Bjud in golfintresserade till en härlig dag på klubben och visa upp alla positiva värden golfen kan ge. Här samlas all information du behöver för att arrangera ett Golfens dag-evenemang.
Nytt för 2020 – valfritt datum!
Baserat på utvärdering och feedback från deltagande golfklubbar fortsätter golfens stora rekryteringsprojekt 2020. Samma härliga golffest på landets golfanläggningar – nu med större valfrihet genom att det inte blir ett fast datum i hela Sverige som under projektets första tre år.
Det innebär att golfklubben kan planera och anordna ett Golfens dag-event på ett datum som passar utifrån just er anläggning, verksamhet och säsongsstart, gärna i samverkan med distriktet och andra klubbar i regionen.
Syftet är fortsatt att ge golfintresserad allmänhet i olika åldrar en enkel och rolig möjlighet att testa på golf. För klubben blir det möjlighet att rekrytera medlemmar och skapa lokal synlighet för golfen.
Vem gör vad
Golfens dag är hela Golfsveriges projekt, där förbund, klubbar och distrikt tillsammans bidrar till att skapa en rolig dag där golfintresserade får möjlighet att testa golf.
Det gör förbundet
SGF kommer precis som tidigare att ta fram ett marknadsföringsmaterial som klubben och/eller distriktet kan använda i sin marknadsföring och kommunikation. Det kommer inte längre att hänvisa till ett specifikt datum.
Det gör distriktet
Många golfdistriktsförbund vill och kommer att samordna Golfens dag i sitt respektive distrikt. Med ett gemensamt datum för alla klubbar i distriktet kan ni dra nytta av en samordnad kommunikation och nå fler potentiella besökare i er region.
Det gör klubben
Ni på golfklubben ansvarar för att bjuda in till och arrangera Golfens dag på er anläggning och erbjuda besökare i alla åldrar en härlig dag med möjlighet att testa golf och njuta av alla de värden vår idrott kan ge. Fler tips om hur ni kan genomföra dagen och vad ni kan göra för aktiviteter finns i kommunikationsmaterialet (se nedan).
Kommunikations- och marknadsmaterial
Genom att det från och med 2020 är fritt för distrikt och klubbar att välja tidpunkt blir det i år ingen nationell samordning eller kampanj för Golfens dag – det sker i så fall regionalt via golfdistriktsförbunden.
I övrigt är det upp till er som klubb att planera, kommunicera och marknadsföra ert evenemang. Viktiga kanaler är hemsida, nyhetsbrev, sociala medier och lokalpress. Det enklaste sättet att locka besökare är dock genom att engagera klubbens medlemmar och få dem att ta med sig familj och vänner.
Som stöd finns ett kommunikationspaket med kampanjmaterial och stöd för planering och projektledning. Det innehåller logotyp, bilder, filmer, affischer, förslag på texter till nyhetsbrev, pressutskick, sociala medier med mera.
Materialet följer den grafiska profil för Golfens dag som vi haft sedan starten 2017. Det är fritt att ladda ner och använda. Vill ni trycka något, ladda ner originalen och skicka till valfritt tryckeri. Den kostnaden står klubben själv för.
Senaste nytt
Inspireras av andra
Golfens dag har arrangerats i Sverige sedan 2017. Se några exempel på klubbar som lyckats attrahera besökare och göra smarta samarbeten på orten.
I Östersund genom att ha prova på-golf i samband med en allsvensk fotbollsmatch, i Mora genom att bjuda in den lokala hockey- och innebandyklubben och i Haninge där man samordnade med ett lokalt veteranbilsevent med målgång vid golfklubben.
Paragolf på Golfens dag
Golfare med funktionsnedsättning är en viktig målgrupp att rekrytera till golfens gemenskap. Bjud gärna in dem till Golfens dag. Ta kontakt med någon handikapporganisation i kommunen eller med paragolfansvarig i ditt golfdistriktsförbund.
För mer information, kontakta Ulrika Jorsell, paragolfansvarig på Svenska Golfförbundet.
Gott exempel
Se filmen om hur Linköping jobbar med rehabilitering av strokepatienter.
Frågor & svar
Golfens dag är en rekryteringsaktivitet som ska ge så många människor som möjligt en positiv kontakt med golf.
Syftet är att Golfsverige ska tillvarata det stora intresset för golf och nå nya spelare. Läs mer om bakgrund, mål och syfte i flikarna nedan.
Utvärdering
Golfens dag har genomförts under tre år, 2017–2019. 2019 deltog cirka 170 klubbar och anläggningar, som genomförde Golfens dag-event den 25 maj följt av totalt cirka 390 uppföljningsaktiviteter för besökarna.
Nu har det blivit dags att besluta om fortsättningen för projektet Golfens dag. Läs mer i utvärderingsrapporten som innehåller bakgrund och information om projektet, räckviddssiffror från marknadsföring samt resultat och analys av klubbenkäten.
Utvärderingsrapport 2019
Utvärderingsrapport 2018
Utvärderingsrapport 2017
Kontakt
Vid frågor om hur ni kan arrangera Golfens dag på bästa sätt på klubben, kontakta er klubbrådgivare.
Kontakta också gärna ditt golfdistriktsförbund för att samordna med andra golfklubbar i regionen.