Senaste nytt om Golfens dag

Här kan du läsa nyheter om golfens egen samlingsdag som arrangeras den 25 maj 2019 på ett stort antal av landets golfklubbar.

Nyheter

  1. Dags att utvärdera dagen!
  2. Golfens dag

    Dags att utvärdera dagen!

    Först och främst ett stort tack till alla arrangörer för ert engagemang i samband med Golfens dag 2019. Hoppas att ni är nöjda med era event och att ni får bra effekt från dagen.

    För att kunna följa upp och utvärdera resultatet har den sista projektledarinformationen för 2019 fokus på enkäter – en riktat till er som arrangör och en för era besökare.

    Utvärderingsenkät för arrangörer

    Vi behöver din hjälp för att genomföra en bra utvärdering så att vi kan utveckla Golfens dag vidare. Jag skulle önska att du tar dig tid att svara på vår korta klubbenkät (fem frågor). Era synpunkter är viktiga för att vi tillsammans ska kunna vässa Golfens dag till nästa år.

    Till klubbenkäten


    Utvärderingsenkät för besökare

    Jag ber er också att skicka också ut en enkätförfrågan till de besökare ni samlat in mejladresser till, för att få mer kunskap om vad de tyckte om ert arrangemang. Enkäten är öppen till tisdagen den 11 juni.

    Förslag på text i ert mejlutskick till besökarna, samt länk till besökarenkäten vi förberett:
    _______________________________

    Hej och tack för att du besökte vår golfklubb under Golfens Dag. Vi hoppas att du hade en bra upplevelse och vill prova på golf hos oss igen. 

    För att vi ska få reda på vad du tyckte om vårt arrangemang har vi gjort en kort enkät som tar cirka två minuter att besvara. Vi skulle uppskatta om du tog dig tiden att ge oss feedback. Enkäten är öppen till och med 11 juni. Tack på förhand och varmt välkommen åter till oss på klubben! 

    Vänliga hälsningar XYZ
    Till enkäten
    _______________________________

    Återigen tack för ert bidrag till årets stora golffest. Ett antal härliga bilder från era och besökarnas instagramkonton har samlats upp på golfensdag.se

  3. Bara några dagar kvar till Golfens dag 2019!
  4. Golfens dag

    Bara några dagar kvar till Golfens dag 2019!

    Efter flera månaders planering kliver vi nu in i genomförandefasen och får äntligen välkomna medlemmar och gäster till årets stora golffest.

    Kartan på golfensdag.se visar nu cirka 170 klubbar som kommer att manifestera vår idrott under Golfens dag. Det visar verkligen på kraften som finns i svensk golf! Med bara några dagar kvar informerar vi i det femte nyhetsbrevet om några sista saker att tänka på.

    Sista chansen att marknadsföra ert event

    En sista påminnelse i nyhetsbrev, hemsida och sociala medier kan vara det som blir avgörande för att medlemmar, partners och andra aktörer tar med vänner och familj till er på Golfens dag.

    Tips: Marknadsför inlägg på Facebook och/eller Instagram så når ni många människor i närområdet för bara några hundralappar. Bilder och filmer finns i kommunikationspaketet. Använd gärna #golfensdag2019 när ni publicerar inlägg i sociala medier så hjälps vi åt att sprida glädjen.

    Kontakta lokalmedia

    Idag har vi skickat ut ett pressmeddelande brett till nationell och lokal press i hela Sverige. För bästa effekt, ta kontakt med era lokala medier och informera om just ert evenemang och bjud in dem att besöka er på lördag. Se till att någon från klubben – gärna klubbchef eller ordförande – tar hand om journalister som dyker upp. Ta chansen att prata varmt om Golfens dag, er klubb och golfen i stort.

    Dokumentera dagen – men tänk på GDPR

    Ta gärna mycket härliga bilder från Golfens dag som ni kan använda för att tacka besökarna, skicka till media och inför kommande evenemang. Informera då om att ni fotograferar så att personer som inte vill synas på bild får en chans att säga till. Gör en egen informationslapp eller skriv ut den som nu finns att ladda ner i kommunikationspaketet.

    Följ upp från besök till medlemskap

    När ni väl etablerat en relation med nyfikna besökare är tillgången till kontaktuppgifter värda sin vikt i guld. Det finns ett enkelt sätt att lägga in dem direkt i GIT genom kategorin ”Prospects” Då blir det lätt att följa upp besöket och se deras väg till ett eventuellt framtida medlemskap. Ladda ner instruktionen här.

    Lycka till med ert genomförande!

  5. Dags att detaljplanera marknadsföringen
  6. Golfens dag

    Dags att detaljplanera marknadsföringen

    Med knappt en månad kvar till Golfens dag är det läge att skruva upp volymen i era valda kanaler. Det fjärde projektledarmejlet innehåller konkreta tips på vad ni kan göra lokalt, och information om vad som kommer från centralt håll.

    Här listar vi ett antal nationella marknads- och kommunikationsaktiviteter vi från SGF planerar för att synliggöra Golfens dag. Vi länkar till golfensdag.se i all kommunikation, så att intresserade kan hitta en klubb på hemmaplan.

     – Digital kampanj. 10–25 maj marknadsför vi Golfens dag i olika digitala kanaler, med reklambanners mot en bred målgrupp och inlägg på Instagram och Facebook. 
     – Egna kanaler. Från och med maj ökar vi trycket i SGF:s olika kanaler. I Min Golf, i bokningsmejlen och på golf.se kommer vi att ha banners för Golfens dag.
     – Helsidesannonser i Svensk Golf nr 3, 4 och 5.
     – Mejlutskick till golfspelare som inte tecknat nytt medlemskap i år men var aktiva säsongen 2017/18.
     – Ordförandebrev per mejl till alla golfmedlemmar i mitten av maj, där Golfens dag nämns.

    Tillsammans med er lokala marknadsföring mot medlemmar, partners och andra lokala aktörer hoppas vi att ni får många besökare!

    Kontakt med media

    Måndag den 20 maj skickas ett nationellt pressmeddelande ut till alla typer av media över hela landet. Syftet är att skapa uppmärksamhet för Golfens dag och svensk golf och rikta blickarna mot era lokala arrangemang. 

    Med det nationella utskicket som draghjälp är det viktigt att ni kontaktar era lokala media, kommun och partners och följer upp med just er story. Kanske är vinkeln att friskvårdsfrågan gett er nya möjligheter, att ni inlett ett samarbete med en annan idrottsförening, att ni haft idrottsliga framgångar, att ni har någon kändis som kommer på besök eller att ni initierat ett nytt projekt inom miljö eller något annat som är positivt för kommunen. Nedan är tre tips för hur ni bäst jobbar med lokal media för att skapa uppmärksamhet:

     1. Hitta vinkeln. Skriv en text med ett tydligt budskap och vinkel, gärna så unikt och specifikt som möjligt. Journalister älskar ett bra scoop.
     2. Hitta mottagarna. Mejla information till alla era lokala medier – webb, tryckt, radio & TV. Skicka till redaktionsadressen men försök också hitta journalister som skrivit om golf tidigare. Dra nytta av redan upparbetade kontakter.
     3. Ring upp och bjud in. Följ upp mejlet genom att ringa utvalda medier/journalister och bjuda in till en träff inför eller under Golfens dag.

    Golfens dag i senaste Golfnyttan-podden

    Hur skapar man ett bra event på golfklubben och mer specifikt en lyckad Golfens dag? Det diskuterade jag tillsammans med Malin Flink Eldh, proffs på projekt, varumärkesbyggnad och event och Ove Ellemark, kommunikationschef på SGF. Jag hoppas det kan inspirera! Podden finns på Spotify, Acast och iTunes. Lyssna på Spotify

    Marknadsmaterial för klubben

    I maj kommer ett Golfens dag-paket skickas ut till alla deltagande klubbar. Det innehåller broschyren ”Välkommen till golfen” som ni kan dela ut till era besökare. Broschyren är framtagen med hjälp av Golfens dags huvudpartner, Golfstore. Se till att paketet kommer till rätt person på klubben så att innehållet kommer till användning.

  7. Fokus på kommunikation
  8. Golfens dag

    Fokus på kommunikation

    Årets tredje nyhetsbrev till projektledarna innehåller ett antal tips för att nå ut, nå fram och nå in med informationen.

    Kommunikationspaketet klart

    Syftet med kommunikationspaketet är att underlätta för dig som projektledare och er som klubb. Dessutom får Golfens dag en hög igenkänning när fler använder samma bild och textmanér. I vårt kommunikationspaket finns nu årets kampanjfilmer, bilder, texter och mallar som är helt fria för klubben att använda i er egen kommunikation och marknadsföring.

    Till kommunikationspaketet

    Månadens tips

    Månadens tips 1 – Gör en tidplan

    Titta igenom hela kommunikationspaketet och gör sedan en tidplan för projektet och era aktiviteter. Det tar lite tid nu men kommer att spara tid närmare inpå Golfens dag. I filen ”Mall för projektplan Golfens dag 2019” finns förberedda steg för att göra ditt arbete och er planering enklare.

    Månadens tips 2 – Inspireras av A6 GK

    I nyhetsartikeln nedan hittar du ett bra exempel på hur A6 GK gjort tidigare år för att locka både befintliga medlemmar och nya golfare till sitt Golfens dag-event. Planering och framförhållning är två nyckelord från klubbchefen.

    Marknadsmaterial

    I maj kommer ett Golfens dag-paket skickas ut till er som innehåller broschyren ”Välkommen till golfen” som ni kan dela ut till era besökare. Broschyren är framtagen med hjälp av Golfens dags huvudpartner Golfstore.

    SGF:s partner Kontorab har också skapat en webshop som öppnar den 10:e april. Där kan ni beställa produkter för att marknadsföra eventet. Ni hittar allt från vepor, beachflaggor, tröjor, kepsar och give-aways till riktigt bra priser. Länk till webbshopen kommer att publiceras här så snart den är live.

    Länk till er hemsida

    På kartan på golfensdag.se visas uppgifter om er klubb och en länk till er hemsida. Om ni inte redan gjort det, skapa gärna en specifik informationssida om Golfens dag, gärna med någon av kampanjbilderna i kommunikationspaketet. Skicka in er länk så snart som möjligt till golfensdag@golf.se. Vi uppdaterar sajten varje vecka.

    Fortsatt lycka till med Golfens dag!

  9. A6 tipsar – så blir Golfens dag en succé
  10. Golfens dag

    A6 tipsar – så blir Golfens dag en succé

    Ett lyckat Golfens dag-arrangemang börjar i god tid före lördagen den 25 maj. Golfklubben A6 i Jönköping har samlat på sig erfarenheter från tidigare år och delar nu med sig av de bästa tipsen.

    Planering och framförhållning är två nyckelord när Per Simonsson, klubbchef på A6 GK, förklarar vad som krävs för att alla inblandade ska få ut så mycket som möjligt av Golfens dag.

    Det gäller att förankra projektet i alla delar av klubben, bjuda in klubbens partners och att nå ut till både befintliga och potentiella medlemmar.

    Fem tips för en lyckad Golfens dag – för klubben som kan lägga mycket kraft

    1. Rätt marknadsföring via utskick och framförallt genom sociala medier.

    2. Engagera styrelse, kommittéer, medlemmar och partners. Förklara varför klubben är med och genomför Golfens dag.

    3. För nya golfare: Erbjud en rolig och bra prova på golf-aktivitet kombinerat med aktiviteter som visar upp olika delar av området. Dessa behöver inte vara golfspecifika (exempelvis ansiktsmålning, TBE-vaccination, tävling: gissa antal peggar i en burk).

    4. För klubbens medlemmar: 1) Var ute i god tid och skapa eventkänsla. 2) Rikta er till dem som inte är på klubben varje dag i film, text och bild. 3) Gör korta intervjuer med olika medlemmar som representerar klubben.

    5. För partners: möjlighet att visa upp sitt sortiment. På A6 förra året erbjöds besökarna testkörning av nya bilmodeller, en partner bjöd på godisregn, klubben erbjöd demotest av utrustning och företag visade upp sitt utespa.

    Det behöver varken kosta mycket eller vara komplicerat att göra Golfens dag till en positiv upplevelse för besökarna. Per Simonsson kommer med tre förslag som alla klubbar kan genomföra.

    Enkla men uppskattade aktiviteter

    • Tipsrunda för att visa upp området och naturen.

    • Prova på-golf med instruktion.

    • Uppvisning med roliga slag.

    Att arrangera Golfens dag kan innebära många vinster för klubben, exempelvis att stärka varumärket.

    – I stark konkurrens visar vi att det är hos oss det händer mest saker. Det ökar intresset för golfsporten i hela kommunen bland icke-golfare och ökar antalet medlemmar i klubben på både kort och lång sikt, säger Simonsson.

    Han fortsätter:

    – Golfens dag är en win win-aktivitet som stärker förhållandet mellan klubben, våra entreprenörer och våra partners.

    Avslutningsvis delar Simonsson med sig av tre lärdomar från tidigare arrangemang.

    Tänk på detta

    • Nå nya. Det är lätt att rikta sig till de som vanligtvis är på klubben. Vi försöker att få fler att upptäcka och uppskatta klubbens verksamhet. Golfens dag är ett ypperligt tillfälle att visa upp hela anläggningen, där har tipsrundan varit riktigt bra.

    • Följ upp. Alla som besöker Golfens dag är potentiella medlemmar och gäster som kan följas upp och lockas tillbaka. Engagera fler i klubben och skapa en struktur med tydlig ansvarsfördelning där uppföljning blir en del.

    • Skapa samhörighet. På Golfens dag är man del i ett sammanhang, träffar andra likasinnade och har en rolig dag på klubben. Det är en byggsten för att bygga en kultur där alla känner tillhörighet och vill vara.

    Anmäl din klubbs deltagande här

  11. Samverka för fler besökare
  12. Golfens dag

    Samverka för fler besökare

    Det är alltid roligare att gå på en fest med mycket folk. Årets andra projektledarmejl handlar om samverkan med målet att få draghjälp att få så många som möjligt att komma på Golfens dag.

    Vid nästa projektmöte på klubben är det bra att fundera över hur ni aktiverar era medlemmar, partners och samarbetsklubbar. Tillsammans kan ni locka fler att engagera sig – och i nästa steg få fler att besöka er. Börja också planera för vad ni ska erbjuda både de som hjälper er och de som kommer till er.

    Månadens tips 1 – Medlemstävling

    Temat för Golfens dag är ”Dubbelt upp”. Alla era medlemmar som tar med en icke-medlem till golfklubben lördag den 25 maj bör uppmärksammas på något vis. En gåva, rabattkupong, lott eller liknande kan locka många att ta med familj och vänner till ert arrangemang.

    Månadens tips 2 – Samverka med partners och andra föreningar

    Flera klubbar lyckades få Golfens dag att bli hela klubbens dag tack vare samverkan med andra föreningar, partners, ideella, lokala medier och andra organisationer. När många hjälps åt att marknadsföra Golfens dag och anordna roliga aktiviteter får ni större möjligheter att locka såväl befintliga medlemmar som nya golfare.

    Som inspiration har vi två videohälsningar. Den ena kommer från Mora GK som berättar om sitt samarbete med de lokala hockey- och innebandyklubbarna. Den andra från Storsjöbygdens GK och Östersund-Frösö GK som marknadsförde golfen genom en prova på-aktivitet i samband med en allsvensk fotbollsmatch. Du hittar filmerna nedan.

    Månadens tips 3 – Ett vasst erbjudande

    Tänk om det kommer ett helt gäng till oss, vad ska vi göra så att de kommer tillbaka?” Ett tips är att ta fram ett specifikt Golfens dag-erbjudande för besökare som är nyfikna att börja spela golf, utöver era vanliga medlemsalternativ. I kommunikationspaketet finns ett förslag ni kan använda som grund och anpassa efter era förutsättningar. Ladda ner mallen 

    Länk till klubbens hemsida

    På kartan på golfensdag.se visas uppgifter om alla deltagande klubbar med länk till respektive hemsida. Om ni inte redan gjort det, skapa en specifik sida om Golfens dag, gärna med någon av kampanjbilderna som nu finns att ladda ner i kommunikationspaketet. Skicka er länk till golfensdag@golf.se senast 15 april. Vi uppdaterar sajten varje vecka.

    Fortsatt lycka till med Golfens dag!

  13. Planeringen för 2019 har startat!
  14. Golfens dag

    Planeringen för 2019 har startat!

    Årets första nyhetsbrev till projektledarna har gått ut. Läs innehållet nedan. Har er klubb inte anmält er än – gör det idag!

    Då har det blivit dags att planera för årets stora samlingsdag för golfen i Sverige – Golfens dag 25 maj 2019! Syftet med dagen är att:

    – Rekrytera fler medlemmar
    – Engagera medlemmarna och få nya ambassadörer
    – Identifiera nya samarbetspartners till klubben
    – Golfnytta visar samhällsnyttan och golfens unika värden

    I år följer vi ett flöde som underlättar klubbarnas och projektledarnas arbete framåt. Januari fokuserar på att bygga teamet och temat för klubbens arrangemang.

    Teamet – vem gör vad och när?

    För att lyckas med Golfens dag behöver klubben skapa team som leds av en projektledare. Tillsammans planerar, genomför och följer ni upp arbetet. Försök engagera några medlemmar utöver personer från klubbens kommittéer och ledning.

    För att underlätta arbetet har vi tagit fram mallar och uppslag som kan hjälpa till att skapa struktur. I kommunikationspaketet hittar du just nu bland annat en mall för projektplan samt förslag på texter och aktiviteter. Använd de dokument och de delar som passar er klubb.

    Månadens tips 1: Planera in ett första projektmöte på klubben och lägg tid på att diskutera varför ni genomför och vad ni vill uppnå med Golfens dag. Kontakta gärna er klubbrådgivare som kan hjälpa er framåt i dessa frågor.

    Månadens tips 2: Skriv in Golfens dag i klubbens kalender redan nu och skriv en puff på er hemsida och i sociala medier. Logga och malltexter finns i kommunikationspaketet

    Temat – fokusera på en målgrupp

    Golfens dag är huvudsakligen till för att rekrytera nya medlemmar. Vi har under de första två åren sett väldigt lyckade arrangemang hos klubbar som valt ut och riktat Golfens dag mot en huvudsaklig målgrupp.

    Några fokuserade på juniorer, andra hade fokus mot kvinnor. Ett antal har även valt att rikta in sig på att aktivera befintliga medlemmar. 

    Utifrån den målgrupp ni vill nå blir valet av aktiviteter inför och i samband med Golfens dag enklare att planera.

    Lycka till med starten av projektet!

    Claes Björklund
    Nationell projektledare för Golfens dag
    claes.bjorklund@golf.se

     

  15. Golfens dag vill få fler i rörelse
  16. Golfens dag

    Golfens dag vill få fler i rörelse

    Golfens dag 2017 blev en succé med 14 000 besökare på 320 golfklubbar runt om i landet. Lördagen den 26 maj är det dags igen. Golfen bygger vidare på förra årets framgångsrecept med ett rekordstort antal klubbar.

    Lärdomarna från debutåret 2017 är många – och positiva.
    De klubbar som "tänkte brett" och lierade sig med andra idrottsföreningar i sin närhet nådde en stor publik och ett stort intresse. Mora golfklubb är en sådan, där klubben bjöd in ortens innebandylag och ishockeylag för att vara med och inviga klubbens nya footgolfbana. De lockade fler idrottsintresserade deltagare till klubben.
    De klubbar som gjorde gemensam sak med andra evenemang nådde både en större, och delvis ny, publik. Haninge golfklubb är ett sådant exempel där Golfens dag sammanföll med målgången på ett veteranbilsrally på Haninge Slott som ligger vid golfklubben. Det gjorde att helt nya grupper människor provade på golfen på drivingrangen och bekantade sig med klubben.

    Ryder Cup-spelare hade uppvisning

    A6 golfklubb i Jönköping engagerade sina samarbetspartners, bland annat ett bilföretag. Besökarna kunde därmed både prova på golf och provköra en ny bil. Att Ryder Cup-spelaren Joakim Haeggman hade uppvisning inför cirka 500 personer blev pricken över i:et för en ovanligt lyckad Golfens dag på A6 golfklubb.

    Nu bygger Svenska Golfförbundet vidare på framgångsreceptet tillsammans med sina 21 distrikt och 324 klubbar som arrangerar Golfens dag.

    Claes Björklund, ordförande i PGA
    Claes Björklund


    – Golfens dag är ett treårsprojekt där vi tar ett steg i taget. Vi fortsätter att fokusera på att få medlemmarna att ta med sig minst en kompis till klubben på temat Dubbelt upp, och kompletterar med att visa upp vilken samhällsnytta golfen gör när det gäller folkhälsa, förklarar Claes Björklund, projektledare för Golfens dag på Svenska Golfförbundet och fortsätter:
    – Vi i har historiskt sätt varit duktiga på att prata om golfen som en prestation. Vi kan bli bättre på att prata om golfen som en viktig del att får chansen att röra på sig, uppleva naturen och vara en del av en social samvaro. Golfens dag är ett utmärkt tillfälle att göra det.

    Hoppas nå nya golfare

    Målet att överträffa antalet deltagande klubbar är uppnått, 324 mot förra årets 320. Nu är målet att locka fler än 14 000 besökare att prova på golf, och få fler artiklar i lokalpress än förra årets 318 stycken.
    Övergripande är Golfen dag en viktig del i Svenska Golfförbundets mål att locka 20 000 nya spelare till år 2020, varav 10 000 kvinnor och 5 000 juniorer.

    Claes Björklunds 3 bästa tips till klubbarna för en lyckad Golfens dag:
    1. Satsa på samarbeten: Fortsätt samarbeta med medlemmarna, och få dem att ta med minst en kompis till klubben. Samarbeta gärna också med andra idrottsföreningar och organisationer, partners samt politiker och tjänstemän i kommunen. Golfens dag är ett utmärkt tillfälle att bygga och förstärka klubbens nätverk.
    2. Mer marknadsföring: Detaljhandelskedjorna Dormy och GolfStore går i år in som centrala partners som bidrar med egen marknadsföring kopplad till Golfens dag, i samarbete med Svenska Golfförbundet. Distrikten kan ansöka om ett annonsbidrag för marknadsföring i samverkan.
    3. Uppföljning: En speciell funktion i GIT, Golfens IT-system, har skapats för att registrera besökarna på Golfens dag och därmed kunna återkoppla med ett "tack för att du kom" och eventuella erbjudanden. Använd funktionen och satsa både på ett extra välkomnande bemötande och en snabb återkoppling.

    Text: Thomas Björn

  17. En heldag med kvinnan i fokus
  18. Golfens dag

    En heldag med kvinnan i fokus

    Kårsta Golfklubb har arbetat med utvecklingsprogrammet Vision 50/50 i ett år med målsättningen att få fler kvinnor ut på banan och in i kommittéer och styrelserum. Därför passar klubben på att fokusera på kvinnor när Golfens dag arrangeras 26 maj.

    Text: Thomas Björn Foto: Kårsta GK

    Kårsta Golfklubb i Örebro deltog i den svenska golfhistoriens första Golfens dag 2017.

    – Vi valde att satsa traditionellt på bland annat puttävling, öppen drivingrange, musik och erbjudanden i vår restaurang. Vi drog en del lärdomar som vi ska använda oss av i årets upplaga av Golfens dag, berättar Åsa Eneklo Sandberg, ordförande i golfklubben.

    Åsa Eneklo Sandberg med sin golfbag.
    Åsa Eneklo Sandberg, ordförande Kårsta GK.

    Klubben satsar på kvinnorna – dagen före Mors dag som det är.

    – Vi har jobbat med Vision 50/50 i ett år och jag vågar säga att nästan alla på klubben vet vad det innebär och varför. Därför känns det naturligt att försöka nå kvinnorna på just Golfens dag, säger Åsa Eneklo Sandberg.

    Huvudnumret under dagen är Nyckelhålet – en lagtävling för kvinnor i Närkedistriktet med finalspel på Degerfors Golfklubb i september. Syftet med tävlingen är att stärka gemenskapen och lämna överskottet till Nyckelfonden, en stiftelse som samlar in pengar till forskning på Universitetssjukhuset Örebro.

    Tävlingen kommer att fungera som Kårstas ordinarie ”damdagar”.

    – Vi ger kvinnliga nybörjare, och andra nyfikna flickor och kvinnor, möjlighet att följa med tävlingsbollarna ut på banan genom att agera caddies. Nytt för i år är att nya medlemmar kommer att mötas upp både före och efter spel av för dagen icke spelande värdinnor. Möjlighet kommer även ges för medlem att spela med utanför tävlingen, utan kostnad och kanske även utan scorekort.

    Liksom vid tidigare ”damdagar” agerar Kårstas herrar som värdar, parkeringsvakter, starters samt är behjälpliga där det kan behövas.

    – Det är ett upplägg som känns bra och naturligt för oss. Damerna stöttar på herrtävlingar och herrarna på damtävlingar, säger Åsa Eneklo Sandberg.

    En heldag på klubben

    Golfens dag på Kårsta blir en heldag där restaurangen öppnar redan till frukost. Under förmiddagen kommer gästföreläsare att prata om vikten av rätt kost, muskelträning och uppvärmning. Parallellt med alla aktiviteter arrangeras en loppmarknad där överskottet går till att köpa in klubbor och bagar som kan lånas av nybörjare under en begränsad tid.

    På övningsbanan, som mäter mellan 30 och 50 meter, anordnas Golfäventyret för de yngsta. Dessa går under namnet Golfkulingarna och spelar tillsammans med sina mammor i en partävling.

    – Förutom allt detta finns det möjlighet att få rådgivning för hud och make up, samt ta del av en bilutställning med chans att provköra. Vi vill att det ska vara full aktivitet och finnas något för alla.

    Satsar på välkomnande miljö

    Att vara ny på en golfklubb kan kännas ovant. Även det har Åsa Eneklo Sandberg och hennes klubbkamrater tänkt på.

    – Vi gör allt för att skapa en miljö som känns tilltalande, även för dem som är på klubben för första gången. Det blir roligare för alla om vi kan skapa en klubbmiljö och en känsla där alla tjejer och kvinnor vill lägga sin lediga tid.

    Åsa Eneklo Sandberg känner glädje över att vara delaktig i arbetet för en ökad jämställdhet.

    – Det finns många exempel som visar att där kvinnor och män arbetar tillsammans i utvecklingen av verksamheten skapas en miljö där både kvalitativa och ekonomiska mål nås. Jämställdhet blir därmed en huvudfråga för vår klubb, ett sätt att säkra vår tillväxt, att bygga upp en organisation med medarbetare, styrelse och ideellt arbetande medlemmar av båda könen. Vi är på god väg.

    För ordförande Sandberg är det är självklart att öppna upp, jobba brett och få med alla i utvecklingen av klubben.

    – Vår vision är ”Människor ler och längtar tillbaka till Kårsta Golfklubb.” Den arbetar vi alla för för att uppnå och både jämställdhet och Golfens dag är bra verktyg för att lyckas med det, säger Åsa Eneklo-Sandberg.

    Åsa Eneklo Sandbergs tre skäl för ökad jämställdhet på en golfklubb:

    1. Ökad jämställdhet i styrelser, bland medarbetare och kommittéer genererar beslut som passar flera. Sträva gärna efter spridning i åldrar också!

    2. Det är en förutsättning för en tillväxt där alla kan känna sig välkomna.

    3. Det förväntas av människor i samhället idag att företag, organisationer och idrottsklubbar med flera ska vara jämställda. Den som inte förstår nyttan av att arbeta för jämställdhet halkar efter.

  19. Mindre än 50 dagar kvar
  20. Golfens dag

    Mindre än 50 dagar kvar

    Det är nu mindre än 50 dagar kvar till Golfens dag och allt fler klubbar börjar planera för dagen med stort G – Golfens dag!

    Även centralt börjar marknadsföringen skruvas upp med helsidor i Svensk Golf och Golf Digest och banners på svenskgolf.se, Golfbloggen Expressen, Min Golf och bokningsmejlen. Snart kommer också vår sociala medier-kampanj att dra igång på allvar.

    Kartan måste uppdateras

    Det är viktigt att alla potentiella besökare som går in på golfensdag.se efter SGF:s annonskampanj kan hitta just er på kartan. Ni som ännu inte skickat in länk till er klubbs Golfens dag-info på er hemsida eller Facebook-evenemang behöver därför gör det så snart som möjligt så att informationen blir komplett. Gå även in på kartan och se efter så att er klubb är utmärkt samt att era uppgifter stämmer. Mejla eventuella ändringar till golfensdag@golf.se.

    Vässa erbjudandet

    Ett anpassat erbjudande till besökarna om vilka aktiviteter klubben kommer att genomföra efter Golfens dag kan göra skillnaden som lockar till återbesök och ett medlemskap. Här är citat från fyra golfklubbar om hur de tänker inför den 26 maj:

     – I fjol satsade vi verkligen på att nå helt nya golfare. I år fokuserar vi på att ge alla våra medlemmar och deras kompisar en positiv upplevelse på Golfens dag. Spel på banan, några prova på-stationer och lite underhållning.

     – Efter verksamhetsseminarierna bestämde vi att spinna vidare på temat från Golfnyttan i samhället. Vi kommer att bjuda in kommunrepresentanter och boende i närområdet och en av våra tränare kommer bl.a. att hålla en fågelvandring runt banan. På så sätt visar vi upp anläggningen från mer än ett golfperspektiv.

     – Golfens dag är möjligheternas dag! Vi arbetar utifrån ett Vision 50/50-tema där vi kommer att satsa på ett föreningsutbyte med handbollsklubben för att få fler tjejer och kvinnor till golfklubben. Handbollsklubben har otroligt mycket tjejer i sin verksamhet. Golfens dag är startskottet i det utbytet.

     – Två veckor innan Golfens dag är det ett annat stort event i stan. Vi kommer att vara där med två andra golfklubbar och marknadsföra Golfens dag.


    I kommunikationspaketet finns fler tips och idéer, bland annat ett förslag på en tvåveckorsintroduktion för nya golfare.

    Reklamfilm med LPGA-stjärnor!

    Vi har nu lagt upp den första filmen av flera som kommer att kunna användas i deltagande klubbars sociala medier. I filmen hälsar våra svenska LPGA-tourstjärnor Pernilla Lindberg, Anna Nordqvist och Madelene Sagström välkomna till Golfens dag. Fler filmer kommer på samma tema, med både kända och okända ansikten som talar gott om golf och Golfens dag. 

    Dessutom finns nu Golfens dag-affischer i A3 och A4 som går att ladda ned och fylla i egen text och logotyp och sätta upp på klubben eller varför inte på anslagstavlor på orten. Sedan tidigare finns malltexter, loggor, banners och bilder deltagande klubbar och anläggningar kan använda på hemsida, nyhetsbrev och sociala medier. 

    Till kommunikationspaketet

För mer information, kontakta

Porträttbild på Claes.
  • Claes Björklund
  • Klubbrådgivare. Ansvarig för klubbar i Halland, Göteborg, Bohuslän (Dal) och Västerbotten. Projektledare Golfens dag
  • Tel: 070-858 42 82