A6 tipsar – så blir Golfens dag en succé

Ett lyckat Golfens dag-arrangemang börjar i god tid före lördagen den 25 maj. Golfklubben A6 i Jönköping har samlat på sig erfarenheter från tidigare år och delar nu med sig av de bästa tipsen.

Planering och framförhållning är två nyckelord när Per Simonsson, klubbchef på A6 GK, förklarar vad som krävs för att alla inblandade ska få ut så mycket som möjligt av Golfens dag.

Det gäller att förankra projektet i alla delar av klubben, bjuda in klubbens partners och att nå ut till både befintliga och potentiella medlemmar.

Fem tips för en lyckad Golfens dag – för klubben som kan lägga mycket kraft

  1. Rätt marknadsföring via utskick och framförallt genom sociala medier.

  2. Engagera styrelse, kommittéer, medlemmar och partners. Förklara varför klubben är med och genomför Golfens dag.

  3. För nya golfare: Erbjud en rolig och bra prova på golf-aktivitet kombinerat med aktiviteter som visar upp olika delar av området. Dessa behöver inte vara golfspecifika (exempelvis ansiktsmålning, TBE-vaccination, tävling: gissa antal peggar i en burk).

  4. För klubbens medlemmar: 1) Var ute i god tid och skapa eventkänsla. 2) Rikta er till dem som inte är på klubben varje dag i film, text och bild. 3) Gör korta intervjuer med olika medlemmar som representerar klubben.

  5. För partners: möjlighet att visa upp sitt sortiment. På A6 förra året erbjöds besökarna testkörning av nya bilmodeller, en partner bjöd på godisregn, klubben erbjöd demotest av utrustning och företag visade upp sitt utespa.

Det behöver varken kosta mycket eller vara komplicerat att göra Golfens dag till en positiv upplevelse för besökarna. Per Simonsson kommer med tre förslag som alla klubbar kan genomföra.

Enkla men uppskattade aktiviteter

  • Tipsrunda för att visa upp området och naturen.

  • Prova på-golf med instruktion.

  • Uppvisning med roliga slag.

Att arrangera Golfens dag kan innebära många vinster för klubben, exempelvis att stärka varumärket.

– I stark konkurrens visar vi att det är hos oss det händer mest saker. Det ökar intresset för golfsporten i hela kommunen bland icke-golfare och ökar antalet medlemmar i klubben på både kort och lång sikt, säger Simonsson.

Han fortsätter:

– Golfens dag är en win win-aktivitet som stärker förhållandet mellan klubben, våra entreprenörer och våra partners.

Avslutningsvis delar Simonsson med sig av tre lärdomar från tidigare arrangemang.

Tänk på detta

  • Nå nya. Det är lätt att rikta sig till de som vanligtvis är på klubben. Vi försöker att få fler att upptäcka och uppskatta klubbens verksamhet. Golfens dag är ett ypperligt tillfälle att visa upp hela anläggningen, där har tipsrundan varit riktigt bra.

  • Följ upp. Alla som besöker Golfens dag är potentiella medlemmar och gäster som kan följas upp och lockas tillbaka. Engagera fler i klubben och skapa en struktur med tydlig ansvarsfördelning där uppföljning blir en del.

  • Skapa samhörighet. På Golfens dag är man del i ett sammanhang, träffar andra likasinnade och har en rolig dag på klubben. Det är en byggsten för att bygga en kultur där alla känner tillhörighet och vill vara.

Anmäl din klubbs deltagande här

Fler nyheter

  1. Fokus på kommunikation
  2. Golfens dag

    Fokus på kommunikation

    Årets tredje nyhetsbrev till projektledarna innehåller ett antal tips för att nå ut, nå fram och nå in med informationen.

    Kommunikationspaketet klart

    Syftet med kommunikationspaketet är att underlätta för dig som projektledare och er som klubb. Dessutom får Golfens dag en hög igenkänning när fler använder samma bild och textmanér. I vårt kommunikationspaket finns nu årets kampanjfilmer, bilder, texter och mallar som är helt fria för klubben att använda i er egen kommunikation och marknadsföring.

    Till kommunikationspaketet

    Månadens tips

    Månadens tips 1 – Gör en tidplan

    Titta igenom hela kommunikationspaketet och gör sedan en tidplan för projektet och era aktiviteter. Det tar lite tid nu men kommer att spara tid närmare inpå Golfens dag. I filen ”Mall för projektplan Golfens dag 2019” finns förberedda steg för att göra ditt arbete och er planering enklare.

    Månadens tips 2 – Inspireras av A6 GK

    I nyhetsartikeln nedan hittar du ett bra exempel på hur A6 GK gjort tidigare år för att locka både befintliga medlemmar och nya golfare till sitt Golfens dag-event. Planering och framförhållning är två nyckelord från klubbchefen.

    Marknadsmaterial

    I maj kommer ett Golfens dag-paket skickas ut till er som innehåller broschyren ”Välkommen till golfen” som ni kan dela ut till era besökare. Broschyren är framtagen med hjälp av Golfens dags huvudpartner Golfstore.

    SGF:s partner Kontorab har också skapat en webshop som öppnar den 10:e april. Där kan ni beställa produkter för att marknadsföra eventet. Ni hittar allt från vepor, beachflaggor, tröjor, kepsar och give-aways till riktigt bra priser. Länk till webbshopen kommer att publiceras här så snart den är live.

    Länk till er hemsida

    På kartan på golfensdag.se visas uppgifter om er klubb och en länk till er hemsida. Om ni inte redan gjort det, skapa gärna en specifik informationssida om Golfens dag, gärna med någon av kampanjbilderna i kommunikationspaketet. Skicka in er länk så snart som möjligt till golfensdag@golf.se. Vi uppdaterar sajten varje vecka.

    Fortsatt lycka till med Golfens dag!

  3. Samverka för fler besökare
  4. Golfens dag

    Samverka för fler besökare

    Det är alltid roligare att gå på en fest med mycket folk. Årets andra projektledarmejl handlar om samverkan med målet att få draghjälp att få så många som möjligt att komma på Golfens dag.

    Vid nästa projektmöte på klubben är det bra att fundera över hur ni aktiverar era medlemmar, partners och samarbetsklubbar. Tillsammans kan ni locka fler att engagera sig – och i nästa steg få fler att besöka er. Börja också planera för vad ni ska erbjuda både de som hjälper er och de som kommer till er.

    Månadens tips 1 – Medlemstävling

    Temat för Golfens dag är ”Dubbelt upp”. Alla era medlemmar som tar med en icke-medlem till golfklubben lördag den 25 maj bör uppmärksammas på något vis. En gåva, rabattkupong, lott eller liknande kan locka många att ta med familj och vänner till ert arrangemang.

    Månadens tips 2 – Samverka med partners och andra föreningar

    Flera klubbar lyckades få Golfens dag att bli hela klubbens dag tack vare samverkan med andra föreningar, partners, ideella, lokala medier och andra organisationer. När många hjälps åt att marknadsföra Golfens dag och anordna roliga aktiviteter får ni större möjligheter att locka såväl befintliga medlemmar som nya golfare.

    Som inspiration har vi två videohälsningar. Den ena kommer från Mora GK som berättar om sitt samarbete med de lokala hockey- och innebandyklubbarna. Den andra från Storsjöbygdens GK och Östersund-Frösö GK som marknadsförde golfen genom en prova på-aktivitet i samband med en allsvensk fotbollsmatch. Du hittar filmerna nedan.

    Månadens tips 3 – Ett vasst erbjudande

    Tänk om det kommer ett helt gäng till oss, vad ska vi göra så att de kommer tillbaka?” Ett tips är att ta fram ett specifikt Golfens dag-erbjudande för besökare som är nyfikna att börja spela golf, utöver era vanliga medlemsalternativ. I kommunikationspaketet finns ett förslag ni kan använda som grund och anpassa efter era förutsättningar. Ladda ner mallen 

    Länk till klubbens hemsida

    På kartan på golfensdag.se visas uppgifter om alla deltagande klubbar med länk till respektive hemsida. Om ni inte redan gjort det, skapa en specifik sida om Golfens dag, gärna med någon av kampanjbilderna som nu finns att ladda ner i kommunikationspaketet. Skicka er länk till golfensdag@golf.se senast 15 april. Vi uppdaterar sajten varje vecka.

    Fortsatt lycka till med Golfens dag!

  5. Planeringen för 2019 har startat!
  6. Golfens dag

    Planeringen för 2019 har startat!

    Årets första nyhetsbrev till projektledarna har gått ut. Läs innehållet nedan. Har er klubb inte anmält er än – gör det idag!

    Då har det blivit dags att planera för årets stora samlingsdag för golfen i Sverige – Golfens dag 25 maj 2019! Syftet med dagen är att:

    – Rekrytera fler medlemmar
    – Engagera medlemmarna och få nya ambassadörer
    – Identifiera nya samarbetspartners till klubben
    – Golfnytta visar samhällsnyttan och golfens unika värden

    I år följer vi ett flöde som underlättar klubbarnas och projektledarnas arbete framåt. Januari fokuserar på att bygga teamet och temat för klubbens arrangemang.

    Teamet – vem gör vad och när?

    För att lyckas med Golfens dag behöver klubben skapa team som leds av en projektledare. Tillsammans planerar, genomför och följer ni upp arbetet. Försök engagera några medlemmar utöver personer från klubbens kommittéer och ledning.

    För att underlätta arbetet har vi tagit fram mallar och uppslag som kan hjälpa till att skapa struktur. I kommunikationspaketet hittar du just nu bland annat en mall för projektplan samt förslag på texter och aktiviteter. Använd de dokument och de delar som passar er klubb.

    Månadens tips 1: Planera in ett första projektmöte på klubben och lägg tid på att diskutera varför ni genomför och vad ni vill uppnå med Golfens dag. Kontakta gärna er klubbrådgivare som kan hjälpa er framåt i dessa frågor.

    Månadens tips 2: Skriv in Golfens dag i klubbens kalender redan nu och skriv en puff på er hemsida och i sociala medier. Logga och malltexter finns i kommunikationspaketet

    Temat – fokusera på en målgrupp

    Golfens dag är huvudsakligen till för att rekrytera nya medlemmar. Vi har under de första två åren sett väldigt lyckade arrangemang hos klubbar som valt ut och riktat Golfens dag mot en huvudsaklig målgrupp.

    Några fokuserade på juniorer, andra hade fokus mot kvinnor. Ett antal har även valt att rikta in sig på att aktivera befintliga medlemmar. 

    Utifrån den målgrupp ni vill nå blir valet av aktiviteter inför och i samband med Golfens dag enklare att planera.

    Lycka till med starten av projektet!

    Claes Björklund
    Nationell projektledare för Golfens dag
    claes.bjorklund@golf.se