Dags att detaljplanera marknadsföringen

Med knappt en månad kvar till Golfens dag är det läge att skruva upp volymen i era valda kanaler. Det fjärde projektledarmejlet innehåller konkreta tips på vad ni kan göra lokalt, och information om vad som kommer från centralt håll.

Här listar vi ett antal nationella marknads- och kommunikationsaktiviteter vi från SGF planerar för att synliggöra Golfens dag. Vi länkar till golfensdag.se i all kommunikation, så att intresserade kan hitta en klubb på hemmaplan.

 – Digital kampanj. 10–25 maj marknadsför vi Golfens dag i olika digitala kanaler, med reklambanners mot en bred målgrupp och inlägg på Instagram och Facebook. 
 – Egna kanaler. Från och med maj ökar vi trycket i SGF:s olika kanaler. I Min Golf, i bokningsmejlen och på golf.se kommer vi att ha banners för Golfens dag.
 – Helsidesannonser i Svensk Golf nr 3, 4 och 5.
 – Mejlutskick till golfspelare som inte tecknat nytt medlemskap i år men var aktiva säsongen 2017/18.
 – Ordförandebrev per mejl till alla golfmedlemmar i mitten av maj, där Golfens dag nämns.

Tillsammans med er lokala marknadsföring mot medlemmar, partners och andra lokala aktörer hoppas vi att ni får många besökare!

Kontakt med media

Måndag den 20 maj skickas ett nationellt pressmeddelande ut till alla typer av media över hela landet. Syftet är att skapa uppmärksamhet för Golfens dag och svensk golf och rikta blickarna mot era lokala arrangemang. 

Med det nationella utskicket som draghjälp är det viktigt att ni kontaktar era lokala media, kommun och partners och följer upp med just er story. Kanske är vinkeln att friskvårdsfrågan gett er nya möjligheter, att ni inlett ett samarbete med en annan idrottsförening, att ni haft idrottsliga framgångar, att ni har någon kändis som kommer på besök eller att ni initierat ett nytt projekt inom miljö eller något annat som är positivt för kommunen. Nedan är tre tips för hur ni bäst jobbar med lokal media för att skapa uppmärksamhet:

 1. Hitta vinkeln. Skriv en text med ett tydligt budskap och vinkel, gärna så unikt och specifikt som möjligt. Journalister älskar ett bra scoop.
 2. Hitta mottagarna. Mejla information till alla era lokala medier – webb, tryckt, radio & TV. Skicka till redaktionsadressen men försök också hitta journalister som skrivit om golf tidigare. Dra nytta av redan upparbetade kontakter.
 3. Ring upp och bjud in. Följ upp mejlet genom att ringa utvalda medier/journalister och bjuda in till en träff inför eller under Golfens dag.

Golfens dag i senaste Golfnyttan-podden

Hur skapar man ett bra event på golfklubben och mer specifikt en lyckad Golfens dag? Det diskuterade jag tillsammans med Malin Flink Eldh, proffs på projekt, varumärkesbyggnad och event och Ove Ellemark, kommunikationschef på SGF. Jag hoppas det kan inspirera! Podden finns på Spotify, Acast och iTunes. Lyssna på Spotify

Marknadsmaterial för klubben

I maj kommer ett Golfens dag-paket skickas ut till alla deltagande klubbar. Det innehåller broschyren ”Välkommen till golfen” som ni kan dela ut till era besökare. Broschyren är framtagen med hjälp av Golfens dags huvudpartner, Golfstore. Se till att paketet kommer till rätt person på klubben så att innehållet kommer till användning.

Fler nyheter

  1. Nyhet 2020 – välj ditt eget datum
  2. Golfens dag

    Nyhet 2020 – välj ditt eget datum

    Nu är det klart – golfens stora rekryteringsdag fortsätter 2020. Samma härliga golffest på landets golfanläggningar – nu med möjlighet för klubbar och distrikt att själva bestämma datum.

    Under projektets tre första år har Golfens dag genomförts på ett gemensamt datum i hela Sverige. Efter utvärdering och feedback från deltagande golfklubbar kommer projektet att fortsätta under 2020 – men nu utan ett fastställt nationellt datum.

    Det innebär att golfklubben kan planera och anordna ett Golfens dag-event på ett datum som passar utifrån just er anläggning, verksamhet och säsongsstart. 

    Engagerar hela Golfsverige

    Precis som tidigare är Golfens dag ett gemensamt projekt, där förbund, klubbar och distrikt arbetar tillsammans för att skapa en rolig dag där golfintresserade får möjlighet att testa golf.

    SGF kommer precis som tidigare att ta fram ett marknadsföringsmaterial som klubben och/eller distriktet kan använda i sin marknadsföring och kommunikation. Det kommer inte längre att hänvisa till ett specifikt datum. 

    Många golfdistriktsförbund kommer att samordna Golfens dag i sitt respektive distrikt. Med ett gemensamt datum för alla klubbar i distriktet kan ni dra nytta av en samordnad kommunikation och nå fler potentiella besökare i er region.

    En rekryteringsaktivitet för klubben 

    Syftet med Golfens dag är fortsatt att ge golfintresserad allmänhet i olika åldrar en enkel och rolig möjlighet att testa på golf. 

    För klubben blir det möjlighet att rekrytera nya medlemmar och skapa lokal synlighet för golfen genom att bjuda in till och arrangera Golfens dag på er anläggning och visa upp de värden vår idrott kan ge.

    Hoppas att just din golfklubb vill vara med även 2020! 

  3. Dags att utvärdera dagen!
  4. Golfens dag

    Dags att utvärdera dagen!

    Först och främst ett stort tack till alla arrangörer för ert engagemang i samband med Golfens dag 2019. Hoppas att ni är nöjda med era event och att ni får bra effekt från dagen.

    För att kunna följa upp och utvärdera resultatet har den sista projektledarinformationen för 2019 fokus på enkäter – en riktat till er som arrangör och en för era besökare.

    Utvärderingsenkät för arrangörer

    Vi behöver din hjälp för att genomföra en bra utvärdering så att vi kan utveckla Golfens dag vidare. Jag skulle önska att du tar dig tid att svara på vår korta klubbenkät (fem frågor). Era synpunkter är viktiga för att vi tillsammans ska kunna vässa Golfens dag till nästa år.

    Till klubbenkäten


    Utvärderingsenkät för besökare

    Jag ber er också att skicka också ut en enkätförfrågan till de besökare ni samlat in mejladresser till, för att få mer kunskap om vad de tyckte om ert arrangemang. Enkäten är öppen till tisdagen den 11 juni.

    Förslag på text i ert mejlutskick till besökarna, samt länk till besökarenkäten vi förberett:
    _______________________________

    Hej och tack för att du besökte vår golfklubb under Golfens Dag. Vi hoppas att du hade en bra upplevelse och vill prova på golf hos oss igen. 

    För att vi ska få reda på vad du tyckte om vårt arrangemang har vi gjort en kort enkät som tar cirka två minuter att besvara. Vi skulle uppskatta om du tog dig tiden att ge oss feedback. Enkäten är öppen till och med 11 juni. Tack på förhand och varmt välkommen åter till oss på klubben! 

    Vänliga hälsningar XYZ
    Till enkäten
    _______________________________

    Återigen tack för ert bidrag till årets stora golffest. Ett antal härliga bilder från era och besökarnas instagramkonton har samlats upp på golfensdag.se

  5. Bara några dagar kvar till Golfens dag 2019!
  6. Golfens dag

    Bara några dagar kvar till Golfens dag 2019!

    Efter flera månaders planering kliver vi nu in i genomförandefasen och får äntligen välkomna medlemmar och gäster till årets stora golffest.

    Kartan på golfensdag.se visar nu cirka 170 klubbar som kommer att manifestera vår idrott under Golfens dag. Det visar verkligen på kraften som finns i svensk golf! Med bara några dagar kvar informerar vi i det femte nyhetsbrevet om några sista saker att tänka på.

    Sista chansen att marknadsföra ert event

    En sista påminnelse i nyhetsbrev, hemsida och sociala medier kan vara det som blir avgörande för att medlemmar, partners och andra aktörer tar med vänner och familj till er på Golfens dag.

    Tips: Marknadsför inlägg på Facebook och/eller Instagram så når ni många människor i närområdet för bara några hundralappar. Bilder och filmer finns i kommunikationspaketet. Använd gärna #golfensdag2019 när ni publicerar inlägg i sociala medier så hjälps vi åt att sprida glädjen.

    Kontakta lokalmedia

    Idag har vi skickat ut ett pressmeddelande brett till nationell och lokal press i hela Sverige. För bästa effekt, ta kontakt med era lokala medier och informera om just ert evenemang och bjud in dem att besöka er på lördag. Se till att någon från klubben – gärna klubbchef eller ordförande – tar hand om journalister som dyker upp. Ta chansen att prata varmt om Golfens dag, er klubb och golfen i stort.

    Dokumentera dagen – men tänk på GDPR

    Ta gärna mycket härliga bilder från Golfens dag som ni kan använda för att tacka besökarna, skicka till media och inför kommande evenemang. Informera då om att ni fotograferar så att personer som inte vill synas på bild får en chans att säga till. Gör en egen informationslapp eller skriv ut den som nu finns att ladda ner i kommunikationspaketet.

    Följ upp från besök till medlemskap

    När ni väl etablerat en relation med nyfikna besökare är tillgången till kontaktuppgifter värda sin vikt i guld. Det finns ett enkelt sätt att lägga in dem direkt i GIT genom kategorin ”Prospects” Då blir det lätt att följa upp besöket och se deras väg till ett eventuellt framtida medlemskap. Ladda ner instruktionen här.

    Lycka till med ert genomförande!