Krav på registerutdrag

Alla föreningar måste årligen begära in ett begränsat registerutdrag ur belastningsregistret, för alla som anställs eller har uppdrag med direkt och regelbunden kontakt med barn.

Att begära in utdragen är en del av ett förebyggande arbete och gäller, oavsett hur länge en person verkat i klubben eller hur väl man känner varandra. Detta för att undvika att personer som begått och dömts för grova brott anställs eller anlitas inom idrotten.

Det är den enskilde personen som själv begär utdrag från polisen och uppvisar det för sin förening. Föreningen ska kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts. Inga utdrag ska arkiveras av föreningen. 

  1. Beställa registerutdrag – så gör du
  2. Du som anställd, ledare, arbetssökande etc. beställer själv registerutdraget från polismyndigheten. 

    Det går att göra via e-tjänst (legitimera dig och välj registerutdraget "Arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg" i rullistan) eller via blankett.

    Du väljer själv om du vill få ditt registerutdrag med fysisk post eller till din digitala brevlåda (Kivra, Billo eller Min myndighetspost).

    Är du ledare mellan 15–18 år behöver du målsmans hjälp för att beställa ett utdrag.

  3. Kontrollera registerutdrag – så gör du
  4. Golfklubben ska kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts.

    När utdrag begärts till privatpersonens digitala brevlåda: Kontroll av utdraget görs av klubben via Polisens Kontrolltjänst för digitala registerutdrag.

    När utdrag begärts till privatpersonens fysiska brevlåda: Kontroll av utdrag i pappersformat behöver kontrolleras fysiskt av klubben. Det är viktigt att utdraget visas av den enskilde i original och återlämnas direkt.

    Inga utdrag ska sparas av föreningen. Föreningen ska endast dokumentera att en kontroll av personen är genomförd.

    Ledare mellan 15–18 år behöver målsmans hjälp för att beställa ett utdrag. För att förenkla kontrollen kan klubben bestämma ett antal tillfällen då ledare har möjlighet att visa upp utdraget.

Golfens tillämpning gällande registerutdrag

Utöver de övergripande riktlinjer Riksidrottsförbundet fastställt beslutar varje specialidrottsförbund hur reglerna kring registerutdrag ska tillämpas i sin idrott.

För golfen har förbundsstyrelsen beslutat att klubbar och distriktsförbund ska begära in begränsat registerutdrag årligen för personer som i sina jobb eller uppdrag har direkt och regelbunden kontakt med barn upp till 18 år. På förbundsnivå gäller det för alla anställda och ledare oavsett arbetsuppgift.

Läs tillämpningsreglerna för respektive organisation nedan eller ladda ner som PDF.

  1. Tillämpningsregler för golfklubbar och golfbolag
  2. Golfklubb och golfbolag går i följande text under den gemensamma benämningen "Klubben".

    1. Klubben ansvarar enligt lag och idrottens regelverk för att barn- och ungdomar tillförsäkras en trygg miljö på den golfanläggning som Klubben disponerar. Det innebär i sin tur att externt driven verksamhet som exempelvis shop, träning, övningsområde mm ingår i Klubbens ansvarsområde. Registerutdrag måste därför begäras in och bedömas även för personer som inte är formellt anställda, uppdragstagare eller ledare i Klubben, men väl ska ha direkt och regelbunden kontakt med barn- och ungdomar.

    2. Klubben ska begära ett begränsat Registerutdrag för samtliga personer som utför uppdrag för Klubben i verksamhet som innebär regelbunden och direkt kontakt med barn. Med begreppet ”direkt och regelbunden kontakt med barn” avses sådana aktiviteter som inbegriper återkommande och nära kontakter med barn. Här omfattas aktiviteter som består i att fostra, utbilda, sköta eller ta hand om barn eller på annat sätt arbeta i personlig kontakt med barn. Kravet på regelbundenhet innebär att uppgifterna inbegriper viss återkommande direktkontakt med barn.

    Följande personer omfattas av definitionen ovan:

    - tränare eller assisterande tränare
    - person som är engagerad i tränings- eller tävlingsaktiviteter för barn (exempelvis lagledare, domare och tävlingsledare)
    - förtroendevald i kommitté som ansvarar för verksamheten för barn

    3. Klubben har rätt att utvidga kretsen av personer som ska omfattas av registerkontrollen i syfta att kvalitetssäkra Klubbens verksamhet och säkerställa en trygg miljö på klubbens golfanläggning.

    4. Registerutdrag ska begäras in årligen. Även personer som sedan tidigare är engagerade för ovanstående uppdrag omfattas av registerkontrollen.

    5. Registerutdraget ska vara högst 6 månader gammalt.

    6. Styrelseordföranden i Golfklubben / VD i Golfbolaget ansvarar för att Registerutdrag begärs in. Registerutdraget ska ha visats upp innan anställningsavtal tecknas, eller uppdraget påbörjas.

    7. Styrelsen i Golfklubben / VD i Golfbolaget ska utse två för uppdraget lämpliga personer till vilka Registerutdraget ska uppvisas och bedömas.

    8. Klubben ska i en särskild förteckning registrera namn, datum för Registerutdraget, datum för när Registerutdraget visats upp för Klubben samt vilka personer inom Klubben som tagit del av utdraget. Registerutdraget ska därefter återlämnas till personen alternativt dokumentförstöras.

    9. Om Registerutdraget innehåller en eller flera noterade belastningar ska de enligt punkten 7 utsedda personerna avgöra lämpligheten att anställa eller tilldela uppdrag till personen.

  3. Tillämpningsregler för golfdistriktsförbund (GDF)
  4. 1. GDF ska senast till utgången av år 2020 besluta om ändring av GDF:s stadgar och därigenom inkludera bestämmelsen i 11 kap 4 § 14 p RF:s stadgar.

    2. GDF ska begära ett begränsat Registerutdrag för samtliga personer som utför uppdrag för GDF i verksamhet som innebär regelbunden och direkt kontakt med barn. Med begreppet ”direkt och regelbunden kontakt med barn” avses sådana aktiviteter som inbegriper återkommande och nära kontakter med barn. Här omfattas aktiviteter som består i att fostra, utbilda, sköta eller ta hand om barn eller på annat sätt arbeta i personlig kontakt med barn. Kravet på regelbundenhet innebär att uppgifterna inbegriper viss återkommande direktkontakt med barn.

    Följande personer omfattas av definitionen ovan:

    - person som är engagerad i tränings- eller tävlingsaktiviteter för barn (exempelvis lagledare, domare och tävlingsledare)
    - tränare eller assisterande tränare
    - förtroendevald i kommitté som ansvarar för verksamheten för barn
    - tävlingsledare
    - domare

    3. GDF har rätt att utvidga kretsen av personer som ska omfattas av registerkontrollen i syfta att kvalitetssäkra GDF:s verksamhet och säkerställa en trygg miljö på GDF:s arrangemang och aktiviteter.

    4. Registerutdrag ska begäras in årligen. Även personer som sedan tidigare är kontrakterade eller engagerade för ovanstående uppdrag omfattas av registerkontrollen.

    5. Registerutdraget får vara högst 6 månader gammalt.

    6. Styrelseordföranden i GDF ansvarar för att Registerutdrag begärs in. Registerutdraget ska ha visats upp innan anställningsavtal tecknas, eller uppdraget påbörjas.

    7. Styrelsen för GDF ska utse två för uppdraget lämpliga personer till vilka Registerutdraget ska uppvisas och bedömas.

    8. GDF ska i en särskild förteckning registrera namn, datum för Registerutdraget, datum för när Registerutdraget visats upp för GDF samt vilka personer inom GDF som tagit del av utdraget. Registerutdraget ska därefter återlämnas till personen alternativt dokumentförstöras.

    9. Om Registerutdraget innehåller en eller flera noterade belastningar ska de enligt punkten 6 utsedda personerna avgöra lämpligheten att anställa eller tilldela uppdrag till personen.

  5. Tillämpningsregler för Svenska Golfförbundet (SGF)
  6. 1. SGF ska begära ett begränsat Registerutdrag för samtliga personer som är anställda i SGF per den 1 januari 2020 och alla som anställs därefter samt för alla personer som är valda eller väljs till ordförande eller ledamot av Förbundsstyrelsen. Kravet ska gälla oavsett formell arbetsuppgift och längden på anställningen eller uppdraget. Även vikarier och inhyrd personal omfattas således av regeln.

    2. SGF ska begära ett begränsat Registerutdrag för samtliga personer som inte omfattas av punkten 1, men som från och med den 1 januari 2020 utför eller ska utföra uppdrag för SGF i verksamhet som innebär regelbunden och direkt kontakt med barn. Med begreppet ”direkt och regelbunden kontakt med barn” avses sådana aktiviteter som inbegriper återkommande och nära kontakter med barn. Här omfattas aktiviteter som består i att fostra, utbilda, sköta eller ta hand om barn eller på annat sätt arbeta i personlig kontakt med barn. Kravet på regelbundenhet innebär att uppgifterna inbegriper viss återkommande direktkontakt med barn.

    Följande personer omfattas av definitionen ovan:

    - coacher
    - ledare
    - tränare
    - domare
    - stödpersoner och experter till landslagsverksamheten (läkare med flera)
    - tävlingsledare (TD)
    - tävlingsadministratörer (TC)

    3. Registerutdrag ska begäras in vartannat år för personer som omfattas av punkten 1 och årligen för personer som omfattas av punkten 2.

    4. Registerutdraget får vara högst 6 månader gammalt.

    5. Den verksamhetsområdeschef (VO-chef) som ansvarar för anställningen/uppdraget/rekryteringen ansvarar också för att ett Registerutdrag begärs in. Registerutdraget ska ha visats upp innan anställningsavtal ingås, eller uppdraget påbörjas.

    6. Registerutdraget ska visas upp för VO-chefen (enligt punkten 6) samt en medarbetare tillhörande VO Stab (företrädesvis HR-ansvarig medarbetare). VO-chefen har rätt att delegera arbetsuppgiften till annan medarbetare inom samma VO för kontroll av personer som omfattas av punkten 2.

    7. Registerutdraget får visas fysiskt för de ansvariga företrädarna i punkten 7, skickas per post till ansvarig VO-chef eller skickas via e-post i skannat/fotograferat format till ansvarig VO-chef.

    8. VO Stab ska i en särskild förteckning registrera namn, datum för Registerutdraget, datum för när Registerutdraget visats upp för SGF samt vilka personer inom SGF som tagit del av utdraget. Registerutdraget ska därefter återlämnas till personen alternativt dokumentförstöras.

    9. Om Registerutdraget innehåller en eller flera noterade belastningar ska ansvarig VO-chef tillsammans med GS avgöra lämpligheten att anställa eller tilldela uppdrag till personen.

Kontakt

Vid eventuella frågor om registerutdrag, kontakta din SGF-rådgivare verksamhet och styrning. Du hittar kontaktuppgifter här