Support för Grönt Kort

Har du en fråga om Grönt Kort? Då har du kommit rätt! Här finns snabba svar och en möjlighet att kontakta support.

Vanligaste frågorna om registrering

Har du spelat golf tidigare?

Då kan du i vissa fall redan finnas i systemet. Ditt tidigare Golf-ID fungerar då för inloggning till Min Golf.

Har du anmält dig på en golfklubb?

Då kanske golfklubben har registrerat dig redan. Kolla din mejl efter ett välkomstmeddelande, eller kontakta klubben för att få reda på ditt Golf-ID.

Grönt Kort i golf

Hela Golfsverige samma krav för att ta Grönt Kort. Däremot kan vägen dit se olika ut beroende på vilken golfklubb och vilken PGA-tränare du får hjälp av.

Gemensamt är att alla, för att ta Grönt Kort, ska göra ett kunskapstest i Min Golf och klara ett spelprov på en golfklubb.

Vanliga frågor om registrering och inloggning

  1. Hur registrerar jag mig för Grönt Kort?
  2. Du kan antingen registrera dig själv på borjaspela.golf.se eller ta kontakt med en golfklubb, som hjälper dig. I båda fallen får du ett Golf-ID och ett lösenord, som du använder för att logga in på Min Golf.

  3. Kostar det något att registrera sig?
  4. Att registrera sig och få ett Golf-ID är kostnadsfritt och ger tillgång till Min Golf, där du genomför kunskapstestet och registrerar ett spelprov.

    Genom Golf-ID:t får du möjlighet att kika närmre på vad golfen har att erbjuda, och kan börja lära dig om spelet och Golfsverige.

  5. Vad är ett Golf-ID?
  6. Ditt Golf-ID består av de sex första siffrorna i ditt personnummer, följt av ett löpnummer på tre siffror. T.ex. 881224-013.

    Inom golfen ger ditt så kallade Golf-ID tillgång till Min Golf, och när du gått med i en golfklubb använder du det för att boka tider och anmäla dig till tävlingar på alla Sveriges golfbanor.

  7. Varför behöver ni mitt personnummer?
  8. I golfen är din handicap en värdehandling. Mailadresser och telefonnummer är något som ibland byts, så likt idrotten i övrigt använder vi i bakgrunden personnummer för att veta att du är du.

    Ditt personnummer visas inte i våra system, inte heller golfklubben kan se det.

  9. Jag har inte fått något mail efter registrering?
  10. I samband med att du slutför registreringen via formuläret på sidan "börja spela golf" skickas ett mail med ditt nya Golf-ID till den e-postadress du uppgav.

    Detta mail kan ibland dröja upp till 15 minuter och dessvärre också då och då hamna i skräpposten. Kika gärna där! 

    Avsändaren är noreply@svenskagolfforbundet.se. Hittar du inte mailet, kontakta då supporten via formuläret nedan så hjälper vi dig att komma vidare.

  11. Jag har redan ett Golf-ID. Hur gör jag då?
  12. Om du redan har ett Golf-ID sedan tidigare kan du gå direkt till Min Golf. Där loggar du in med ditt Golf-ID och det lösenord du fick i samband med att du blev medlem (eller det lösenord du eventuellt själv har bytt till).

  13. Hur byter jag lösenord?
  14. Ditt lösenord hanterar du via tjänsten Min Golf. På inloggningssidan klickar du på Glömt lösenord. Fyll i ditt Golf-ID och den e-postadress du angav vid registreringen.

  15. Var hittar jag Grönt Kort-webben med teorin?
  16. Du hittar teoriwebben för Grönt Kort på: golf.se/grontkort

    Där får du lära dig grunderna som behövs för att klara kunskapstestet i Min Golf. 

Vänd dig till golfklubben när...

... du har frågor om spelet, introduktionspaket för Grönt Kort eller medlemskap. Ta kontakt med en golfklubb eller en PGA-tränare nära dig, så hjälper de dig.

Tekniska frågor om Grönt Kort-webben

  1. Kan jag ladda ner webbplatsens filmer till datorn eller mobilen?
  2. Nej. På grund av upphovsrättsliga skäl kan du inte spara ner filmerna till din dator eller mobil.

  3. Filmerna fungerar inte för mig?
  4. Vi har valt ett format på filmerna som ska passa de flesta datorer samt mobiler och läsplattor med iOS, Android etc. Därför kan några användare behöva uppdatera sina webbläsare.

  5. Varför buffrar / hackar det i uppspelningen av filmerna?
  6. Buffringsproblem är ofta nätverksrelaterade.

    Bredbandskollen.se kan du testa din uppkoppling. Vi rekommenderar att du når upp till minst 1.5Mbit/sek i hastighet för nedladdning av dessa filmer. Ligger du under den hastigheten kan störningar förekomma. Testa i sådana fall att koppla från andra enheter som är anslutna till samma nätverk.

Kontakta Grönt Kort-supporten

Har du inte hittat ett svar på din fråga här på sidan? Klicka på den blå pratbubblan i nedre högra hörnet och välj "Kontakt". Fyll i formuläret, så återkommer supporten till dig så snart som möjligt.