Under 2023 kommer vi fortsätta öka synligheten för golfklubben och golfen, diskutera frågor ur fler perspektiv och påskynda omställningen till ett digitalt medialandskap.
Övergripande handlar strategin om att:
skapa bättre möjligheter att visa upp klubben i nationell golfmedia
ta fram nya digitala verktyg för klubbens kommunikation
skapa möjligheter för klubben att synas i fler kanaler utanför vanlig golfmedia
Det nya innehållet innebär att:
fortsätta arbetet med att genom Golfa! nå ut med för klubben viktiga frågor, i en allt mer digital form
nya möjligheter att följa golf digitalt tas fram, där du som mottagare själv väljer vad du tycker är intressant att ta del av
golfklubben får bättre möjligheter att kommunicera med sina medlemmar via digitala verktyg
Golfa! sätter fokus på klubbens frågor
Genom Golfa! får du mer om värden i golfen än vad som händer i golfvärlden. Med olika temanummer och spännande innehåll är målet att låta läsaren upptäcka fler sidor av golfen och visa vad Sveriges golfklubbar har att erbjuda.
Producerar innehållet gör byrån Make Your Mark, som är en del av Aller Media. Med kunder som bland andra Unionen, Villaägarna och Försvarsmakten har de en bred kunskap om medlemstidningar och modern kommunikation, och kan ge Golfa! en ny redaktionell inriktning med djupare reportage och fler perspektiv på golfen idag.
Vanliga frågor
Papperstidning är nu en mediamix
Svenska Golfförbundet (SGF) tror på att visa upp allt det spännande som Golfsverige innehåller. Att syna frågor från flera perspektiv och att anpassa format och distribution till moderna sätt att ta till sig nyheter.
10 nummer av en papperstidning blir därför en omfattande mediamix där tidning och digitala kanaler samsas med nya verktyg för kommunikation.
Målet med den nya mediasatsningen är att ännu bättre förvalta det uppdrag som SGF har att sköta nationell kommunikation kring golf, och att stötta golfklubbarnas vardag med relevanta och moderna funktioner.
Bakgrund till förändringen 2020
Huvudsyftet med den nya strategin är att nyttja befintliga kommunikationsresurser bättre. Med hjälp av media och digital teknik stöttas arbetet med att genomföra de av Golfsverige fastslagna strategierna i verksamhetsinriktningen.
Med media menas inte bara traditionella tidningar, radio och TV, utan även andra former av kommunikationsmedel och kommunikationskanaler riktade från SGF till klubb, från klubb till spelare och från SGF till spelare.
Behov av en bredare mix
Med ett nutidsperspektiv på golfen finns ett behov av att förflytta kraften från en tradionell redaktionell pappersprodukt till en bred mix av både magasin, digitala tjänster och nya kommunikationsverktyg.
Det finns också en vinning i att på nya sätt lyfta fram allt det positiva som golfen bidrar med till samhället, där en bredare mediamix skapar förutsättningar att öka golfens legitimitet och skapar bättre synlighet utanför golfens egna kanaler.
Har du frågor kring mediastrategin, kontakta Svenska Golfförbundet på: media@golf.se