Film: Inkluderingsfokus gav nya sponsorer på Dalsjö
Dalsjö Golf visar upp golfens positiva sidor för beslutsfattare och omvärld, jobbar med paragolf och har startat upp ett Vision 50/50-arbete för att utveckla verksamheten ur ett jämställdhetsperspektiv. Det har gett starkare varumärke och nya partnersamarbeten.
Snabbfakta
Aktiva medlemmar: 1 299
Andel kvinnor: 27,7 %
Tillhör: Dalarnas GDF
Anläggning: 18 hål + Lilla banan
Dalsjö GK om Vision 50/50
Det bästa: "Att det skapar drivkraft och engagemang hos medlemmar i klubben som vi annars inte lyckas nå."
Utmaningen: "Den kultur som finns."
Dalsjö Golf ligger mitt mellan Borlänge och Falun. Man svänger av E16 och kör smala vägar genom byar med röda timrade gårdar, små jordbruk och betande får. Trots sitt lite avsides läge sjuder klubben av liv.
– Jag brukar säga att det gäller att ha ett bra fotarbete, och här på Dalsjö springer vi väldigt fort, säger Tony Mullborn, kombinerad vd, klubbchef och banchef.
Dalsjö Golf blev utsedd till Årets juniorvänliga anläggning år 2012. Samma år invigdes Lilla banan, en tillgänglighetsanpassning för personer med funktionsnedsättning med stöd av Allmänna Arvsfonden. I maj 2018 gick klubben med i Svenska Golfförbundets utvecklingsprogram för jämställdhet, Vision 50/50.
– För oss handlar det om att hela tiden hitta nya vägar framåt och det här känns helt naturligt. Konstigt att man inte tänkt det här tidigare. Det är ju bara att titta sig runt, det är ju skämskudde på, säger Tony Mullborn.
Samhällsnytta bygger varumärket
Dalsjö Golf ligger i ett jordbrukslandskap och på gammal odlingsmark. Förändringen kom i mitten av 1980-talet när medlemstrycket på grannklubben blev för högt och man behövde göra en avknoppning.
– Min far frågade mig om han tyckte att vi skulle fortsätta driva jordbruk eller satsa på golf. Jag var 17 år och tyckte att golf lät häftigt, och något år senare började vi bygga banan, berättar Tony Mullborn, vars familj är en av fyra huvudmarkägare på banan.
För Dalsjö Golf handlar verksamheten mycket om att skapa samhällsnytta. Det berättar Johan Höglund, anställd som marknadsansvarig på heltid sedan i februari.
– Jag har jobbat mycket med varumärken. Medvetenheten blir allt större om vikten av det egna varumärket. I dag har medelstora och större företag policys för hur deras varumärken ska profileras och med vilka andra varumärken man vill synas. Därför blir det mer och mer vanligt att företag frågar vad vi som klubb gör för samhällsnytta, säger Höglund.
Tungan på vågen för sponsorer
Han anser att klubben behöver ha en tydlig tanke med sin verksamhet och kunna beskriva den på ett nyanserat sätt för att nå ut bredare och framför allt få med sig lite större företag.
– Vi behöver kunna berätta om vad vi gör och vad vi tar ansvar för. Exempelvis blev det tungan på vågen för NRC Group att haka på och sponsra vår Lilla bana när vi berättade om att vi jobbar med juniorer, funktionshindrade och nu driver Vision 50/50 för att bli en mer jämställd klubb, säger Höglund.
Han menar att golfen generellt sett har varit dålig på att berätta om sina positiva sidor, att människor har en bild av att golfen är en sluten krets för inbördes beundran.
– Men den är faktiskt till för alla. Vi har precis haft vår landshövding här. Det ger naturligtvis publicitet, men huvudskälet var att berätta om vår verksamhet så att landshövdingen får en insikt i vad vi gör.
– Vi har också för avsikt att hålla en välgörenhetstävling nästa år, både för att visa på samhällsnyttan och för att skapa nya långsiktiga relationer.
Långsiktigt arbete
Dalsjö Golf har skapat en styrgrupp för Vision 50/50 som består av Tony Mullborn, Johan Höglund, Cicci Berglund, ekonomiansvarig, Stefan Berglund, ordförande i golfklubben, Kitty Stensdotter och Anita Persson, båda medlemmar.
– Det här är nyttigt och bra för vi behöver hitta sätt att fånga upp fler kvinnor. Även om det inte sker mirakel direkt, så är jag säker på att arbetet kommer att påverka på lång sikt, säger Cicci Berglund.
Nästa steg är att skapa en referensgrupp
– Vi har redan hunnit ha tre träffar och verkligen spanat, haft diskussioner om makt och strukturer, så snacket är i gång. Men det kommer att vara en långsam process att skapa jämställda strukturer, det är vi medvetna om, säger Johan Höglund som är förändringsledare för processen.
Text: Lena Lindström
Publicerad: Oktober 2018