Träningsmängd - väg till utveckling
Jag har i snart 20 år jobbat med juniorutveckling. På klubb, i distrikt och i landslag. Jag jobbar med golfgymnasium och med ett antal äldre hårt satsande spelare på School of Golf. Mina olika uppdrag har gjort att jag kommer i kontakt med väldigt många spelare som vill nå långt med sin golf.
Jag har i snart 20 år jobbat med juniorutveckling. På klubb, i distrikt och i landslag. Jag jobbar med golfgymnasium och med ett antal äldre hårt satsande spelare på School of Golf. Mina olika uppdrag har gjort att jag kommer i kontakt med väldigt många spelare som vill nå långt med sin golf.
Jag kommer också i kontakt med många olika miljöer och nätverk som finns runt dessa spelare. För de flesta som jag coachar i olika sammanhang är jag inte deras huvudsakliga coach. Detta gör att jag får väldigt bra inblick i många olika spelares vardagliga träningsmiljö, oavsett om det är på en klubb eller på ett golfgymnasium. Jag vet hur det fungerar på väldigt många klubbar och vilken hjälp många spelare har.
Som coach är det givetvis intressant att fundera över varför vissa spelare utvecklas snabbare än andra. Varför står vissa spelare still, medan andra tar stora språng? Det finns såklart enormt många olika faktorer som spelar in, men det verkar också finnas några faktorer som är generella.
Träningsmängd
Tveklöst är sambandet mellan träningsmängd och prestationsnivå väldigt starkt. Oavsett vilken framgångsrik spelare vi tittar på kan vi konstatera att det finns en enorm träningsmängd bakom. Det finns garanterat ingen svensk i Anna Nordqvists årskull som har lagt fler timmar på golfträning än vad hon har gjort. Tittar vi på Caroline Hedwall, Pernilla Lindberg, Linnea Ström eller Julia Engström gäller samma sak. Det finns ingen annan svensk i dessa årskullar som lagt mer tid på golfträning än vad dessa har gjort. Kanske en jobbig sanning för vissa? Men också en möjlighet. Träningsmängd är något man själv bestämmer över, vilket gör att alla har chansen på den punkten. Du bestämmer därmed själv hur bra du vill bli.
Men vi ser också ett antal tjejer som lägger väldigt mycket tid på träning, men som ändå inte går framåt i den takt man tycker de är värda att göra. I dessa fall ser vi ofta en brist i någon av följande punkter.
Coachad träningsmängd
Ensam är inte stark. Även om många tycks tro det. De spelare som nått så långt att de tar sig in i flicklandslaget, damlandslaget eller tar sig vidare från Nordea Tour eller college och vidare ut i världen har ofta också en hög mängd coachad träning. De har hjälp av någon som bryr sig. De har någon att diskutera senaste tävlingen med. De har någon som hjälper dem att stämma av tekniken i alla delar av spelet. De har någon att planera sin träning tillsammans med och någon som ser dem tävla och kan ge feedback.
Denna coachning behöver nödvändigtvis inte komma från en enda person, utan är ofta flera olika. Tränare, föräldrar, gymnasielärare, landslagscoach med flera. Ju fler det är, desto viktigare att samarbetet dem emellan fungerar.
Det är påfallande stor skillnad i coachad träningsmängd mellan till exempel tjejerna i flicklandslaget och de som är utanför. Den som bara träffar sin tränare var tredje vecka tenderar att alltid hamna på rangen med mellanjärn. Den som har coachad träning flera gånger i veckan hinner även komma in på närspel, mentala aspekter och känner sig sedd, vilket skapar motivation. Har man dessutom någon som ser en tävla, uppstår det fler lärdomar från varje tävling och även spelstrategi kan utvecklas. Väldigt ofta när man som tränare ser en spelare tävla inser man att de lagt väldigt mycket tid på att träna fel saker. Träningen blir effektivare och utvecklingen accelererar om man gör rätt.
”Sparrad” träningsmängd
Majoriteten av de spelare som fortsätter att utvecklas finns i en miljö där det finns fler spelare med samma ambitioner. Ofta bättre spelare som fungerar som föredömen, inspiration och som visat att det är möjligt. Denna miljö kan återigen vara en klubb, ett gymnasium, ett college, landslag eller något annat.
Golf på toppnivå kräver massor av saker, förutom att svinga bra. Det kräver tålamod och att lyckas när någon hoppas att man ska misslyckas. Det kräver förmåga att anpassa sig till olika lägen, att stå i centrum och att hantera störningsmoment. Gemensamt för många av dessa delar är att de är extremt svåra att träna på när man är ensam. När man däremot är i en grupp går det enkelt att skapa situationer där träning på dessa förmågor uppstår naturligt.
Att ingå i en gemenskap gör det roligare, mer lärorikt och att någon drar med en till banan även när det regnar. Tillsammans leder det till att både träningsmängd och kvalitet ökar.
Ett vanligt fenomen är att spelare fortsätter att utvecklas så länge de finns i en träningsmiljö. Utvecklingen fortsätter så länge man är kvar på golfgymnasiet, med i landslaget eller kvar på college. När den tiden är slut, slutar också utvecklingen. Många av de spelare som drabbas av detta kan sannolikt hitta förklaringen i någon av ovanstående punkter. Vi ser mängder av spelare på Nordea Tour som inte tar hjälp av tränare eller bara gör det ibland vid behov. Öh! Henrik Stenson har tränare. Anna Nordqvist har tränare. Varför skulle du klara dig utan?
Att talang (medfödd begåvning) skulle hjälpa eller ens vara viktigt är en slutsats som är svår att dra utifrån det vi ser. Utveckling verkar snarare handla om mängd, hjälp och miljö. Därmed blir en av våra uppgifter att se till att så många spelare som möjligt hamnar på platser där utveckling är möjligt. Det innebär att vissa spelare gör klokt i att stanna kvar hemma när det är dags för gymnasieval, medan andra gör klokt i att flytta. Vissa behöver byta klubb för att få bättre hjälp, medan andra får sparringen på sin nuvarande klubb, men kan behöva en tränare från grannklubben.
Olika vägar bär till toppen, men alla vägar innehåller träning och hjälp.
/ Fredrik Wetterstrand