TaylorMade adidas Golf ny långsiktig partner till SGF
TaylorMade adidas Golf och Svenska Golfförbundet har inlett ett omfattande samarbete som gäller fram till och med OS i Brasilien 2016. Avtalet innebär att företaget blir officiell leverantör av bland annat utrustning, kläder och skor till förbundet sex år framåt i tiden.
TaylorMade adidas Golf och Svenska Golfförbundet har inlett ett omfattande samarbete som gäller fram till och med OS i Brasilien 2016. Avtalet innebär att företaget blir officiell leverantör av bland annat utrustning, kläder och skor till förbundet sex år framåt i tiden.
TaylorMade adidas Golf, TMaG, är ny officiell leverantör till Svenska Golfförbundet, SGF. Avtalet är skrivet på sex år och sträcker sig över OS 2016 i Rio de Janeiro Brasilien. Det marknadsmässiga värdet på avtalet är fyra miljoner kronor per år.
Gunnar Håkansson, generalsekretare i SGF, är glad över att förbundet nu har en partner som har ett komplett program att erbjuda, allt från kläder till golfutrustning.
- Vi har i det här segmentet länge sökt en partner som kan erbjuda en helhet vilket gör det enklare att arbeta, bland annat för dem som har ansvaret för våra landslag. Företaget har dessutom en hög ambition för sin Sverigemarknad, vill växa och bli starkt, vilket också är spännande.
- Det har varit viktigt för båda parter att samarbetet blir långsiktigt, det ger möjligheter att planera för och utveckla de möjligheter som uppstår i golfen över tiden. OS 2016 är själva brytpunkten, men jag ser gärna en även fortsättning efter den.
Samarbetet omfattar i princip hela den tävlingsverksamhet som SGF bedriver, även om fokus ligger på landslagen, Swedish Golf Team. Men även junior- senior- och handikappgolfen kommer att dra nytta av det nya avtalet.
John Lindberg, sponsoransvarig i SGF och den som varit med och förhandlat fram avtalet, säger:
- Utöver kläder och utrustning kommer TaylorMade adidas Golf hjälpa coacher och spelare med att förbättra sina kunskaper inom golf och sport. TMaG får samtidigt möjligheten att tydligare och oftare exponeras i svensk golf vilket innebär bättre affärsmöjligheter.
Fredric Alerstam är Sales Manager för TaylorMade adidas Golf i Nordeuropa. Han säger:
- Jag tycker att det är riktigt roligt att kunna ge de svenska talangerna vårt stöd i sin satsning mot OS 2016. Med den starka tournärvaro företaget har känns det också naturligt att stödja de Svenska landslagen.
TaylorMade adidas Golf ägs av adidas Group och är i dag världens största golfföretag. I produktportföljen finns TaylorMade som framförallt tillverkar hårdvara, adidas kläder och skor samt Ashworth kläder. TaylorMade grundades 1979 och är det mest spelade drivermärket på världens tourer, en position som märket haft i tio år.
Mer information:
Gunnar Håkansson, generalsekreterare
Tel: 08-622 15 25. E-post: gunnar.hakansson@golf.se
John Lindberg, Sponsoransvarig / Key Account Manager
Tel: 08-622 15 63. E-post: john.lindberg@golf.se
Sonny Wiking, Marketing Manager, TaylorMade adidas Golf, Region North Europe:
Tel: +46 766 31 90 73. E-post: sonny.wiking@tmag.com
Fredric Alerstam, Sales Manager TaylorMade adidas Golf, Region North Europé:
Tel: +46 708 51 00 12. E-post: fredric.alerstam@tmag.com