Sverige nominerat som ett framtida golfturistland

International Golf Travel Market har pekat ut Sverige som ett av golfvärldens bästa oupptäckta destination. Övriga nominerade var Bulgarien, Colombia, Island, delstaten Mississippi i USA samt kanadensiska Prince Edward Island.

Per Svensson, ansvarig för Svenska Golfförbundets turistsatsning, kommenterar nomineringen så här:

- I år var det första gången som Sverige presenterades som en golfdestination och då var det både trevligt och smickrande att vi både uppmärksammades och nominerades. Sverige nämndes dessutom i Peter Waltons inledningstal. Walton är grundare av International Association of Golf Tour Operators, IAGTO, den världsomspännande branschorganisationen för golfturismindustrin. Målet med årets medverkan var just att först och främst omnämnas. Inför 2011 hoppas jag att VisitSweden deltar och stöttar en större satsning under IGTM, vilket skulle möjliggöra att Sverige som golfdestination syns på ett helt annat sätt.

Svensson berättar om hur han och Svenska Golfförbundet arbetar för att förstärka Sverige som golfdestination:

- Vi har tagit fram en varumärkesprofil tillsammans med Stendahls Reklambyrå i Göteborg där vi analyserat vilken målgrupp vi ska rikta oss mot och hur den ska tilltalas. Vår analys säger att de resenärer vi kan locka till oss inledningsvis är erfarna golfare med resvana som är sugna på ett nytt resmål. Sverige ska stå för stor variation, lite tuffare utmaning och inte fullt så tillrättalagt samt erbjuda mycket golf och annat för pengarna. Detta budskap ska trummas ut i vår kommunikation tillsammans med VisitSweden och deras kanaler, olika destinationsbolag samt på mässor.

- Vi har också underlättat för golfarna genom att göra över 50 av våra banor bokningsbara online på Visitsweden.com/golf där den internationella golfkonsumenten kan finna information om svensk golf på flera olika språk. En satsning som vi tror mycket på och antalet banor kommer 2012 att vara cirka 100 stycken.

International Golf Travel Market har arrangerats i elva år och är ett unikt tillfälle då de viktigaste aktörerna inom golfresebranschen får en möjlighet att träffas och knyta kontakter. 500 utställare från 67 länder var på plats vid årets mässa, som ägde rum i spanska Valencia.

Nästa år kommer International Golf Travel Market att arrangeras i turkiska Belek den 14-17 november.

Mer information:

Per Svensson,