Fem personer, fyra kvinnor och en man, står på en golfgreen.
Fr v Alison Dieden, Sara Strömberg, Hannah Davies och Åsa Davies på Allerum Golfklubb tillsammans med Claes Björklund, ansvarig för Redo för golf på SGF.

In i gemenskapen och ut på banan

Claes Björklund, klubbrådgivare på SGF och före detta ordförande i PGA of Sweden, är pappa till konceptet Redo för golf. En väg in i golfen med större fokus på den sociala aspekten.

Claes Björklund fick uppdraget av Annica Lundström, projektledare för utvecklingsprogrammet Vision 50/50.

– Vi visste från tidigare nybörjarenkäter att man var supernöjd både med kursen och tränarna. Men trots det lämnade majoriteten golfen innan de ens spelat på banan eller varit i kontakt med någon klubb, säger Claes, som jobbat länge inom golfen som både tränare och klubbchef.

Han började med att titta på olika nybörjarutbildningar utifrån resultaten i nybörjarstudier, avhopparstudier och enkäter.

– Vi konstaterade snabbt att vi behövde göra ett eget koncept som matchade det vi vill uppnå med Vision 50/50, där vi tittar på de mjuka värdena, hur vi bemöter människor, så att de kommer in i en gemenskap och ut på banan, berättar Claes Björklund.

Flera tränare på de klubbar som deltar i Vision 50/50 har testat Redo för golf och feedbacken har varit positiv. Två exempel ni kan läsa om och se filmade intervjuer med är Lyckorna GK och Nyköpings GK

– De ser att folk stannar kvar, hittar kompisar, spelar på banan och då känns som att vi är på rätt spår, säger Claes.

Redo för golf har därför lett till en total översyn av Svenska Golfförbundets nybörjarintroduktion och fokus kommer att läggas på en mer inkluderande utbildningsmiljö.

– Tänket från Redo för golf kommer att inlemmas i den nya introduktionen och de råd vi ger golfklubbarna i samband med kurserna. Vi behöver säkerställa processerna på klubb kring hur vi möter människorna som kommer till oss och att vi ger dem en chans till en så bra introduktion som möjligt.

Läs mer om Redo för golf och vad som ingår i kursen här (informationen riktar sig främst till tränaren). 

Text: Lena Lindström, SGF
Publicerad: September 2018

Fler nyheter

  1. Den utrotningshotade arten
  2. Vision 50/50

    Den utrotningshotade arten

    Den ensamma golftjejen. En vanlig syn när antalet flickjuniorer minskar år för år. Låt oss bryta trenden tillsammans genom att skapa regelbunden och rolig juniorverksamhet året runt!

    De senaste åren har Sverige kunnat glädjas åt fantastiska framgångar på tävlingsbanorna. Landslagen har skördat medaljer, tourproffs har vunnit majors och blågula spelare har tagits ut till Ryder Cup och Solheim Cup.

    Men medaljens baksida är att återväxten i nästa generation ser desto dystrare ut. Särskilt inom en grupp – flickjuniorer.

    Få rundor och hög handicap

    Antalet tjejer som spelar golf har minskat med åtta procent i år till under 9 500 spelare. De spelar också lite – i snitt 3,6 ronder per år  – och utvecklas dåligt. Nästan tre fjärdedelar har en handicap 37 och högre och under 10 procent har 18 eller lägre.

    Varför ser det ut så här då? Den krassa verkligheten är att den här spelaren är väldigt ensam på sin golfklubb. Hon får träna fem gånger på våren och fem gånger på hösten i en grupp där hon nästan inte känner någon.

    Andra idrotter lockar med regelbunden träning

    Samtidigt bjuds hon in att prova på andra idrotter via klasskompisar och hem i brevlådan. I tennis, parkour, innebandy, simning och fotboll erbjuds hon regelbunden träning, många kompisar och möjlighet att vara med på cuper, läger och seriespel... Så varför ska hon välja golf?

    Vill vi vända den vikande trenden behöver golfen bli bättre på att både kort- och långsiktigt rekrytera flickor, utbilda ledare och föräldrar att hjälpa till med träning och erbjuda bra och rolig verksamhet året runt för juniorer i olika åldrar.

    Golfen – en härlig plats att växa som människa

    Då kan de växa som människor genom vår idrott och ha kul tillsammans med kompisar på världens vackraste idrottsarena – golfbanan.

    Och Sverige kan se fram emot nya medaljer och majorsegrar på både dam- och herrsidan i många år framöver.

    Skribent

    Porträttbild Susanne Persson, kommunikationschef
  3. Vi måste göra jobbet själva
  4. Vision 50/50

    Vi måste göra jobbet själva

    Om inte vi, så vem?

    Jag, och säkert många med mig, satte kaffet i vrångstrupen när Ada Hegerberg i samband med att hon tilldelades det prestigefyllda priset Ballon d'Or på Fifas fotbollsgala i november, fick frågan av den manliga programledaren om hon kan "twerka".

    Av minst hundra relevanta frågor man skulle kunna ställa till Ada om hennes fantastiska prestation och karriär förminskar programledaren henne genom att ställa en fullständigt icke relevant och sexistisk fråga. Ett annat exempel på icke relevanta och förminskande frågor är när Sarah Sjöström gästade Skavlan och fick frågan om hon anlitar städhjälp. Det är provocerande att vi inte har kommit längre.

    Jag har mött så många kvinnor genom åren som berättat saker de utsatts för, just bara för att de är kvinnor. De flesta vill inte träda fram, av rädsla för att kliva över den gräns som är skillnaden mellan att få vara med och inte. För det har historien visat många gånger att i sammanhang där kvinnor är i minoritet, som i styrelserum, företagsledning, inom idrotten, där har vi inte alls samma utrymme att misslyckas. Vi blir därför en del av kulturen, anpassar oss och blir lätt "gate keepers" mot andra kvinnor, när vi i stället borde ta hand om och stötta varandra.

    Vi måste våga ta ställning, inte bara i välformulerade styrdokument och jämställdhetspolicys, utan i verkligheten, där livet är och pågår. Vi måste ta dessa goda föresatser och vackra ord och göra verkstad av dem. Omsätta dem i praktiken. Först då sker förändring.

    Som breddidrottschef på Svenska Golfförbundet har jag ansvar för golfens jämställdhetssatsning Vision 50/50, där vi utbildar och stöttar våra klubbar och distriktsförbund. En resa som stundom kan vara både jobbig, utmanande och tålamodsprövande. Jag är dock övertygad om att när golfen blir mer inkluderande och jämställd blir den roligare och mer attraktiv för alla. Det är ett Golfsverige jag vill vara med och skapa och vara en del av i framtiden.

    Glädjande nog tar också andra förbund liknande initiativ. Men det får inte fastna på förbundsnivå. Det är ute i verksamheten, på klubben, i mötet mellan människor som förändringsarbetet måste få fäste.

    Forskning inom näringslivet och politiken ger stöd för att könsblandade styrelser gör ett bättre jobb. Men för att bli framgångsrik måste frågan om jämställdhet marinera hela organisationen, finnas med i ryggmärgen från ordföranden och ut till varje enskild ledare och förtroendevald. Det måste diskuteras, följas upp och det ligger ett stort ansvar som enskild individ i organisationen eller föreningen att agera jämställt.

    Det finns också fler relevanta perspektiv. Idrotten är till exempel beroende av bidrag och sponsorer och för att vara attraktiv och relevant behöver frågor som jämställdhet och inkludering finnas med som en röd tråd. Ett starkt varumärke/klubbmärke raseras snabbt om man agerar på ett sätt som gör intressenterna besvikna. Det har vi sett flera exempel på de senaste åren, inte minst på våra sociala plattformar.

    Jag är stolt över Vision 50/50. Det har gett min idrott golfen en ledande position i det här viktiga arbetet. Jag har alltid haft en förmåga att dras till områden där jag har möjlighet att påverka och för mig är det viktigt att vara med och inspirera och bidra till att vi utvecklas och skapar lika förutsättningar för killar, tjejer, män och kvinnor både som utövare och på ledande positioner.

    I dag, den 8 mars – Internationella kvinnodagen vill jag uppmana alla vi som verkar inom idrottsrörelsen att lyfta jämställdhetsfrågan och hålla den levande. För om inte vi ska göra jobbet, vem ska då göra det?

    Annica Lundström
    Breddidrottschef, förändringsledare Vision 50/50, Svenska Golfförbundet

  5. Quiet please…
  6. Vision 50/50

    Quiet please…

    Under hösten har kvinnor i yrkesgrupp efter yrkesgrupp under #metoo och andra hashtags vittnat om hur de utsatts för olika former av sexuella trakasserier och fysiska övergrepp.

    Jag kunde nog inte föreställa mig omfattningen av problemet innan och måste erkänna att jag varit lite kluven till kampanjer av detta slag. Men #metoo-kampanjen är nog en av de viktigaste kampanjerna vi haft för att synliggöra rådande maktstrukturer.

    Nu när idrottskvinnorna samlar sig under #timeout kommer golfen förstås inte undan

    Att mansgrisar, sexualförbrytare och mobbare som finns överallt i samhället, oavsett sektor, inkomst eller utbildning synliggörs är bra och jag hoppas verkligen att alla de vittnesmål som nu träder fram leder till en reell förändring.

    Nu när idrottskvinnorna samlar sig under #timeout kommer golfen förstås inte undan. Golfklubben är både en arena för golfspel och socialt umgänge, men också en arbetsplats med samma lagar och regler som på övriga arbetsmarknaden. Under arbetet med Vision 50/50 har flera skrämmande berättelser från tjejer/kvinnor som arbetat på golfklubbar framkommit. Det rör sig om sexistiska kränkningar, trakasserier, tafsande och ibland rena hot. Jag menar att det vilar ett stort ansvar på oss som arbetsgivare eller företrädare för golfen att reagera och framförallt agera när vi hör och ser beteenden som inte är acceptabla.

    Därför kan tajmingen med lanseringen av klubbutvecklingsprogrammet Vision 50/50 inte vara bättre. De klubbar som är vakna och lyhörda för vad som sker i omvärlden förstår att man behöver utbilda både sig själv och sin organisation i grundläggande värdegrundsfrågor. Detta för att förbli relevant och attraktiv och därmed inte riskera att uppfattas som hopplöst bakåtsträvande och omodern.

    Jag är dock hoppfull och övertygad om att jobbar vi på med Vision 50/50 och ständigt håller frågan aktuell kommer det leda till förbättring på sikt. Det är dock extremt viktigt att alla som kan, har positionen och makten att göra något går från ord till konkret handling. Det visar just nu ett antal manliga förebilder ute i Golfsverige som tagit ställning och aktivt deltar i klubbutvecklingsprogrammet Vision 50/50.

    Annica Lundström
    Nationell förändringsledare Vision 50/50 
    Publicerad 2017-11-23