Pilotklubbarna klara - spännande höst väntar

Nu är pilotklubbarna i projektet Vision 50/50 klara. Ett tjugotal golfklubbar sökte, åtta valdes ut till arbetet som i första etappen ska pågå i tre år.

Det är under ledigheten, när man fysiskt lämnat arbetsplatsen och ägnar sig åt saker man gillar och mår bra av som de bästa idéerna brukar pluppa upp. Det kan vara under en skön skogspromenad, löp- eller golfrunda eller bara när man sitter och hänger i soffan och slösurfar runt. Plötsligt händer det, pusselbitarna faller på plats och idén man gått och klurat på länge blommar ut. Det är en skön känsla!

Tänk att reflektionstiden som är så viktig är så lätt att prioritera bort. När vardagens små och stora bekymmer äter upp arbetstiden är det många chefer som vittnar om att de viktiga strategi- och framtidsfrågorna riskeras att aldrig riktigt hinnas med. Det finns för många hinder i vägen i det tuffa arbetsklimat som råder, med slimmade organisationer, höga resultatkrav och hårdnande konkurrens.

Det är just framtidsfrågorna vi tar fasta på i Vision 50/50. Att som golfklubb stå rustad och möta de krav och förväntningar som morgondagens golfare ställer på oss. Att fortsätta utveckla golfensporten efter de förutsättningar som råder i vår omvärld. Jag pratar mycket om attraktivitet, och med det menar jag att vi måste vara lyhörda och lyssna in vad människor söker och vill ha. Vara nyfikna på det som sker utanför golfens värld och anpassa både verksamheten och anläggningarna efter det.

Jag har ägnat tid under sommaren åt att planera och förbereda höstens arbete med pilotklubbarna inom Vision 50/50. Jag är både peppad och spänd inför uppgiften och vet att förväntningarna är stora från Golfsverige. Pilotprojektet, vars syfte är att tillsammans med utvalda klubbar arbeta fram metoder och arbetssätt för en mer jämställd golf kommer pågå i första etappen 2015-2017.

Under våren-sommaren pågick en rekrytering av pilotklubbar. Det var upp emot ett tjugotal klubbar som sökte och lagom till semestern var vi klara med uttagningen. Efter ett flertal besök och intervjuer stod det klart att vi hittat dem vi sökte. Jag är övertygad om att den geografiska spridningen och olikheterna mellan klubbarna kommer att bidra till ett mycket intressant och givande arbete framöver. Tanken från början var att vi skulle utse fem till sju klubbar men med det engagemang, kompetens och vilja som uppvisades hos de utvalda klubbarna gjorde att vi inte kunde välja bort någon utan utökade till åtta.

Pilotklubbarna kommer att presenteras på SGF & GAF-seminariet i samband med Helsingborg Open 4 sept och arbetet startar sedan i mitten av oktober med det första utbildningstillfället. Löpande kommer du kunna följa arbetet här på hemsidan. 
Nu kör vi…

Annica Lundström
Projektledare Vision 50/50

Fler nyheter

  1. Pitch Eftersnack om jämställdhet
  2. Vision 50/50

    Pitch Eftersnack om jämställdhet

    Lena Lindström, klubbrådgivare på SGF, om nyttan med diskussionerna efter varje avsnitt av studioprogrammet Pitch, och hur det egentligen står till med jämställdheten i Golfsverige.

    Hallå där, Lena Lindström, klubbrådgivare i Norr-Västerbotten, Ångermanland, Medelpad, Uppland och Stockholm!

    Hur har diskussionerna i Eftersnack efter Pitch-avsnittet om jämställdhet avlöpt?

    – Bra, tack, mellan fem och tio klubbföreträdare har deltagit i diskussionerna vid två olika tillfällen. I Norrlandsgruppen på förmiddagen kunde diskussionen ha fortsatt hela dagen med engagerade ledare för klubbar som på ett eller annat sätt är knutna till Vision 50/50 klubbutvecklingsprogrammet.

    Vad är nyttan med Eftersnack?

    – Till skillnad från de tidigare verksamhetsseminarierna är Pitch mer en envägskommunikation, och då blir det extra viktigt att fånga upp tankar och idéer efter sändningen. Behovet finns även på verksamhetsseminarierna, men är större efter ett TV-program.

    Hur står det egentligen till med jämställdheten i Golfsverige?

    – Allt fler klubbar vill utvecklas till att vara en än mer välkomnande och inkluderande klubb. Där finns klubbutvecklingsprogrammet Vision 50/50 som ett stöd. I dag är drygt 100 klubbar och distrikt engagerade i arbetet, som tar sitt avstamp i jämställdhet mellan män och kvinnor.

    – Ofta landar klubben snart i insikten av att man behöver jobba med inkludering även när det gäller andra grupper av golfare, som nyanlända, nybörjare, nya medlemmar, och så vidare.

    – Med en tydlig vision, verksamhetsidé och värdegrund på plats finns alla chanser att skapa en bra miljö för fler på klubben.

    Se jämställdhetsavsnittet och läs mer om ämnet ➤

    Text: Thomas Björn, Idrottens Kraft

    Bilden: Lena Lindström skickade en digital hälsning till Stockholms Golfdistriktsförbunds årsmöte i mars 2021, där hon delade ut diplom för väl genomförd Vision 50/50-utbildning och önskade distriktet lycka till med sitt fortsatta jämställdhetsarbete. 

    Om Pitch och Pitch Eftersnack

    Studioprogrammet Pitch är ersättaren till SGF:s verksamhetsseminarier och publiceras i nio veckor med nio avsnitt – ett per prioriterat ämne i verksamhetsinriktningen. Tisdag den 16 mars publicerades avsnitt fem som handlade om jämställdhet. 

    Varje avsnitt följs av ett digitalt, regionalt eftersnack dit golfföreträdare från klubbar och distrikt är välkomna att borra djupare i veckans ämne.

    Se alla avsnitt av Pitch ➤

  3. Den utrotningshotade arten
  4. Vision 50/50

    Den utrotningshotade arten

    Den ensamma golftjejen. En vanlig syn när antalet flickjuniorer minskar år för år. Låt oss bryta trenden tillsammans genom att skapa regelbunden och rolig juniorverksamhet året runt!

    De senaste åren har Sverige kunnat glädjas åt fantastiska framgångar på tävlingsbanorna. Landslagen har skördat medaljer, tourproffs har vunnit majors och blågula spelare har tagits ut till Ryder Cup och Solheim Cup.

    Men medaljens baksida är att återväxten i nästa generation ser desto dystrare ut. Särskilt inom en grupp – flickjuniorer.

    Få rundor och hög handicap

    Antalet tjejer som spelar golf har minskat med åtta procent i år till under 9 500 spelare. De spelar också lite – i snitt 3,6 ronder per år  – och utvecklas dåligt. Nästan tre fjärdedelar har en handicap 37 och högre och under 10 procent har 18 eller lägre.

    Varför ser det ut så här då? Den krassa verkligheten är att den här spelaren är väldigt ensam på sin golfklubb. Hon får träna fem gånger på våren och fem gånger på hösten i en grupp där hon nästan inte känner någon.

    Andra idrotter lockar med regelbunden träning

    Samtidigt bjuds hon in att prova på andra idrotter via klasskompisar och hem i brevlådan. I tennis, parkour, innebandy, simning och fotboll erbjuds hon regelbunden träning, många kompisar och möjlighet att vara med på cuper, läger och seriespel... Så varför ska hon välja golf?

    Vill vi vända den vikande trenden behöver golfen bli bättre på att både kort- och långsiktigt rekrytera flickor, utbilda ledare och föräldrar att hjälpa till med träning och erbjuda bra och rolig verksamhet året runt för juniorer i olika åldrar.

    Golfen – en härlig plats att växa som människa

    Då kan de växa som människor genom vår idrott och ha kul tillsammans med kompisar på världens vackraste idrottsarena – golfbanan.

    Och Sverige kan se fram emot nya medaljer och majorsegrar på både dam- och herrsidan i många år framöver.

    Skribent

    Porträttbild Susanne Persson, kommunikationschef
  5. Vi måste göra jobbet själva
  6. Vision 50/50

    Vi måste göra jobbet själva

    Om inte vi, så vem?

    Jag, och säkert många med mig, satte kaffet i vrångstrupen när Ada Hegerberg i samband med att hon tilldelades det prestigefyllda priset Ballon d'Or på Fifas fotbollsgala i november, fick frågan av den manliga programledaren om hon kan "twerka".

    Av minst hundra relevanta frågor man skulle kunna ställa till Ada om hennes fantastiska prestation och karriär förminskar programledaren henne genom att ställa en fullständigt icke relevant och sexistisk fråga. Ett annat exempel på icke relevanta och förminskande frågor är när Sarah Sjöström gästade Skavlan och fick frågan om hon anlitar städhjälp. Det är provocerande att vi inte har kommit längre.

    Jag har mött så många kvinnor genom åren som berättat saker de utsatts för, just bara för att de är kvinnor. De flesta vill inte träda fram, av rädsla för att kliva över den gräns som är skillnaden mellan att få vara med och inte. För det har historien visat många gånger att i sammanhang där kvinnor är i minoritet, som i styrelserum, företagsledning, inom idrotten, där har vi inte alls samma utrymme att misslyckas. Vi blir därför en del av kulturen, anpassar oss och blir lätt "gate keepers" mot andra kvinnor, när vi i stället borde ta hand om och stötta varandra.

    Vi måste våga ta ställning, inte bara i välformulerade styrdokument och jämställdhetspolicys, utan i verkligheten, där livet är och pågår. Vi måste ta dessa goda föresatser och vackra ord och göra verkstad av dem. Omsätta dem i praktiken. Först då sker förändring.

    Som breddidrottschef på Svenska Golfförbundet har jag ansvar för golfens jämställdhetssatsning Vision 50/50, där vi utbildar och stöttar våra klubbar och distriktsförbund. En resa som stundom kan vara både jobbig, utmanande och tålamodsprövande. Jag är dock övertygad om att när golfen blir mer inkluderande och jämställd blir den roligare och mer attraktiv för alla. Det är ett Golfsverige jag vill vara med och skapa och vara en del av i framtiden.

    Glädjande nog tar också andra förbund liknande initiativ. Men det får inte fastna på förbundsnivå. Det är ute i verksamheten, på klubben, i mötet mellan människor som förändringsarbetet måste få fäste.

    Forskning inom näringslivet och politiken ger stöd för att könsblandade styrelser gör ett bättre jobb. Men för att bli framgångsrik måste frågan om jämställdhet marinera hela organisationen, finnas med i ryggmärgen från ordföranden och ut till varje enskild ledare och förtroendevald. Det måste diskuteras, följas upp och det ligger ett stort ansvar som enskild individ i organisationen eller föreningen att agera jämställt.

    Det finns också fler relevanta perspektiv. Idrotten är till exempel beroende av bidrag och sponsorer och för att vara attraktiv och relevant behöver frågor som jämställdhet och inkludering finnas med som en röd tråd. Ett starkt varumärke/klubbmärke raseras snabbt om man agerar på ett sätt som gör intressenterna besvikna. Det har vi sett flera exempel på de senaste åren, inte minst på våra sociala plattformar.

    Jag är stolt över Vision 50/50. Det har gett min idrott golfen en ledande position i det här viktiga arbetet. Jag har alltid haft en förmåga att dras till områden där jag har möjlighet att påverka och för mig är det viktigt att vara med och inspirera och bidra till att vi utvecklas och skapar lika förutsättningar för killar, tjejer, män och kvinnor både som utövare och på ledande positioner.

    I dag, den 8 mars – Internationella kvinnodagen vill jag uppmana alla vi som verkar inom idrottsrörelsen att lyfta jämställdhetsfrågan och hålla den levande. För om inte vi ska göra jobbet, vem ska då göra det?

    Annica Lundström
    Breddidrottschef, förändringsledare Vision 50/50, Svenska Golfförbundet