Dags att detaljplanera marknadsföringen
Med knappt en månad kvar till Golfens dag är det läge att skruva upp volymen i era valda kanaler. Det fjärde projektledarmejlet innehåller konkreta tips på vad ni kan göra lokalt, och information om vad som kommer från centralt håll.
Här listar vi ett antal nationella marknads- och kommunikationsaktiviteter vi från SGF planerar för att synliggöra Golfens dag. Vi länkar till golfensdag.se i all kommunikation, så att intresserade kan hitta en klubb på hemmaplan.
– Digital kampanj. 10–25 maj marknadsför vi Golfens dag i olika digitala kanaler, med reklambanners mot en bred målgrupp och inlägg på Instagram och Facebook.
– Egna kanaler. Från och med maj ökar vi trycket i SGF:s olika kanaler. I Min Golf, i bokningsmejlen och på golf.se kommer vi att ha banners för Golfens dag.
– Helsidesannonser i Svensk Golf nr 3, 4 och 5.
– Mejlutskick till golfspelare som inte tecknat nytt medlemskap i år men var aktiva säsongen 2017/18.
– Ordförandebrev per mejl till alla golfmedlemmar i mitten av maj, där Golfens dag nämns.
Tillsammans med er lokala marknadsföring mot medlemmar, partners och andra lokala aktörer hoppas vi att ni får många besökare!
Kontakt med media
Måndag den 20 maj skickas ett nationellt pressmeddelande ut till alla typer av media över hela landet. Syftet är att skapa uppmärksamhet för Golfens dag och svensk golf och rikta blickarna mot era lokala arrangemang.
Med det nationella utskicket som draghjälp är det viktigt att ni kontaktar era lokala media, kommun och partners och följer upp med just er story. Kanske är vinkeln att friskvårdsfrågan gett er nya möjligheter, att ni inlett ett samarbete med en annan idrottsförening, att ni haft idrottsliga framgångar, att ni har någon kändis som kommer på besök eller att ni initierat ett nytt projekt inom miljö eller något annat som är positivt för kommunen. Nedan är tre tips för hur ni bäst jobbar med lokal media för att skapa uppmärksamhet:
1. Hitta vinkeln. Skriv en text med ett tydligt budskap och vinkel, gärna så unikt och specifikt som möjligt. Journalister älskar ett bra scoop.
2. Hitta mottagarna. Mejla information till alla era lokala medier – webb, tryckt, radio & TV. Skicka till redaktionsadressen men försök också hitta journalister som skrivit om golf tidigare. Dra nytta av redan upparbetade kontakter.
3. Ring upp och bjud in. Följ upp mejlet genom att ringa utvalda medier/journalister och bjuda in till en träff inför eller under Golfens dag.
Golfens dag i senaste Golfnyttan-podden
Hur skapar man ett bra event på golfklubben och mer specifikt en lyckad Golfens dag? Det diskuterade jag tillsammans med Malin Flink Eldh, proffs på projekt, varumärkesbyggnad och event och Ove Ellemark, kommunikationschef på SGF. Jag hoppas det kan inspirera! Podden finns på Spotify, Acast och iTunes. Lyssna på Spotify
Marknadsmaterial för klubben
I maj kommer ett Golfens dag-paket skickas ut till alla deltagande klubbar. Det innehåller broschyren ”Välkommen till golfen” som ni kan dela ut till era besökare. Broschyren är framtagen med hjälp av Golfens dags huvudpartner, Golfstore. Se till att paketet kommer till rätt person på klubben så att innehållet kommer till användning.