Unikt initiativ stärker kommunala kontakter

70 kommunala beslutsfattare på 23 platser. Intresset för golfens samhällsnytta är stort visar golfensnionde Sverigeresa med Verksamhetsseminarierna. Nu är siktet inställt på ännu fler beslutsfattare 2019.

Verksamhetsseminarierna 2019

Arrangör: Svenska Golfförbundet i samarbete med
golfdistriktsförbunden.
Genomförs: 15 januari–13 mars 2019
Antal orter: 23, från Kristianstad till Luleå.
Vänder sig till: Ideella och anställda beslutsfattare på landets golfklubbar samt politiker och tjänstemän i kommuner, främst inom områdena miljö, hälsa, fritid och besöksnäring. 80 procent av deltagarna från kommunerna under 2018 års Verksamhetsseminarier är kommunalråd, övriga förvaltningschefer eller ordförande i nämnd.
Sista anmälningsdag: Öppnade i slutet av oktober. Ett antal platser på turnén 2018 blev fulltecknade före sista anmälningsdag, var ute i god tid!
Kostnad: 350 kr inkl lunch och fika med tilltugg.
Anmälan: Golf.se/verksamhetsseminarier.

Cirka 2 000 personer slöt upp på de 22 orterna när Svenska Golfförbundet arrangerade
turnén med Verksamhetsseminarierna 16 januari–22 mars i år. 70 av dessa är beslutsfattare i landets kommuner som för första gången bjudits in att träffa golfens beslutsfattare på klubb-, distrikts- och förbundsnivå.

Syftet med seminarierna är att diskutera golfens framtidsfrågor, bland annat golfens
nytta i samhället inom framför allt miljö, folkhälsa och besöksnäring.

– Ingen har ritat upp den stora bilden för beslutsfattarna, vad golfen bidrar med inom miljö, folkhälsa och besöksnäring. Därför har golfen och golfanläggningen varit en oprioriterad fråga i landets kommuner. Att vi fick chansen att träffa beslutsfattarna i en del av landets kommuner på Verksamhetsseminarierna har gett många positiva effekter, säger Johan Kannerberg på Svenska Golfförbundet.

En sådan är att golfklubbarna i Kungsbacka – där var tionde invånare spelar golf – kontaktade fyra kommunalråd i kommunen och bad om en träff för att diskutera ett ökat samarbete mellan golfklubbarna och kommunen.
– Det är oerhört positivt att fyra kommunalråd från fyra olika partier tar sig tid att träffa kommunens golfklubbar för att diskutera ett förbättrat samarbete och hur golfen kan utveckla den kommunala verksamheten. Det var ett mycket bra möte, säger Johan
Kannerberg som hoppas på liknande initiativ runt om i landet.

Nu tar Svenska Golfförbundet sats mot nästa turné med verksamhetsseminarier. 23 platser mellan 15 januari och 13 mars är inplanerade. Målet är att nå ännu fler golfklubbsledare och kommunala beslutsfattare. Den här gången med koppling till FN:s globala mål för hållbar utveckling inom ramen för Agenda 2030.

– Golfens företrädare behöver blir bättre på att berätta om golfens nytta och de kommunala beslutsfattarna på att lyssna men också att se möjligheterna med golfen. Jag anser att det är ett gemensamt ansvar för golfklubbsledare och kommunala beslutsfattare att stärka golfens roll i samhället. It takes two to tango och Verksamhetsseminarierna är en sådan plattform, säger Johan Kannerberg.

Ett distrikt som redan bjudit upp till dans är Göteborgs golfdistriktsförbund. Göteborgarna har tagit initiativet till inledande samtal med beslutsfattare i alla åtta kommuner i distriktet för att beskriva golfens utveckling de senaste 20–25 åren, och golfens roll i samhället i dag. Steg två är att de 32 klubbarna i Göteborgsdistriktet kontaktar beslutsfattarna i sina respektive kommuner, på egen hand eller tillsammans med klubbkollegor.

3 tips

Från Johan Kannerberg för lyckade kontakter med kommunala beslutsfattare:
1. Agera istället för att reagera.
2. När du agerar, gör det tillsammans med grannklubbarna.
3. Be gärna om stöd och råd från exempelvis SGF:s bankonsulenter och klubbrådgivare och juniorutvecklare.

– Det viktiga är inte bara att träffas, utan att få kvalitet i mötena. Det är en fråga om kompetens. Där behöver vi i golfen höja oss. Göteborgs golfdistriktsförbund är ett bra exempel på hur ett distrikt och dess klubbar kan arbeta för att stärka samarbetet med kommunerna, säger Johan Kannerberg och avslutar:

– Den stora utmaningen är att hitta fler eldsjälar på golfklubbarna som brinner för frågorna om golfens nytta i samhället. Vi behöver en större spridning av kompetens och engagemang för att stärka golfen – och landets kommuner!

Fler nyheter

  1. Rökförbud eller inte på golfbanan?
  2. Golfnyttan

    Rökförbud eller inte på golfbanan?

    Att röka en gemensam fredspipa må vara en kreativ lösning på en uppflammad konflikt i medlemskåren, men är likväl inget att rekommendera i sommar. Den 1 juli införs nämligen skärpta bestämmelser för var det är tillåtet att röka och inte.

    Restaurangmiljöerna har länge varit rökfria zoner i Sverige. Likaså har vi alla haft en generell rätt till rökfria arbetsmiljöer och allmänna lokaler och miljöer som butikslokaler, idrottshallar, konferensrum. Det sistnämnda förutsätter att allmänheten har tillträde till lokalerna. I praktiken innebär dessa bestämmelser att det råder och ska råda rökförbud generellt sett i alla rum och ytor i klubbhus, omklädningsrum och restauranglokaler.

    Med det utökade rökförbudet i tobakslagen blir det även förbjudet att röka på uteserveringar och vid entréer till de skyddade lokalerna. Men, det stannar inte där. Riksdagen har också valt att förbjuda rökning på inhägnade platser utomhus huvudsakligen avsedda för idrottsutövning. Regeringen skrev i förarbetena att golfbanor, motions- och skidspår inte är tänkta att omfattas av det nya förbudet. På dessa platser finns det möjligheter för rökarna att dra sig undan. I den konkreta lagtexten undantas inte golfbanor som är inhägnade (för att hålla människor borta), vilket ett antal banor faktiskt är.

    Det finns inte något hinder för banägaren (klubb eller bolag) att förbjuda rökning på golfbanan. En sådant förbud kan även motiveras med risken för gräs- och skogsbrand.

    Ansvaret för att upprätthålla rökförbudet ligger alltid på ägaren (till exempel klubben) eller den som disponerar lokalen (till exempel krögaren). Den som är ansvarig ska genom skyltning tydligt informera om rökförbudet och vid behov ingripa med information och tillsägelser. Om någon trots tillsägelse röker där rökning inte är tillåten, får denne avvisas.

  3. Checklista för tävlingsarrangörer
  4. Golfnyttan

    Checklista för tävlingsarrangörer

    Hur arrangerar din klubb hållbara evenemang? Här är en praktisk checklista som är bra att börja med.

    Steg 1: Organisera

    – Gör en miljö- och klimatpolicy/plan för föreningens arrangemang (mall finns på golf.se/golfnyttan).

    – Organisera hållbarhetsarbetet. Utse ansvariga innan, under och efter evenemanget. Viktigt är att berörda nyckelaktörer är införstådda med evenemangets hållbarhetsprofil.

    – Undersök vilka lagkrav som är aktuella. Utbilda personal inklusive volontärer.

    – Informera funktionärer, deltagare, publik, sponsorer, media om policyn.

    – Ställ hållbarhetskrav på material och produkter hos leverantörer. Viktigt att de inte innehåller skadliga ämnen och i största möjliga mån är återvinningseller återbrukbara.

    Certifiera klubbens evenemang

    Steg 2: Genomföra

    – Samverka med lokala aktörer för miljö och ökad sysselsättning i regionen.

    – Minimera och miljöanpassa transporter till och från arrangemanget.

    – Varor och tjänster som köps in bör vara miljömärkta.

    – Minska avfallet. Det som ändå blir till sopor källsorteras och ska i vissa fall återvinnas. Panta flaskor och burkar och skänk pengarna till junior- eller handigolf.

    – Begränsa energiåtgången. Kommunicera hållbarhet. Information om hållbarhetsarbetet skapar positiv marknadsföring och blir samtidigt ett gott exempel för andra arrangörer.

    – Att marknadsföra hållbarhet stärker destinationens varumärke och kan locka fler besökare både till evenemanget och till regionen.

    Steg 3: Utvärdera

    – Utvärdera evenemanget, vad som fungerat bra och mindre bra.

    – Berätta om hur ni har bidragit till en hållbar utveckling och återkoppla till destinationen/kommunen med era synpunkter och erfarenheter.

  5. Första träffen med golfen
  6. Golfnyttan

    Första träffen med golfen

    25 maj arrangerades Golfens dag på 170 klubbar över hela landet. Som tidigare år är det klubbar med en tydlig idé, fokus på få målgrupper och med stöd av lokal media som lyckas bäst.

    Ett gemensamt datum för Golfens dag startade 2017 och har nu alltså arrangerats i tre år. Vad kan vi dra för slutsatser? Frågan går till Claes Björklund, projektledare för Golfens dag på Svenska Golfförbundet (SGF).

    – Vi kan se att det har blivit lite mindre fokus på rekrytering och mer lokal mediebevakning än tidigare och det är jättebra utifrån Golfnyttans mål med ökad synlighet och legitimitet för golfklubbar.

    Så det blir en fortsättning för Golfens dag?
    – Jag känner att vi absolut ska fortsätta, men utvärderingen från de tre åren får väl avgöra. Vi ser också på möjligheten att som komplement ge klubbar möjlighet att använda det material SGF tar fram, även till en »Klubbens dag« som man kan arrangera valfritt datum, säger Claes Björklund.

    Finns några goda exempel från i år du vill lyfta fram?
    – Det finns många bra och kul arrangemang. Det är dessutom så att idéer och arrangemang kan vara rätt, men väder, datum och målgrupp mindre bra. Det går aldrig att få alla nöjda. Men några kul exempel är att tidningen Bohusläningen lyfte fram Golfens dag på Torreby över ett helt uppslag, alpinstjärnan André Myhrer gästade Sörfjärden, longdriving-stjärnan Sandra Carlborg fanns på A6 GK och att Kungsbacka GK tydligt signalerat att man de två senaste åren värvat nya medlemmar på och tack vare Golfens dag.

    2,5 tom metallskrot

    I samband med Golfens dag gjordes en insamlingskampanj genom Golf & Companies i ett samarbete med återvinningsföretaget Suez. Golfklubbor och annat metallskrot samt kläder samlades in på samtliga Dormyvaruhus och på 15 golfklubbar. Österåkers GK bidrog med närmare ett ton av den totala insamlingen på 2,5 ton skrot och 300 kilo kläder.