Gagnef ett riktigt gott exempel

Gagnefs Golfklubb i Dalarna har lyckats med konststycket att få sin golfrestaurang att gå runt, och dessutom att öka omsättningen.

Gagnefs Golfklubb

Aktiva medlemmar: 582
Andel kvinnor: 26,6 %
Tillhör: Dalarnas GDF
Antal hål: 18 hål

– Vi tog över golfkrogen i egen regi våren 2017,berättar klubbchef Micke Norman.

Att driva golfrestaurang är oftast en utmaning, inte minst för små klubbar i glesbygd. Men Micke Norman på Gagnefs GK såg inte det som ett hinder, snarare tvärtom.

– Det finns ingen annan restaurang eller pub i området så egentligen var förutsättningarna att lyckas bra, säger Micke, som anställdes som klubbchef på Gagnefs GK i januari 2017, hans första jobb inom golfen.

Omsättningen i restaurangverksamheten på klubben har ökat med ungefär 600 000 kronor under 2018 jämfört med i fjol och kan öka ännu mer innan året är slut. I medlemsenkäten Players 1st med 50 deltagande klubbar hittar man Gagnefs restaurang i absoluta toppskiktet. Men hur kan Gagnefs GK lyckas med konststycket få andra klarar?

Köpte krögarens aktiebolag

Det hela började med att den tidigare krögaren sa upp avtalet förra våren. Micke Norman, som var ny, hade drivit en hotell- och restaurangverksamhet i Karlshamn under fem år och fick styrelsen och årsmötet att gå med att på driva restaurangen i egen regi.

– Vi ville inte riskera föreningens pengar, förklarar Micke.

Radarpar

Det var viktigt att ha ett attraktivt pris för att locka gäster.

Steg två var att hitta en bra kock. Efter två månaders förhandlingar anställdes Crister Olsen och sedan dess har de varit ett radarpar.

– Vi gör det här tillsammans. Micke är bra på papper, skriver menyer och sådant, säger
Crister, eller Crille, som han kallas.

Mickes erfarenhet av att driva restaurang och hotell har kommit väl till pass. Han insåg snabbt att köksutrustningen behövde bytas och hans erfarenheter av att arrangera event kom till nytta redan första säsongen på klubben.

Första eventet var en skaldjursbuffé för endast 175 kronor inklusive ett glas vin.

– Vi la oss prismässigt lågt och hade räknat på att vi skulle gå precis jämnt upp. Men det var viktigt att ha ett attraktivt pris för att locka gäster.

Använder Facebook

Klubben jobbar för att uppnå tre saker; ett gott bemötande, en bra golfkrog och en schysst bana.

Kvällen blev en succé och därefter ordnades en temakväll varje månad hela säsongen, som avslutades med en oktoberfest.

– Och då hade vi så många gäster att vi var tvungna att hyra in ett partytält, säger Micke Norman och nickar mot ett tält som står till vänster om verandan. I år har det permanentats.

– Vi har marknadsfört oss i det lokala annonsbladet men framför allt använder vi oss av Facebook, där får vi en bra spridning.

Där kan man också annonsera mot exakt rätt målgrupp, säger Micke. Från verandan blickar man ut över 18-hålsbanan som ligger vackert på en halvö i Västerdalsälven. Micke Norman säger att klubben jobbar för att uppnå tre saker; ett gott bemötande, en bra golfkrog och en schysst bana.

600 gäster på julbord

– Vi kan aldrig ha en mästerskapsbana, men vi ska ha en helt OK bana. Har man dessa tre saker på plats, då återvänder människor gärna hit.
Golfkrogen serverar dagens lunch som en buffé, alltid med en hemlagad rätt samt veckans pasta. Öppettiderna under juli är ungefär från 9-18. Sedan starten våren 2017 har antalet lunchgäster stadigt ökat.

– Därför fortsatte vi att ha öppet under hösten, även när banan hade stängt, och till slut
började gästerna efterfråga julbord. Så vi tänkte varför inte och hade till slut 600 julbordsgäster. Folk pratar om julbordet än så det fortsätter vi med även i år men då ska vi börja annonsera redan i september, säger Crille.

På fredagar kör golfkrogen grillbuffé till lunch och då blir det riktigt fullsatt. Nästa steg är att börja med pizza.

Hjälps åt

Gagnefs framgångsfaktorer

Erfarenhet från event och marknadsföring
Klubben kör krogen i egen regi med anställd kock och kökspersonal
Restaurangen drivs i klubbägt aktiebolag
Nära samarbete mellan klubbchef och kock i planeringen av verksamheterna.
Övrig personal rycker in där, och när, det behövs.

– Det tror vi på stenhårt, säger både Crille och Micke. Det låter som en framgångssaga, men både kocken och klubbchefen är noga med att poängtera att det inte bara varit en dans på rosor. Det har varit mycket hårt arbete och många långa timmar, säger de och berättar att de också varit tvungna att investera stort i en ny ugn, en dubbelfrys och ett nytt kassasystem.

– Jag är inte rädd för att ställa upp om det behövs. Jag står i kassan, fyller på eller diskar, viktigast är att vi hjälps åt. Simon, en av banarbetarna, hoppar också in som kökspersonal ibland, säger Micke Norman.

Text: Lena Lindström

Fler nyheter

  1. Rökförbud eller inte på golfbanan?
  2. Golfnyttan

    Rökförbud eller inte på golfbanan?

    Att röka en gemensam fredspipa må vara en kreativ lösning på en uppflammad konflikt i medlemskåren, men är likväl inget att rekommendera i sommar. Den 1 juli införs nämligen skärpta bestämmelser för var det är tillåtet att röka och inte.

    Restaurangmiljöerna har länge varit rökfria zoner i Sverige. Likaså har vi alla haft en generell rätt till rökfria arbetsmiljöer och allmänna lokaler och miljöer som butikslokaler, idrottshallar, konferensrum. Det sistnämnda förutsätter att allmänheten har tillträde till lokalerna. I praktiken innebär dessa bestämmelser att det råder och ska råda rökförbud generellt sett i alla rum och ytor i klubbhus, omklädningsrum och restauranglokaler.

    Med det utökade rökförbudet i tobakslagen blir det även förbjudet att röka på uteserveringar och vid entréer till de skyddade lokalerna. Men, det stannar inte där. Riksdagen har också valt att förbjuda rökning på inhägnade platser utomhus huvudsakligen avsedda för idrottsutövning. Regeringen skrev i förarbetena att golfbanor, motions- och skidspår inte är tänkta att omfattas av det nya förbudet. På dessa platser finns det möjligheter för rökarna att dra sig undan. I den konkreta lagtexten undantas inte golfbanor som är inhägnade (för att hålla människor borta), vilket ett antal banor faktiskt är.

    Det finns inte något hinder för banägaren (klubb eller bolag) att förbjuda rökning på golfbanan. En sådant förbud kan även motiveras med risken för gräs- och skogsbrand.

    Ansvaret för att upprätthålla rökförbudet ligger alltid på ägaren (till exempel klubben) eller den som disponerar lokalen (till exempel krögaren). Den som är ansvarig ska genom skyltning tydligt informera om rökförbudet och vid behov ingripa med information och tillsägelser. Om någon trots tillsägelse röker där rökning inte är tillåten, får denne avvisas.

  3. Checklista för tävlingsarrangörer
  4. Golfnyttan

    Checklista för tävlingsarrangörer

    Hur arrangerar din klubb hållbara evenemang? Här är en praktisk checklista som är bra att börja med.

    Steg 1: Organisera

    – Gör en miljö- och klimatpolicy/plan för föreningens arrangemang (mall finns på golf.se/golfnyttan).

    – Organisera hållbarhetsarbetet. Utse ansvariga innan, under och efter evenemanget. Viktigt är att berörda nyckelaktörer är införstådda med evenemangets hållbarhetsprofil.

    – Undersök vilka lagkrav som är aktuella. Utbilda personal inklusive volontärer.

    – Informera funktionärer, deltagare, publik, sponsorer, media om policyn.

    – Ställ hållbarhetskrav på material och produkter hos leverantörer. Viktigt att de inte innehåller skadliga ämnen och i största möjliga mån är återvinningseller återbrukbara.

    Certifiera klubbens evenemang

    Steg 2: Genomföra

    – Samverka med lokala aktörer för miljö och ökad sysselsättning i regionen.

    – Minimera och miljöanpassa transporter till och från arrangemanget.

    – Varor och tjänster som köps in bör vara miljömärkta.

    – Minska avfallet. Det som ändå blir till sopor källsorteras och ska i vissa fall återvinnas. Panta flaskor och burkar och skänk pengarna till junior- eller handigolf.

    – Begränsa energiåtgången. Kommunicera hållbarhet. Information om hållbarhetsarbetet skapar positiv marknadsföring och blir samtidigt ett gott exempel för andra arrangörer.

    – Att marknadsföra hållbarhet stärker destinationens varumärke och kan locka fler besökare både till evenemanget och till regionen.

    Steg 3: Utvärdera

    – Utvärdera evenemanget, vad som fungerat bra och mindre bra.

    – Berätta om hur ni har bidragit till en hållbar utveckling och återkoppla till destinationen/kommunen med era synpunkter och erfarenheter.

  5. Första träffen med golfen
  6. Golfnyttan

    Första träffen med golfen

    25 maj arrangerades Golfens dag på 170 klubbar över hela landet. Som tidigare år är det klubbar med en tydlig idé, fokus på få målgrupper och med stöd av lokal media som lyckas bäst.

    Ett gemensamt datum för Golfens dag startade 2017 och har nu alltså arrangerats i tre år. Vad kan vi dra för slutsatser? Frågan går till Claes Björklund, projektledare för Golfens dag på Svenska Golfförbundet (SGF).

    – Vi kan se att det har blivit lite mindre fokus på rekrytering och mer lokal mediebevakning än tidigare och det är jättebra utifrån Golfnyttans mål med ökad synlighet och legitimitet för golfklubbar.

    Så det blir en fortsättning för Golfens dag?
    – Jag känner att vi absolut ska fortsätta, men utvärderingen från de tre åren får väl avgöra. Vi ser också på möjligheten att som komplement ge klubbar möjlighet att använda det material SGF tar fram, även till en »Klubbens dag« som man kan arrangera valfritt datum, säger Claes Björklund.

    Finns några goda exempel från i år du vill lyfta fram?
    – Det finns många bra och kul arrangemang. Det är dessutom så att idéer och arrangemang kan vara rätt, men väder, datum och målgrupp mindre bra. Det går aldrig att få alla nöjda. Men några kul exempel är att tidningen Bohusläningen lyfte fram Golfens dag på Torreby över ett helt uppslag, alpinstjärnan André Myhrer gästade Sörfjärden, longdriving-stjärnan Sandra Carlborg fanns på A6 GK och att Kungsbacka GK tydligt signalerat att man de två senaste åren värvat nya medlemmar på och tack vare Golfens dag.

    2,5 tom metallskrot

    I samband med Golfens dag gjordes en insamlingskampanj genom Golf & Companies i ett samarbete med återvinningsföretaget Suez. Golfklubbor och annat metallskrot samt kläder samlades in på samtliga Dormyvaruhus och på 15 golfklubbar. Österåkers GK bidrog med närmare ett ton av den totala insamlingen på 2,5 ton skrot och 300 kilo kläder.