Stort drag kring Golfens dag – 299 klubbar anmälda
Den 20 maj är ett perfekt tillfälle att ta med familj och vänner till en golfanläggning och prova på idrotten som intresserar en miljon svenskar.
Roligt att så många anläggningar nappat på konceptet Golfens dag.
Golfens dag lanserades i september 2016 för att ta vara på det stora intresset för Sveriges största breddidrott. 299 golfklubbar är redan anmälda som arrangörer, målet var 250. Nu lanseras sajten golfensdag.se med Sverigekarta över deltagande anläggningar och Golfens dag marknadsförs nationellt och lokalt för att locka besökare till den 20 maj.
– Roligt att så många anläggningar nappat på konceptet Golfens dag. Sverige ska sjuda av golfaktiviteter, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Hoppas många golfare tar chansen att bjuda med familj och vänner för att njuta av naturen och uppleva atmosfären, säger Claes Björklund, projektledare för Golfens dag på Svenska Golfförbundet.
Golf passar alla och innehåller många av de värden människor söker, som att vara i naturen, motionera, tävla och umgås. För den som är nyfiken är Golfens dag ett perfekt tillfälle att bekanta sig med sporten och för inbitna golfare en chans att få nya spelkompisar genom att bjuda vänner och familj på en rolig introduktionsdag.
– Svensk golfsport går bra och mår allt bättre med ökat antal medlemmar och fler spelade ronder sedan 2013. Golf är mer tillgängligt genom fler, billigare former av medlemskap samt enklare och billigare utrustning. Därför känns satsningen på en nationell samlingsdag rätt. Fokus ligger på att rekrytera nya golfare och få klubbarna att bli ännu vassare på att behålla medlemmar, säger Gunnar Håkansson, generalsekreterare på Svenska Golfförbundet.
Om Golfens dag
Golfens dag arrangeras på landets golfanläggningar med premiär den 20 maj 2017 följt av 26 maj 2018 och 25 maj 2019. Projektet drivs av Svenska Golfförbundet tillsammans med Golfsveriges största organisationer – Golf & Companies, PGA of Sweden, Golf Administratörernas Förening och Swedish Greenkeepers Association. Huvudmålet är att nå nya spelare och tillvarata det stora golfintresset i Sverige. Genom Golfens dag marknadsförs hela golfindustrin och synligheten ökar kring golfens samhällsnytta inom friskvård, miljö, turism och ekonomi. Mer information på golfensdag.se.
Kontakt
Claes Björklund, nationell projektledare för Golfens dag, 0708-58 42 82, claes.bjorklund@golf.se