Laget till dam-VM i golf uttaget

I början av september avgörs det 26:e dam-VM för amatörer i Japan på Karuizawa 72 Golf Complex. Oshitate Course och Iriyama Course heter de båda tävlingsbanorna som är belägna på 1000 meters höjd 15 mil nordöst från Tokyo.

- Vi åker till VM för att prestera. Vi har ett riktigt bra lag och får vi till det vet vi att vi kan vara med högt uppe och slåss om medaljer säger Patrik Jonsson coach för det svenska laget.

VM spelas över fyra ronder 3-6 september där laget räknar de två bästa ronderna var dag.

Det svenska laget bestående av Louise Ridderström, Madelene Sagström och Linnea Ström åker till Japan för förberedelser redan 29 augusti.

Vid förra VM i Turkiet 2012 kom Sverige på delad 13:e plats, Sydkorea tog hem Espirito Santo Trophy som VM-bucklan heter tre slag före Tyskland.

-Det har inte varit ett lätt beslut då vi har bara bra spelare i truppen och vi skulle kunna ställa upp med två slagkraftiga lag om vi fick. Det är det roligaste med att vara svensk förbundscoach och samtidigt det tuffaste att behöva välja bort riktiga bra golfspelare till ett världsmästerskap, men det finns bara tre platser säger Patrik Jonsson.

Patrik Jonsson är coach och tills sin hjälp har han KG Nissén som kapten. Nedan finns Patrik beskrivning av det svenska spelarna.

Madelene Sagström, Enköpings Golfklubb, anför sitt Louisiana State University i USA och har de senaste åren med landslaget visat en enorm kapacitet vid mästerskap. Hon har vunnit på college och haft ett flertal topp-10 placeringar. Hon var med i VM-laget 2012 i Turkiet och kom då 12:a individuellt. Madde har ett stort spel i sig och besitter en oerhörd potential.

Linnea Ström, Göteborgs Golf Klubb, har vunnit flera tunga titlar det senaste åren, framför allt en av de största tävlingarna i USA, Polo Classic i november 2013 och Spanska Öppna Amatörmästerskapen 2014. Hon är femma på världsrankingen för amatörer och uttagen att representera Sverige i Ungdoms-OS i Nanjing senare i sommar samt Europa i Junior Ryder Cup.

Louise Ridderström, Stockholms Golfklubb, har under sina två år på college utvecklat sitt spel till en hög nivå tagit en stabil plats i ett riktigt bra collegelag, UCLA. Hon har genom sin  avslutning av collegesäsongen med en 5:e plats i Pac12 Championship och en 7:e plats i NCAA Championship visat att hennes spel håller i tuffaste collegekonkurrens. Louise är Sveriges högst rankade collegespealar just nu med en 28:e plats.

Mer information och kontakt med spelarna sker via Patrik Jonsson 070-875 7363.

Bifogade bilder får användas fritt och gratis, ange fotograf Göran Söderqvist.