Skandia och Svenska Golfförbundet i nytt stort samarbete

Skandia förnyar och utökar samarbetet med Svenska Golfförbundet i ett avtal värt 22 miljoner kronor över tre år. Skandia fortsätter som huvudsponsor för barn- och juniorgolfen i Sverige, men kommer även att stötta golfens olympiasatsning och nya tävlingen ANNIKA Invitational Europe.

Skandia förnyar och utökar samarbetet med Svenska Golfförbundet i ett avtal värt 22 miljoner kronor över tre år. Skandia fortsätter som huvudsponsor för barn- och juniorgolfen i Sverige, men kommer även att stötta golfens olympiasatsning och nya tävlingen ANNIKA Invitational Europe.

- Golf är en idrott som i stort är fritt från våld, doping och droger. Den är generationsöverskridande och kan utövas av barn och gamla tillsammans. Golfen bygger dessutom på etik och moral och du är alltid din egen domare. Det är egenskaper som vi uppskattar och vill fortsätta stödja, säger Bosse Ågren, affärschef Skandia.

Den största nyheten i avtalet är att bank- och försäkringskoncernen Skandia blir huvudsponsor för Olympiagolfen, en helt ny tävling som Svenska Golfförbundet (SGF) tillsammans med Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) lanserar under våren. Tävlingen spelas varje år till och med 2016 då golfen i Rio de Janeiro återinträder som olympisk idrott. Olympiagolfen är en breddtävling för landets nära en halv miljon golfare som är medlemmar i en svensk golfklubb. I mitten av april lanseras sajten Olympiagolfen.se, och tävlingen äger rum juni till och med augusti, med 2012 års Sverigefinal på Barsebäck i september.

En nyhet är också att Skandia även blir huvudsponsor för ANNIKA Invitational Europe som spelas på Linköpings GK den 30 augusti till 2 september. 78 av Europas bästa juniorer på flicksidan möts i denna inbjudningstävling som arrangeras av SGF, Annika Foundation och Annika Sörenstam, världens genom tiderna främsta golfare på damsidan.

- Att utvidga samarbetet kring golfen är rätt steg för oss. Golf är den mest populära idrotts- och fritidssysselsättningen bland våra kunder och dessutom en av landets största idrotter. Vi är dessutom ett företag som arbetar långsiktigt, så att fortsätta och utveckla satsningen på ungdomsgolfen är ett naturligt steg att ta, säger Bosse Ågren, affärschef Skandia.

Skandia och Svenska Golfförbundet har sedan många år tillbaka ett framgångsrikt samarbete kring utvecklingen av svensk golfsport och framförallt golfens ungdomssatsning. Ungdomstävlingen Skandia Cup är i dag en av världens största golftävlingar för juniorer, där alla till och med 16 år kan delta.

- Skandia har genom sitt arbete och långsiktiga satsning på ungdomsgolf starkt bidragit till svensk golfs internationella framgångar. Många av dagens svenska stjärnor har Skandia Junior Golf att tacka för sina framgångar. Vi är mycket glada att Skandia utökar sitt stöd till golfen. Som huvudsponsor kommer Skandia få unik tillgång och exponering mot en halv miljon svenska golfare, säger Gunnar Håkansson, SGF:s generalsekreterare.

Avtalet gäller 2012-2014 med möjlighet att förlänga till 2016.

För ytterligare information:
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39
Mikael Åbom, affärschef SGF, 08-622 15 69 eller mikael.abom@golf.se