Tourtävling får miljöprofil
SAS MASTERS TOUR: En miljösatsning som aldrig tidigare setts i proffsgolfsammanhang kommer att prägla Fredrik Jacobson Masters Powered by Telenor i Kungsbacka 28-30 maj. ”En tävling i tiden”, kommenterar SGT:s vd Louise Permelin.
SAS MASTERS TOUR: En miljösatsning som aldrig tidigare setts i proffsgolfsammanhang kommer att prägla Fredrik Jacobson Masters Powered by Telenor i Kungsbacka 28-30 maj. "En tävling i tiden", kommenterar SGT:s vd Louise Permelin.
Det är två personer på Kungsbacka GK som tagit initiativ till det i toursammanhang unika tema som genomsyrar hela tävlingen . Hans Bratt, tävlingskommitténs ordförande, och Lars Falkäng, medlem och miljökämpe, tyckte att klubbens SAS Masters Tour-tävling var ett ypperligt tillfälle att presentera sitt miljötänkande.
- Jag vet att Solheim Cup i Halmstad för två år sedan och Göteborg Masters, LET-tävlingen på Lycke i fjol, var på gång att göra en motsvarande miljösatsning. Men det blev ingenting av ekonomiska skäl, säger Hans Bratt.
- Då tänkte jag att klarar inte dom av det så gör vi det. Så vi kontaktade ett antal företag, organisationer och privatpersoner och fick en positiv respons. Nu har vi fått bitarna på plats och kommer att kunna bjuda på den första "miljötävlingen".
Fredrik Jacobson Masters Powered by Telenor är en tävling som de närmaste tre åren kommer att cirkulera mellan de tre Kungsbacka-klubbarna Kungsbacka GK, Forsgårdens GK och Valda GK. Därför finns alla dessa tre klubbar på plats i den miljömässa, som kommer att hållas under tävlingsveckan (26-30 maj) i ett stort mässtält intill första tee.
- Miljön är en huvudfråga i hela vårt samhälle idag och vi vill visa att även vi inom golfen tar vårt ansvar. Här har vi en gyllene möjlighet att profilera våra miljöinsatser, säger Hans Bratt.
Forsgården är den av de tre arrangörsklubbarna som redan är registrerad enligt Golf Environment Organisation och har nu tre år på sig att uppfylla kraven för full certifiering.
Vad är det då som gör Fredrik Jacobson Masters till en "miljötävling"?
Här är ett axplock:
* De tre arrangörsklubbarna presenterar i mässtältet sitt gemensamma miljöprogram samt aktiviteter under veckan.
* En miljöbil från Volvo, värd 230000 kronor, finns som HIO-pris.
* Gratis parkering för miljöbilar.
* Städning två gånger om dagen av miljöcertifierad städtjänst.
* Work shops med bland andra miljöentusiasten Jan Stenberg - "gör din egen fågelholk".
* Poängpromenad med ekologiska priser.
- Dessutom kommer vi på mässan att visa de mest miljövänliga klippare som går att hitta på marknaden. Vi brukar skoja och säga att de går på matolja och att det luktar pommes frites om greenerna efter klippning, säger Hans Bratt.
- Kungsbacka GK kommer inom en snar framtid att investera i sådana miljövänliga maskiner.
"En tävling i tiden"
Louise Permelin, vd för Svenska Golftourerna AB, hälsar Kungsbackas inititativ med entusiasm:
- Att SAS Masters Tour nu får en första "miljötävling" ligger helt rätt i tiden. Jag stimuleras av nya tankar när det gäller att bryta mönster. Det gör Fredrik Jacobson Masters Powered by Telenor på olika sätt och det skapar en positiv uppmärksamhet för touren.
- Att tänka miljö kanske en del tycker låter lite mossigt, men det handlar egentligen om attityd. För mig är det självklart att värna om miljön och att vi genom golfen visar att vi tar ett aktivt ansvar är bra, säger Louise Permelin.
Maria Strandberg är miljöansvarig på Svenska Golfförbundet:
- Detta är ett fantastiskt initiativ från de tre golfklubbarna i Kungsbacka kommun. Det är jätteinspirerande att de vill använda goda exempel från sitt miljöarbete för att profilera sina anläggningar och SAS Masters Tour.
- Det är ett framsynt initiativ att jobba för att bli certifierad enligt Golf Environment Organisation och på så sätt kunna tala om att anläggningens miljöarbete håller god internationell standard, säger Maria Strandberg.
Frågor hänvisas till
Louise Permelin, VD SGT AB
08-622 15 64 / 070-622 15 95
louise.permelin@sgt.golf.se