Svenska Golfförbundet tar över Swedish Golf Tour
Swedish Golf Tour 2017 avslutades i helgen med tourfinalen i Kristianstad. En nyhet inför 2018 är att touren kommer att drivas i Svenska Golfförbundets regi. Det innebär att all tävlingsverksamhet på nationell nivå samlas i en tävlingsorganisation.
Från och med nästa år kommer Svenska Golfförbundets (SGF) tävlingsavdelning därmed att driva touren och cupen för juniorer, seniortouren, handigolftouren och nu alltså även den inhemska proffstouren för damer och herrar.
– Det är en styrka att vi nu samlar allt i en organisation och koncentrerar oss på att skapa speltillfällen för de unga spelare som vill utvecklas och senare ta steget ut på de större professionella tourerna. Swedish Golf Tour är ju tänkt att vara ett steg på vägen för de som vill framåt och uppåt som golfspelare, säger Håkan Stålbro, ansvarig för ban-, spel-, och tävlingsutveckling på Svenska Golfförbundet, nu även med ansvar för Swedish Golf Tour.
Det här är första gången som Swedish Golf Tour drivs av personal på SGF, där projektledarna Sofia Pettersson och Frida Bräster får uppdraget att driva och utveckla dam- respektive herrtouren på flera års sikt.
– En av våra viktigaste uppgifter är att utveckla en så bra produkt att vi säkrar upp en fortsättning med de golfklubbar som tidigare mycket förtjänstfullt arrangerat tävlingar, samt att attrahera klubbar som inte varit med de senaste åren eller är helt nya och öppna för att arrangera tourtävlingar, säger Håkan Stålbro.
Det är många golftourer som har det tufft sedan några år tillbaka. European Tour, Ladies European Tour, Ecco Tour i Danmark – alla kämpar med att få partners och sponsorer att investera i tävlingar och prispengar för spelare. Trots att svensk golf seglar i medvind, med ökat antal medlemmar i landets golfklubbar och framgångar på de internationella scenerna, är Swedish Golf Tour inget undantag.
Mikael Sorling, vd för PGA of Sweden och som också varit vd för Swedish Golf Tour sedan 2013, känner väl till utmaningarna:
– Det är en otroligt tuff marknad med stor konkurrens kring sponsorpengar. SGF och PGA, som gemensamt äger Swedish Golf Tour, har tillsammans arbetat fram denna nya lösning. Vi har analyserat hur vi på bästa sätt skapar resurser att organisera tävlingsspelet, genomföra tävlingar och bygga ett varumärke som skiner och kan attrahera partners.
SGF tar över driften av Swedish Golf Tour från bolaget Svenska Golftourerna AB som är delägt av SGF och PGA of Sweden. Från och med 2018 kommer bolaget att vara vilande. Utöver projektledningen tar SGF även över införsäljningen av Swedish Golf Tour gentemot partners och sponsorer. Det arbetet leds av SGF:s marknadsavdelning.
För ytterligare information, kontakta:
Håkan Stålbro, chef för ban-, spel- och tävlingsutveckling på Svenska Golfförbundet
Telefon: 08-622 15 00, e-post: hakan.stalbro@golf.se
Anders Dalered, marknadschef på Svenska Golfförbundet
Telefon: 08-622 15 00, e-post anders.dalered@golf.se