Även centralt börjar marknadsföringen skruvas upp med helsidor i Svensk Golf och Golf Digest och banners på svenskgolf.se, Golfbloggen Expressen, Min Golf och bokningsmejlen. Snart kommer också vår sociala medier-kampanj att dra igång på allvar.
Kartan måste uppdateras
Det är viktigt att alla potentiella besökare som går in på golfensdag.se efter SGF:s annonskampanj kan hitta just er på kartan. Ni som ännu inte skickat in länk till er klubbs Golfens dag-info på er hemsida eller Facebook-evenemang behöver därför gör det så snart som möjligt så att informationen blir komplett. Gå även in på kartan och se efter så att er klubb är utmärkt samt att era uppgifter stämmer. Mejla eventuella ändringar till golfensdag@golf.se.
Vässa erbjudandet
Ett anpassat erbjudande till besökarna om vilka aktiviteter klubben kommer att genomföra efter Golfens dag kan göra skillnaden som lockar till återbesök och ett medlemskap. Här är citat från fyra golfklubbar om hur de tänker inför den 26 maj:
– I fjol satsade vi verkligen på att nå helt nya golfare. I år fokuserar vi på att ge alla våra medlemmar och deras kompisar en positiv upplevelse på Golfens dag. Spel på banan, några prova på-stationer och lite underhållning.
– Efter verksamhetsseminarierna bestämde vi att spinna vidare på temat från Golfnyttan i samhället. Vi kommer att bjuda in kommunrepresentanter och boende i närområdet och en av våra tränare kommer bl.a. att hålla en fågelvandring runt banan. På så sätt visar vi upp anläggningen från mer än ett golfperspektiv.
– Golfens dag är möjligheternas dag! Vi arbetar utifrån ett Vision 50/50-tema där vi kommer att satsa på ett föreningsutbyte med handbollsklubben för att få fler tjejer och kvinnor till golfklubben. Handbollsklubben har otroligt mycket tjejer i sin verksamhet. Golfens dag är startskottet i det utbytet.
– Två veckor innan Golfens dag är det ett annat stort event i stan. Vi kommer att vara där med två andra golfklubbar och marknadsföra Golfens dag.
I kommunikationspaketet finns fler tips och idéer, bland annat ett förslag på en tvåveckorsintroduktion för nya golfare.
Reklamfilm med LPGA-stjärnor!
Vi har nu lagt upp den första filmen av flera som kommer att kunna användas i deltagande klubbars sociala medier. I filmen hälsar våra svenska LPGA-tourstjärnor Pernilla Lindberg, Anna Nordqvist och Madelene Sagström välkomna till Golfens dag. Fler filmer kommer på samma tema, med både kända och okända ansikten som talar gott om golf och Golfens dag.
Dessutom finns nu Golfens dag-affischer i A3 och A4 som går att ladda ned och fylla i egen text och logotyp och sätta upp på klubben eller varför inte på anslagstavlor på orten. Sedan tidigare finns malltexter, loggor, banners och bilder deltagande klubbar och anläggningar kan använda på hemsida, nyhetsbrev och sociala medier.
Nu är det klart – golfens stora rekryteringsdag fortsätter 2020. Samma härliga golffest på landets golfanläggningar – nu med möjlighet för klubbar och distrikt att själva bestämma datum.
Under projektets tre första år har Golfens dag genomförts på ett gemensamt datum i hela Sverige. Efter utvärdering och feedback från deltagande golfklubbar kommer projektet att fortsätta under 2020 – men nu utan ett fastställt nationellt datum.
Det innebär att golfklubben kan planera och anordna ett Golfens dag-event på ett datum som passar utifrån just er anläggning, verksamhet och säsongsstart.
Engagerar hela Golfsverige
Precis som tidigare är Golfens dag ett gemensamt projekt, där förbund, klubbar och distrikt arbetar tillsammans för att skapa en rolig dag där golfintresserade får möjlighet att testa golf.
SGF kommer precis som tidigare att ta fram ett marknadsföringsmaterial som klubben och/eller distriktet kan använda i sin marknadsföring och kommunikation. Det kommer inte längre att hänvisa till ett specifikt datum.
Många golfdistriktsförbund kommer att samordna Golfens dag i sitt respektive distrikt. Med ett gemensamt datum för alla klubbar i distriktet kan ni dra nytta av en samordnad kommunikation och nå fler potentiella besökare i er region.
En rekryteringsaktivitet för klubben
Syftet med Golfens dag är fortsatt att ge golfintresserad allmänhet i olika åldrar en enkel och rolig möjlighet att testa på golf.
För klubben blir det möjlighet att rekrytera nya medlemmar och skapa lokal synlighet för golfen genom att bjuda in till och arrangera Golfens dag på er anläggning och visa upp de värden vår idrott kan ge.
Hoppas att just din golfklubb vill vara med även 2020!
Först och främst ett stort tack till alla arrangörer för ert engagemang i samband med Golfens dag 2019. Hoppas att ni är nöjda med era event och att ni får bra effekt från dagen.
För att kunna följa upp och utvärdera resultatet har den sista projektledarinformationen för 2019 fokus på enkäter – en riktat till er som arrangör och en för era besökare.
Utvärderingsenkät för arrangörer
Vi behöver din hjälp för att genomföra en bra utvärdering så att vi kan utveckla Golfens dag vidare. Jag skulle önska att du tar dig tid att svara på vår korta klubbenkät (fem frågor). Era synpunkter är viktiga för att vi tillsammans ska kunna vässa Golfens dag till nästa år.
Jag ber er också att skicka också ut en enkätförfrågan till de besökare ni samlat in mejladresser till, för att få mer kunskap om vad de tyckte om ert arrangemang. Enkäten är öppen till tisdagen den 11 juni.
Förslag på text i ert mejlutskick till besökarna, samt länk till besökarenkäten vi förberett: _______________________________
Hej och tack för att du besökte vår golfklubb under Golfens Dag. Vi hoppas att du hade en bra upplevelse och vill prova på golf hos oss igen.
För att vi ska få reda på vad du tyckte om vårt arrangemang har vi gjort en kort enkät som tar cirka två minuter att besvara. Vi skulle uppskatta om du tog dig tiden att ge oss feedback. Enkäten är öppen till och med 11 juni. Tack på förhand och varmt välkommen åter till oss på klubben!
Vänliga hälsningar XYZ Till enkäten _______________________________
Återigen tack för ert bidrag till årets stora golffest.
Efter flera månaders planering kliver vi nu in i genomförandefasen och får äntligen välkomna medlemmar och gäster till årets stora golffest.
Kartan på golfensdag.se visar nu cirka 170 klubbar som kommer att manifestera vår idrott under Golfens dag. Det visar verkligen på kraften som finns i svensk golf! Med bara några dagar kvar informerar vi i det femte nyhetsbrevet om några sista saker att tänka på.
Sista chansen att marknadsföra ert event
En sista påminnelse i nyhetsbrev, hemsida och sociala medier kan vara det som blir avgörande för att medlemmar, partners och andra aktörer tar med vänner och familj till er på Golfens dag.
Tips: Marknadsför inlägg på Facebook och/eller Instagram så når ni många människor i närområdet för bara några hundralappar. Bilder och filmer finns i kommunikationspaketet. Använd gärna #golfensdag2019 när ni publicerar inlägg i sociala medier så hjälps vi åt att sprida glädjen.
Kontakta lokalmedia
Idag har vi skickat ut ett pressmeddelande brett till nationell och lokal press i hela Sverige. För bästa effekt, ta kontakt med era lokala medier och informera om just ert evenemang och bjud in dem att besöka er på lördag. Se till att någon från klubben – gärna klubbchef eller ordförande – tar hand om journalister som dyker upp. Ta chansen att prata varmt om Golfens dag, er klubb och golfen i stort.
Dokumentera dagen – men tänk på GDPR
Ta gärna mycket härliga bilder från Golfens dag som ni kan använda för att tacka besökarna, skicka till media och inför kommande evenemang. Informera då om att ni fotograferar så att personer som inte vill synas på bild får en chans att säga till. Gör en egen informationslapp eller skriv ut den som nu finns att ladda ner i kommunikationspaketet.
Följ upp från besök till medlemskap
När ni väl etablerat en relation med nyfikna besökare är tillgången till kontaktuppgifter värda sin vikt i guld. Det finns ett enkelt sätt att lägga in dem direkt i GIT genom kategorin ”Prospects” Då blir det lätt att följa upp besöket och se deras väg till ett eventuellt framtida medlemskap. Ladda ner instruktionen här.