Syftet med kommunikationspaketet är att underlätta för dig som projektledare och er som klubb. Dessutom får Golfens dag en hög igenkänning när fler använder samma bild och textmanér. I vårt kommunikationspaket finns nu årets kampanjfilmer, bilder, texter och mallar som är helt fria för klubben att använda i er egen kommunikation och marknadsföring.
Titta igenom hela kommunikationspaketet och gör sedan en tidplan för projektet och era aktiviteter. Det tar lite tid nu men kommer att spara tid närmare inpå Golfens dag. I filen ”Mall för projektplan Golfens dag 2019” finns förberedda steg för att göra ditt arbete och er planering enklare.
Månadens tips 2 – Inspireras av A6 GK
I nyhetsartikeln nedan hittar du ett bra exempel på hur A6 GK gjort tidigare år för att locka både befintliga medlemmar och nya golfare till sitt Golfens dag-event. Planering och framförhållning är två nyckelord från klubbchefen.
Marknadsmaterial
I maj kommer ett Golfens dag-paket skickas ut till er som innehåller broschyren ”Välkommen till golfen” som ni kan dela ut till era besökare. Broschyren är framtagen med hjälp av Golfens dags huvudpartner Golfstore.
SGF:s partner Kontorab har också skapat en webshop som öppnar den 10:e april. Där kan ni beställa produkter för att marknadsföra eventet. Ni hittar allt från vepor, beachflaggor, tröjor, kepsar och give-aways till riktigt bra priser. Länk till webbshopen kommer att publiceras här så snart den är live.
Länk till er hemsida
På kartan på golfensdag.se visas uppgifter om er klubb och en länk till er hemsida. Om ni inte redan gjort det, skapa gärna en specifik informationssida om Golfens dag, gärna med någon av kampanjbilderna i kommunikationspaketet. Skicka in er länk så snart som möjligt till golfensdag@golf.se. Vi uppdaterar sajten varje vecka.
Nu är det klart – golfens stora rekryteringsdag fortsätter 2020. Samma härliga golffest på landets golfanläggningar – nu med möjlighet för klubbar och distrikt att själva bestämma datum.
Under projektets tre första år har Golfens dag genomförts på ett gemensamt datum i hela Sverige. Efter utvärdering och feedback från deltagande golfklubbar kommer projektet att fortsätta under 2020 – men nu utan ett fastställt nationellt datum.
Det innebär att golfklubben kan planera och anordna ett Golfens dag-event på ett datum som passar utifrån just er anläggning, verksamhet och säsongsstart.
Engagerar hela Golfsverige
Precis som tidigare är Golfens dag ett gemensamt projekt, där förbund, klubbar och distrikt arbetar tillsammans för att skapa en rolig dag där golfintresserade får möjlighet att testa golf.
SGF kommer precis som tidigare att ta fram ett marknadsföringsmaterial som klubben och/eller distriktet kan använda i sin marknadsföring och kommunikation. Det kommer inte längre att hänvisa till ett specifikt datum.
Många golfdistriktsförbund kommer att samordna Golfens dag i sitt respektive distrikt. Med ett gemensamt datum för alla klubbar i distriktet kan ni dra nytta av en samordnad kommunikation och nå fler potentiella besökare i er region.
En rekryteringsaktivitet för klubben
Syftet med Golfens dag är fortsatt att ge golfintresserad allmänhet i olika åldrar en enkel och rolig möjlighet att testa på golf.
För klubben blir det möjlighet att rekrytera nya medlemmar och skapa lokal synlighet för golfen genom att bjuda in till och arrangera Golfens dag på er anläggning och visa upp de värden vår idrott kan ge.
Hoppas att just din golfklubb vill vara med även 2020!
Först och främst ett stort tack till alla arrangörer för ert engagemang i samband med Golfens dag 2019. Hoppas att ni är nöjda med era event och att ni får bra effekt från dagen.
För att kunna följa upp och utvärdera resultatet har den sista projektledarinformationen för 2019 fokus på enkäter – en riktat till er som arrangör och en för era besökare.
Utvärderingsenkät för arrangörer
Vi behöver din hjälp för att genomföra en bra utvärdering så att vi kan utveckla Golfens dag vidare. Jag skulle önska att du tar dig tid att svara på vår korta klubbenkät (fem frågor). Era synpunkter är viktiga för att vi tillsammans ska kunna vässa Golfens dag till nästa år.
Jag ber er också att skicka också ut en enkätförfrågan till de besökare ni samlat in mejladresser till, för att få mer kunskap om vad de tyckte om ert arrangemang. Enkäten är öppen till tisdagen den 11 juni.
Förslag på text i ert mejlutskick till besökarna, samt länk till besökarenkäten vi förberett: _______________________________
Hej och tack för att du besökte vår golfklubb under Golfens Dag. Vi hoppas att du hade en bra upplevelse och vill prova på golf hos oss igen.
För att vi ska få reda på vad du tyckte om vårt arrangemang har vi gjort en kort enkät som tar cirka två minuter att besvara. Vi skulle uppskatta om du tog dig tiden att ge oss feedback. Enkäten är öppen till och med 11 juni. Tack på förhand och varmt välkommen åter till oss på klubben!
Vänliga hälsningar XYZ Till enkäten _______________________________
Återigen tack för ert bidrag till årets stora golffest.
Efter flera månaders planering kliver vi nu in i genomförandefasen och får äntligen välkomna medlemmar och gäster till årets stora golffest.
Kartan på golfensdag.se visar nu cirka 170 klubbar som kommer att manifestera vår idrott under Golfens dag. Det visar verkligen på kraften som finns i svensk golf! Med bara några dagar kvar informerar vi i det femte nyhetsbrevet om några sista saker att tänka på.
Sista chansen att marknadsföra ert event
En sista påminnelse i nyhetsbrev, hemsida och sociala medier kan vara det som blir avgörande för att medlemmar, partners och andra aktörer tar med vänner och familj till er på Golfens dag.
Tips: Marknadsför inlägg på Facebook och/eller Instagram så når ni många människor i närområdet för bara några hundralappar. Bilder och filmer finns i kommunikationspaketet. Använd gärna #golfensdag2019 när ni publicerar inlägg i sociala medier så hjälps vi åt att sprida glädjen.
Kontakta lokalmedia
Idag har vi skickat ut ett pressmeddelande brett till nationell och lokal press i hela Sverige. För bästa effekt, ta kontakt med era lokala medier och informera om just ert evenemang och bjud in dem att besöka er på lördag. Se till att någon från klubben – gärna klubbchef eller ordförande – tar hand om journalister som dyker upp. Ta chansen att prata varmt om Golfens dag, er klubb och golfen i stort.
Dokumentera dagen – men tänk på GDPR
Ta gärna mycket härliga bilder från Golfens dag som ni kan använda för att tacka besökarna, skicka till media och inför kommande evenemang. Informera då om att ni fotograferar så att personer som inte vill synas på bild får en chans att säga till. Gör en egen informationslapp eller skriv ut den som nu finns att ladda ner i kommunikationspaketet.
Följ upp från besök till medlemskap
När ni väl etablerat en relation med nyfikna besökare är tillgången till kontaktuppgifter värda sin vikt i guld. Det finns ett enkelt sätt att lägga in dem direkt i GIT genom kategorin ”Prospects” Då blir det lätt att följa upp besöket och se deras väg till ett eventuellt framtida medlemskap. Ladda ner instruktionen här.