Golfare, skolungdomar, människor med funktionsnedsättning, skidåkare, hundägare – totalt 140 000 besök under 8 månader om året. Många kommer att sakna Årsta Golf om Stockholm stads planer går i lås, att lägga ned anläggningen. Men innan dess arrangeras Golfens dag.
Drygt 4,2 miljoner besök. Det kan Årsta Golf på Årstafältet i södra delarna av Stockholm räkna in under de 30 år anläggningen varit öppen. Mer än 10 000 nya golfare har utbildats och försett golfklubbar i främst Stockholms-området med nya medlemmar.
Men Årsta Golf är inte bara till för golfare. De som äger och driver anläggningen har ett bra samarbete med skolorna runt omkring, många skolungdomar har tillbringat friluftsdagar på utslagsplatser och övningsbanan. Man har ett samarbete med det närliggande dagcentret för människor med funktionsnedsättning och med Vasaloppstränande skidåkare. Ja, även andra som bara vill ta en tur i skidspåren och bättra på sin egen hälsa.
I Stockholms stads detaljplan över Årstafältet finns dock inte golfanläggningen med. 30 hektar aktivitetspark är inritad, men Årsta Golfs tre hektar får inte plats på ytan. Jan Valeskog (S), är ordförande i Exploateringsnämnden i Stockholms stad. Han förklarar varför Årsta Golf inte får vara kvar:
– Tyvärr är det inte möjligt att upplåta hela tre hektar mark i en central park i Stockholm där tusentals stockholmare, varav många är nyinflyttade i området, dagligen kommer att röra sig. I närområdet kommer en omfattande bostadsexploatering ske och en golfverksamhet med utbredda, höga stängsel och stora barriäreffekter skulle påtagligt försvåra nyttjandet av parken för allmänheten. Annan idrottsverksamhet utan dessa negativa effekter kommer möjliggöras med betydligt högre nyttjandegrad i förhållande till markanvändning.
Gustav Bäck äger och driver anläggningen tillsammans med sin bror Daniel.
– Vi har svårt att förstå det här. Vi är inte i vägen utan skulle smälta in fint i aktivitetsparken. Med våra öppettider, från tidig morgon till sen kväll, skulle vi dessutom kunna hjälpa till att hyra ut utrustning som behövs för andra aktiviteter samt hålla ett vakande öga på främst unga tjejer som rör sig i området kvällstid. Det ökar tryggheten, säger Gustav Bäck.
Golfens dag den 20 maj, som arrangeras i hela Sverige, blir därför extra viktig för Årsta Golf. Det är inte bara en dag att låta nya och gamla kunder prova på golf, utan också en möjlighet att visa Stockholms stads beslutsfattare att anläggningen har sin givna plats på Årstafältet.
– Vi räknar med ett par tusen personer på plats och funderar på att göra någon slags manifestation för att visa vilket behov vi fyller. Många kommer fram och frågar hur det går. När de får reda på fakta, att vi kan komma att läggas ned, säger de »vad synd«. Det räcker inte, vi behöver hjälpas åt för att påverka politikerna. Här krävs handling, förklarar Gustav Bäck.
Tidplanen visar att Årsta Golf ska vara borta tidigast 2022. Men Gustav Bäck, hans bror Daniel och de tolv medarbetarna på anläggningen har inte gett upp.
– Vi ska kämpa för att vara kvar. Vi har erbjudit oss att flytta hela anläggningen till en annan del av Årstafältet, och inom ramen för aktivitetsparken, men inte fått något gehör för det heller. Det känns som att de styrande i staden vill tiga ihjäl oss, som att vi inte finns.
Den som är emot nedläggningen kan gå in och skriva under en namnlista på arstagolf.se. Hittills har cirka 4 500 namnunderskrifter samlats in.
Text: Thomas Björn
Årsta Golf Besökare per år: 140 000. Totalt under 30 år: drygt 4,2 miljoner. Antal bollar som slås en dag: 35 000. Beräknat antal motionstimmar per år: 250 000. Nedläggning tidigast enligt plan: 2022. Övrigt: Femma på Svensk Golfs ranking av träningsanläggningar i Sverige 2012 (bäst i Stockholm).
Att röka en gemensam fredspipa må vara en kreativ lösning på en uppflammad konflikt i medlemskåren, men är likväl inget att rekommendera i sommar. Den 1 juli införs nämligen skärpta bestämmelser för var det är tillåtet att röka och inte.
Restaurangmiljöerna har länge varit rökfria zoner i Sverige. Likaså har vi alla haft en generell rätt till rökfria arbetsmiljöer och allmänna lokaler och miljöer som butikslokaler, idrottshallar, konferensrum. Det sistnämnda förutsätter att allmänheten har tillträde till lokalerna. I praktiken innebär dessa bestämmelser att det råder och ska råda rökförbud generellt sett i alla rum och ytor i klubbhus, omklädningsrum och restauranglokaler.
Med det utökade rökförbudet i tobakslagen blir det även förbjudet att röka på uteserveringar och vid entréer till de skyddade lokalerna. Men, det stannar inte där. Riksdagen har också valt att förbjuda rökning på inhägnade platser utomhus huvudsakligen avsedda för idrottsutövning. Regeringen skrev i förarbetena att golfbanor, motions- och skidspår inte är tänkta att omfattas av det nya förbudet. På dessa platser finns det möjligheter för rökarna att dra sig undan. I den konkreta lagtexten undantas inte golfbanor som är inhägnade (för att hålla människor borta), vilket ett antal banor faktiskt är.
Det finns inte något hinder för banägaren (klubb eller bolag) att förbjuda rökning på golfbanan. En sådant förbud kan även motiveras med risken för gräs- och skogsbrand.
Ansvaret för att upprätthålla rökförbudet ligger alltid på ägaren (till exempel klubben) eller den som disponerar lokalen (till exempel krögaren). Den som är ansvarig ska genom skyltning tydligt informera om rökförbudet och vid behov ingripa med information och tillsägelser. Om någon trots tillsägelse röker där rökning inte är tillåten, får denne avvisas.
Hur arrangerar din klubb hållbara evenemang? Här är en praktisk checklista som är bra att börja med.
Steg 1: Organisera
– Gör en miljö- och klimatpolicy/plan för föreningens arrangemang (mall finns på golf.se/golfnyttan).
– Organisera hållbarhetsarbetet. Utse ansvariga innan, under och efter evenemanget. Viktigt är att berörda nyckelaktörer är införstådda med evenemangets hållbarhetsprofil.
– Undersök vilka lagkrav som är aktuella. Utbilda personal inklusive volontärer.
– Informera funktionärer, deltagare, publik, sponsorer, media om policyn.
– Ställ hållbarhetskrav på material och produkter hos leverantörer. Viktigt att de inte innehåller skadliga ämnen och i största möjliga mån är återvinningseller återbrukbara.
– Samverka med lokala aktörer för miljö och ökad sysselsättning i regionen.
– Minimera och miljöanpassa transporter till och från arrangemanget.
– Varor och tjänster som köps in bör vara miljömärkta.
– Minska avfallet. Det som ändå blir till sopor källsorteras och ska i vissa fall återvinnas. Panta flaskor och burkar och skänk pengarna till junior- eller handigolf.
– Begränsa energiåtgången. Kommunicera hållbarhet. Information om hållbarhetsarbetet skapar positiv marknadsföring och blir samtidigt ett gott exempel för andra arrangörer.
– Att marknadsföra hållbarhet stärker destinationens varumärke och kan locka fler besökare både till evenemanget och till regionen.
Steg 3: Utvärdera
– Utvärdera evenemanget, vad som fungerat bra och mindre bra.
– Berätta om hur ni har bidragit till en hållbar utveckling och återkoppla till destinationen/kommunen med era synpunkter och erfarenheter.
25 maj arrangerades Golfens dag på 170 klubbar över hela landet. Som tidigare år är det klubbar med en tydlig idé, fokus på få målgrupper och med stöd av lokal media som lyckas bäst.
Ett gemensamt datum för Golfens dag startade 2017 och har nu alltså arrangerats i tre år. Vad kan vi dra för slutsatser? Frågan går till Claes Björklund, projektledare för Golfens dag på Svenska Golfförbundet (SGF).
– Vi kan se att det har blivit lite mindre fokus på rekrytering och mer lokal mediebevakning än tidigare och det är jättebra utifrån Golfnyttans mål med ökad synlighet och legitimitet för golfklubbar.
Så det blir en fortsättning för Golfens dag? – Jag känner att vi absolut ska fortsätta, men utvärderingen från de tre åren får väl avgöra. Vi ser också på möjligheten att som komplement ge klubbar möjlighet att använda det material SGF tar fram, även till en »Klubbens dag« som man kan arrangera valfritt datum, säger Claes Björklund.
Finns några goda exempel från i år du vill lyfta fram? – Det finns många bra och kul arrangemang. Det är dessutom så att idéer och arrangemang kan vara rätt, men väder, datum och målgrupp mindre bra. Det går aldrig att få alla nöjda. Men några kul exempel är att tidningen Bohusläningen lyfte fram Golfens dag på Torreby över ett helt uppslag, alpinstjärnan André Myhrer gästade Sörfjärden, longdriving-stjärnan Sandra Carlborg fanns på A6 GK och att Kungsbacka GK tydligt signalerat att man de två senaste åren värvat nya medlemmar på och tack vare Golfens dag.
2,5 tom metallskrot
I samband med Golfens dag gjordes en insamlingskampanj genom Golf & Companies i ett samarbete med återvinningsföretaget Suez. Golfklubbor och annat metallskrot samt kläder samlades in på samtliga Dormyvaruhus och på 15 golfklubbar. Österåkers GK bidrog med närmare ett ton av den totala insamlingen på 2,5 ton skrot och 300 kilo kläder.