Gagnef ett riktigt gott exempel
Gagnefs Golfklubb i Dalarna har lyckats med konststycket att få sin golfrestaurang att gå runt, och dessutom att öka omsättningen.
Gagnefs Golfklubb
Aktiva medlemmar: 582
Andel kvinnor: 26,6 %
Tillhör: Dalarnas GDF
Antal hål: 18 hål
– Vi tog över golfkrogen i egen regi våren 2017,berättar klubbchef Micke Norman.
Att driva golfrestaurang är oftast en utmaning, inte minst för små klubbar i glesbygd. Men Micke Norman på Gagnefs GK såg inte det som ett hinder, snarare tvärtom.
– Det finns ingen annan restaurang eller pub i området så egentligen var förutsättningarna att lyckas bra, säger Micke, som anställdes som klubbchef på Gagnefs GK i januari 2017, hans första jobb inom golfen.
Omsättningen i restaurangverksamheten på klubben har ökat med ungefär 600 000 kronor under 2018 jämfört med i fjol och kan öka ännu mer innan året är slut. I medlemsenkäten Players 1st med 50 deltagande klubbar hittar man Gagnefs restaurang i absoluta toppskiktet. Men hur kan Gagnefs GK lyckas med konststycket få andra klarar?
Köpte krögarens aktiebolag
Det hela började med att den tidigare krögaren sa upp avtalet förra våren. Micke Norman, som var ny, hade drivit en hotell- och restaurangverksamhet i Karlshamn under fem år och fick styrelsen och årsmötet att gå med att på driva restaurangen i egen regi.
– Vi ville inte riskera föreningens pengar, förklarar Micke.
Radarpar
Det var viktigt att ha ett attraktivt pris för att locka gäster.
Steg två var att hitta en bra kock. Efter två månaders förhandlingar anställdes Crister Olsen och sedan dess har de varit ett radarpar.
– Vi gör det här tillsammans. Micke är bra på papper, skriver menyer och sådant, säger
Crister, eller Crille, som han kallas.
Mickes erfarenhet av att driva restaurang och hotell har kommit väl till pass. Han insåg snabbt att köksutrustningen behövde bytas och hans erfarenheter av att arrangera event kom till nytta redan första säsongen på klubben.
Första eventet var en skaldjursbuffé för endast 175 kronor inklusive ett glas vin.
– Vi la oss prismässigt lågt och hade räknat på att vi skulle gå precis jämnt upp. Men det var viktigt att ha ett attraktivt pris för att locka gäster.
Använder Facebook
Klubben jobbar för att uppnå tre saker; ett gott bemötande, en bra golfkrog och en schysst bana.
Kvällen blev en succé och därefter ordnades en temakväll varje månad hela säsongen, som avslutades med en oktoberfest.
– Och då hade vi så många gäster att vi var tvungna att hyra in ett partytält, säger Micke Norman och nickar mot ett tält som står till vänster om verandan. I år har det permanentats.
– Vi har marknadsfört oss i det lokala annonsbladet men framför allt använder vi oss av Facebook, där får vi en bra spridning.
Där kan man också annonsera mot exakt rätt målgrupp, säger Micke. Från verandan blickar man ut över 18-hålsbanan som ligger vackert på en halvö i Västerdalsälven. Micke Norman säger att klubben jobbar för att uppnå tre saker; ett gott bemötande, en bra golfkrog och en schysst bana.
600 gäster på julbord
– Vi kan aldrig ha en mästerskapsbana, men vi ska ha en helt OK bana. Har man dessa tre saker på plats, då återvänder människor gärna hit.
Golfkrogen serverar dagens lunch som en buffé, alltid med en hemlagad rätt samt veckans pasta. Öppettiderna under juli är ungefär från 9-18. Sedan starten våren 2017 har antalet lunchgäster stadigt ökat.
– Därför fortsatte vi att ha öppet under hösten, även när banan hade stängt, och till slut
började gästerna efterfråga julbord. Så vi tänkte varför inte och hade till slut 600 julbordsgäster. Folk pratar om julbordet än så det fortsätter vi med även i år men då ska vi börja annonsera redan i september, säger Crille.
På fredagar kör golfkrogen grillbuffé till lunch och då blir det riktigt fullsatt. Nästa steg är att börja med pizza.
Hjälps åt
Gagnefs framgångsfaktorer
Erfarenhet från event och marknadsföring
Klubben kör krogen i egen regi med anställd kock och kökspersonal
Restaurangen drivs i klubbägt aktiebolag
Nära samarbete mellan klubbchef och kock i planeringen av verksamheterna.
Övrig personal rycker in där, och när, det behövs.
– Det tror vi på stenhårt, säger både Crille och Micke. Det låter som en framgångssaga, men både kocken och klubbchefen är noga med att poängtera att det inte bara varit en dans på rosor. Det har varit mycket hårt arbete och många långa timmar, säger de och berättar att de också varit tvungna att investera stort i en ny ugn, en dubbelfrys och ett nytt kassasystem.
– Jag är inte rädd för att ställa upp om det behövs. Jag står i kassan, fyller på eller diskar, viktigast är att vi hjälps åt. Simon, en av banarbetarna, hoppar också in som kökspersonal ibland, säger Micke Norman.
Text: Lena Lindström