Affärsnätverk ska locka golfare till Åmål och Årjäng
Bra banor, hög tillgänglighet samt bra och billigt boende. Med de tre argumenten ska klubbarna Forsbacka och Årjäng med hjälp av lokala näringslivet locka bland andranorrmän, göteborgare och stockholmare under namnet Affärssamverkan Golf.
Forsbackas golfbana ligger nyvaken denna tisdagseftermiddag i slutet av april i väntan på att golfsäsongen ska börja. En efter en börjar de trilla in i det ståtliga klubbhuset, en träbyggnad från 1800-talet, representanterna från Årjängs Golfklubb, Åmåls Stadshotell, bed & breakfast-stället, kommunens turistenhet, hotellet i intilliggande Bengtsfors, kommunikationsbyrån, marknadsföringskonsulten samt lokala bilhandlaren med tillhörande verkstad.
Varje greenfeespelare som kommer utifrån berör upp till sex företag
Tillsammans utgör de Affärssamverkan Golf, en sammanslutning av företag i Åmål och Årjäng som gått samman för att hjälpa varandra att bättre ta vara på möjligheten med golfturism till gagn för alla i det lokala näringslivet. Forsbacka Golfklubb i Åmål och Årjängs Golfklubb i Årjäng är naven i den satsningen.
– Varje greenfeespelare som kommer utifrån berör upp till sex företag i närheten i form av hotell, bed & breakfast, bensinstationer, mataffärer, taxibolaget och till och med bilverkstaden förklarar Birgitta Hansen, pro på Forsbacka GK som tagit initiativ till och driver affärsnätverket tillsammans med Örjan Gustavsson, ordförande i Årjängs GK.
– Vi ligger bara tre mil från norska gränsen så det är många norrmän som kommer och gästspelar hos oss. Det är en naturlig grupp att vända sig till, men även göteborgare och stockholmare är förstås välkomna. Vi har bra banor, hög tillgänglighet samt bra och billigt boende, säger Örjan Gustavsson och Birgitta Hansen fyller i:
– Och vacker natur! Det finns mycket att göra som att vandra, paddla kanot och åka på Dalslands kanal. Därmed kan vi locka även familjer där kanske inte alla spelar golf. Det finns något att göra för alla i familjen.
Affärssamverkan Golf
Vad: Samverkan mellan golfklubbarna och lokala näringslivet för att öka golfturismen.
Var: Åmål (Forsbacka GK) och Årjäng (Årjängs GK).
Hur: Samarbete i produktutveckling, marknadsföring och försäljning mellan alla som berörs av golfturismen, förutom golfklubbarna även hotell, bed & breakfast, mataffär, taxi och bilförsäljare med tillhörande verkstad och fler.
När: En förstudie är klar och nu inleds det praktiska arbetet.
Tack vare 800 000 kronor från EU (Leaderprojektpengar) har en förstudie gjorts om förutsättningarna för de båda orterna att hävda sig på golfturismmarknaden i Sverige som omsätter cirka två miljarder kronor om året.
Studien tar fasta på möjligheterna för det lokala näringslivet att jobba tillsammans och ge varandra affärer. Idéerna flyger och far i luften. Möjligheten för andra än golfklubbarna att boka starttider i GIT, Golfens IT-system, verkar vara frågan som ska få Pandoras ask att öppna sig.
Lasse Orava är ny ägare av Åmåls Stadshotell. Han har just flyttat till den i filmsammahang kända orten (Lukas Moodyssons »Fucking Åmål«) tillsammans med hustrun Elisabeth. Med sig i bagaget har han bland annat 29 år som sälj- och marknadsansvarig inom besöksnäringen på olika hotell på Gotland.
– När jag kom till Gotland började jag med att försöka sälja hotellet. Det gick sådär. Då gick jag över till att sälja Gotland istället. Det gick mycket bättre för det skapade en positiv känsla och därmed också ett intresse att komma på besök och bo på vårt hotell. Jag tror vi behöver tänka likadant här. Att försöka sälja upplevelsen Åmål och Årjäng, säger Lasse Orava.
Vad tror då affärsnätverket om framtiden, låt oss säga på tre års sikt?
– Då är vi i full gång med samarbeten. Vi cyklar på golfbanan och det seglar optimistjollar på sjön. Knappt någon pratar svenska och alla säljer golfen som har blivit en besöksanledning.
TEXT: Thomas Björn