En aptitretare för golfkrogarna
De svenska golfklubbarna kan miljöcertifiera sig på olika sätt men även golfrestaurangerna kan få en tydlig miljöprofil genom en KRAV-märkning. Något som gynnar marknadsföringen.
Orden KRAV, grönt och ekologiskt är tydliga signaler för konsumenter och gäster när de ska välja produkter i dagens samhälle. Allt fler varor får en miljöprofil och vi bryr oss mer om vad vi stoppar i oss och var det kommer ifrån. Men ytterst få golfrestauranger är KRAV-märkta: Ekerum Golf & Resort på Öland och Hooks Herrgård i Småland är dock två av dem.
– Golfklubbar har kanske inte känt till KRAV-certifieringen för restauranger. Men i takt med de stora ökningarna av KRAV-märkt och ekologiskt ökar kännedomen hos restauranger och flera är på ingång så det kan vara läge att lägga sig i spetsen. Det kan finnas fördomar om att det är dyrt eller krångligt, men många får en ändrad syn när de KRAV-certifierar sig och blir positivt överraskade, säger Nina Nilsson, kundansvarig restaurang på KRAV.
För att en golfrestaurang ska bli KRAV-certifierad gör en revisor från ett oberoende certifieringsorgan ett besök för att gå igenom drift och rutiner. Tre olika organ kan utföra den kontrollen. De tittar bland annat på inköp, råvaror och avfallshantering och ser över vilken av de tre nivåerna på KRAV-certifiering som är lämplig. Det ligger ett stort värde i att låta KRAV-certifiera sin restaurang och det finns många fördelar, menar Nina Nilsson.
– Det ger restaurangerna möjlighet att möta den ökade efterfrågan på marknaden och det ökade intresset kring KRAV och ekologiskt. Med KRAV-certifieringen får personalen ökad kunskap, restaurangerna kan visa upp ekologiska satsningar och får marknadsföra sig med KRAV:s märke, som har en konsumentkännedom på 98 procent. KRAV jobbar också med att marknadsföra restaurangerna genom olika kanaler, som till exempel webb och Facebook.
Text: Sylvia Luther