Spelbolagen tänjer på gränserna
Är det en slump att civilminister Ardalan Shekarabi valt att träffa företrädare för spelbranschen på Alla hjärtans dag? Det lär vara mer svårsmälta saker på bordet än godishjärtan.
Den nya spellagen trädde i kraft den 1 januari. Spelmarknaden omreglerades, bolag som verkar i Sverige ska ha en licens och betala skatt här. Om inte så stängs spelbolaget ute. Monopolet finns kvar för turspel men inte betting och kasino. Så långt glasklart.
Sedan sägs att måttfullhet ska iakttas vid reklam för spel. Nu blir det rörigare. Jag är säker på att tv-tittare/konsumenter är förundrade över den formuleringen, för det har väl aldrig varit mer reklam för spel än nu? För skrapar man, på ytan, har 69 bolag och närmare 300 varumärken fått licens. Vad var det egentligen regeringen förväntade sig när man godkände i stort sett varje bolag och varumärke som räckte upp handen och anmälde intresse.
Nu säger civilministern att han vill föra en rak diskussion med spelbranschen för att komma till rätta med vad han upplever vara en aggressiv spelreklam.
"Regeringen är redo att agera för att få bort den aggressiva spelreklamen om inte branschen själv hittar en lösning", lyder ett pressmeddelande från finansdepartementet. Hur naiv kan man vara?
Självklart försöker aktörerna tänja på gränserna, man har noga studerat lagar, villkor och möjligheter under den tid lagförslaget var på remiss. Många spelbolag tänjde rejält på dessa gränser redan när man för många år sedan lyckades få in spelreklam i Expressen och Aftonbladet och tog hand om böterna när Lotteriinspektionen (nu spelinspektionen) klandrade utgivarna.
Konsumentombudsmannen har granskat marknadsföringen på bland annat Aftonbladets, Expressens, Traderas och Nyheter365:s webbplatser. Nu väljer KO att ta bolaget (Malta-baserade Elec Games) bakom Ninja Casino till domstol. KO anser att Ninja Casinos marknadsföring strider mot lagens krav på måttfull spelreklam. Då Ninja Casino riktar sig till svenska konsumenter ska reklamen bedömas utifrån svensk lag. Elec Games har även ett svenskt moderbolag, Global Gaming 555.
Det är första gången måttfullhetsaspekten för spelreklam prövas i svensk domstol.
"Vi är angelägna om att få fram en praxis på området. KO anser också att det är viktigt att domstolen väger in hur sårbara grupper, personer med spelmissbruk eller som riskerar att hamna i spelmissbruk, påverkas av reklamen", säger KO i ett pressmeddelande.
Civilminister Ardalan Shekarabi är klämd mellan sköldarna. Den nya lagen är ju uppenbart tandlös, spelbolagen i sin tur hävdar att staten genom Svenska Spel är den största boven då Jack Vegasspelen skapat störst spelberoende – och till det kommer en mycket stark opposition inom Socialdemokraterna som vill se totalt reklamförbud och ser nya spellagen som ett "vad var det vi sade?"
Regeringen har ju också lovat krafttag mot matchfixning och har startat det nationella matchfixningsrådet som bland annat innehåller fyra representanter från Riksidrottsförbundet och ska träffas fem gånger under 2019. I rådet sitter SGF:s biträdande generalsekreterare Bo Bengtsson.
Svenska Golfförbundet har i nuläget partnersamarbete med Folkspel kring skraplotteriet Sverigelotten. Golfförbundet ingår också i Riksidrottsförbundets och Svenska spels projekt Framåt för fler i rörelse. I övrigt har SGF valt att avvakta och för tillfället stå utanför spelmarknaden. Vi följer förstås utvecklingen noggrant och ser om regeringen drar i några spakar.
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet