Medielandskapet 2018
För några år sedan, maj 2015, drog PGA Tour tillbaka Stephanie Weis ackreditering för resten av säsongen. Anledning var att hon vid WGC – Cadillac Match Play hade använt Twitters livesändningsapplikation Periscope för att sända från Jordan Spieths inspelsrond. Wie var tidigt ute med att bygga en plattform via sociala medier och med en alltid aktuell blogg.
PGA Tour reagerade mot något som de då såg som ett intrång i rättigheterna för rörliga bilder. Wei spenderade resen av säsongen 2015 med att bevaka annan golf än den som spelades på PGA Tour.
Nu är det 2018, medielandskapet har förändrats och så har även PGA Tourens inställning till sociala medier. Alla tourer jobbar idag med att producera eget material för att sprida i sina sociala mediekanaler med förhoppningen om att de skall spridas och bli virala.
Det är också så att de som likt Stephanie Wei 2015 sprider klipp, livematerial och bilder på sina egna digitala plattformar ges goda möjligheter att göra så.
I ovan klipp möter ni Tisha Alyn Abrea och Nikki B från "Women With Drive" när de berättar hur de ser på sin roll som influencers med fokus på golf och hur de når ut till en ny grupp av golffans eller blivande golffans och blivande golfare. De når de som inte sätter på TV-sändningen med veckans tourtävling redan på torsdag för att sedan följa den tills någon lyfter på kepsen på söndag och kan kalla sig toursegrare.
De når istället de som får sin info via sin telefon eller platta och som får sitt nyhetsflöde via olika sociala-medie-plattformar och de gör det på ett sätt som gör det relevant, intressant och tillgängligt.
Detta har också tourerna insett och numer ges dessa influencers pass som säger "access all areas". Men inte bara det utan de ges även plats i Pro-Am-tävlingar, en roll vid 16:e hålet under inspelet av Phoenix Open, de bjuds in till diverse fester och galamiddagar, de sätts in i tourernas egna kommunikation och de interagerar med varandra och med spelare för att skapa buzz runt golf på ett annat sätt än vad traditionell media gör.
Både influncers och traditionell media fyller sin funktion att kommunicera golf, de konkurrerar inte direkt utan möjliggör att fler grupper nås och att golfen växer både som idrott, aktivitet och fler fans hittar till golfen.
Detta att släppa in nya aktörer i kommunikationen är en del tillsammans med en hel del samarbeten mellan olika organisationer som över några års tid gjort att unga tjejer nu är den snabbast växande gruppen inom golf i USA.
Tania Tare på 16:e hålet Phoenix Open.
Troy Mullins long drive prank.
Women With Drive hemsida.
Att följa på Instagram
Women With Drive: @womenwithdrive
Tisha Alyn Abrea: @tishaalyn
Nikki B: @nikkibgolf
Troy Mullins: @trojangoddess
Tania Tare: @taniatare6