2017: Tre tips för en lyckad Golfens dag

Anmälningarna rullar in och i slutet av januari är fler än 140 klubbar anmälda. Vi arbetar aktivt för att nå årets mål om 250 klubbar. Golfens dag är en stor rekryteringsaktivitet som i kombination med den positiva publiciteten runt golfen kan resultera i att fler människor än någonsin söker sig till en golfanläggning i Sverige under 2017!

Det finns dock ett antal utmaningar inför Golfens dag och här är tre frågor som varje klubb redan nu bör arbeta med:

1. Vem gör vad och när!

För att lyckas med Golfens dag behöver klubben fördela ansvar och uppgifter samt fundera på vad ni ska göra för att följa upp alla besökare. Planera in aktiviteter, speltillfällen och träningar efter Golfens dag som kan få de nya golfarna att fastna för sporten.

2. Vårt avlånga land!

En del klubbar norröver har kanske inte öppnat banan den 20 maj. Ta chansen att arrangera Golfens dag i parken, på torget eller fotbollsplanen i stället. På våren är många sugna på att lära sig golf, och Golfens dag på en central plats på orten kan vara startskottet på en livslång kärlek till spelet.

3. Låt besökarna spela!

Att träffa bollen rent och få en känsla för spelet är en nyckel för att fastna. Låt alla besökare spela på en specialanpassad bana den 20 maj. SGF:s Golfäventyrsväska med allt material som behövs för 30- och 50-banor finns att beställa här. Klubbar som är anmälda till Golfens dag och riskerar att ha en snötäckt golfbana erhåller dessutom ett specialpris på väskan.

Marknadsmaterial för klubbar

SGF har tagit fram material som klubbar kan använda för att marknadsföra sin Golfens dag, som logotyp, banners, Facebook-bilder, förslag på texter samt en projektledarmall. Marknadsmaterialet finns att ladda ned här. Vi kommer under vintern att utöka med affischer, rörligt material och ett par olika annonsformat som klubbarna är fria att använda.  

Lycka till med planeringen!

Fler nyheter

  1. 324 klubbar anmälda
  2. Golfens dag

    324 klubbar anmälda

    Ljuset har återvänt och snart gör våren entré på riktigt. Med en sen vår är det än viktigare att vi genomför Golfens dag med full kraft. SGF har rest runt i landet med årets verksamhetsseminarier och träffat närmare 330 klubbar. Intresset för Golfens dag har varit stort vilket är väldigt roligt. Ett antal nya klubbar har anslutit vilket gör att vi i detta nu är 324 anmälda klubbar till Golfens dag lördag den 26 maj.

    Annonsbidragets utformning

    Genom ett nytt sponsorsamarbete med Golfstore och Dormy har vi erbjudit alla distrikt att samordna marknadsföringen regionalt tillsammans med anmälda klubbar. På så vis får vi tre delar som samverkar för att nå ut med budskapet om Golfens dag – centralt, distrikt och klubb.

    Varje klubb som deltar förbinder sig att satsa ekonomiskt för att bidra till annonseringen. Vill din klubb vara med? Ta kontakt med ditt distrikt  och bidra med din kunskap hur annonsbidraget kommer till användning på bästa sätt.

    Samverkan fungerar

    Flertalet klubbar lyckades skapa en Golfens dag som blev hela klubbens dag tack vare samverkan med andra föreningar, partners, klubbens entreprenörer, lokala medier och andra organisationer. När fler samarbetar och marknadsför en gemensam aktivitet skapas möjligheter att locka såväl befintliga medlemmar och nya intresserade prova-på golfare till Golfens dag.

    Som inspiration har vi en videohälsning från Mora GK som berättar om hur de genomförde en lyckad Golfens dag i samarbete med den lokala hockey- och innebandyklubben. Filmen hittar du här på sidan.  

    Börja också att fundera på ert erbjudande till besökarna och vilka aktiviteter ni kommer att genomföra efter Golfens dag. Ett anpassat erbjudande kan göra skillnaden som lockar till återbesök och ett medlemskap. I kommunikationspaketet finns tips och idéer.

  3. Utökat kommunikationspaket och fler mallar
  4. Golfens dag

    Utökat kommunikationspaket och fler mallar

    Golfens dag är ett treårigt projekt 2017–2019 som vi utvecklar tillsammans för att förbättra varje år och maximera genomslaget. Inför årets Golfens dag presenterar vi följande nyheter.

    Utvecklad marknadsföring tack vare nya partners

    I år siktar vi på ett utökat kommunikationsmaterial som blir möjligt genom ett nytt partnersamarbete med Golfstore och Dormy. Det gör att vi kan utveckla marknadsföringen och producera film för webb och sociala medier som kan användas av SGF, klubbar, partners och samarbetsorganisationer. 

    Friskvårdsbidrag + Golfens dag = oändliga möjligheter 

    Vilken fantastisk nyhet att golfen från och med i år inkluderas i friskvårdsbidraget! Det ökar bland annat möjligheterna att paketera ett bra erbjudande till besökarna på Golfens dag. Läs allt om friskvårdsbidraget.

    Mallförslag till uppföljningsaktiviteter

    En framgångsfaktor hos de klubbar som lyckades i fjol var att de skapade aktiviteter för alla besökare – medlemmar, nya golfare, nyfikna besökare och partners. Men det viktigaste kanske är det som händer efter den 26 maj. I kommunikationsmaterialet finns nu två nyheter med syfte att underlätta uppföljningen av besökarna:

    1. Ett förslag på en tvåveckorsintroduktion till golfen som ni kan bygga vidare på och skapa ert lokala erbjudande med utbildning, spel på banan, medlemskap och spelavgifter.

    2. En mall för BRA-modellen – behålla, rekrytera och aktivera med förslag på nyckeltal att följa upp under året inom respektive område.

    Dessutom finns nu en mall för projektplan samt mall för kommunikationsplan som projektledare kan använda som stöd till planeringen av Golfens dag. 

    Allt kommunikationsmaterial inklusive de nya dokumenten finns att ladda ner här.

    Skribent

    Porträttbild på Claes.
  5. Kampanjmaterial och en "BRA" Golfens dag
  6. Golfens dag

    Kampanjmaterial och en "BRA" Golfens dag

    Nu finns första delen av kommunikationspaketet för Golfens dag 2018 tillgängligt för klubbar att använda. Dessutom introduceras begreppet BRA (Behålla – Rekrytera – Aktivera) för att utveckla arbetet med att attrahera och behålla medlemmar.

    Kampanjbild för Golfens dag 2018. På bilden syns logotypen för Golfens dag, 26 maj 2017 samt fem glada golfspelare i olika åldrar.

    Nu är det första kampanjmaterialet för Golfens dag 2018 tillgängligt. Med det som grund kan deltagande klubbar och anläggningar påbörja kommunikationen kring Golfens dag 2018 på hemsida, i nyhetsbrev och/eller i sociala medier. I paketet finns just nu:

    • Golfens dag-loggor i olika format
    • Kampanjbilder i olika format
    • Malltexter till olika kanaler

    Under första delen av 2018 kommer vi successivt att fylla på med mer material som filmer, annonsmallar, affischer, beachflaggor med mera.

    Ladda ner materialet här 

    Tips för en BRA Golfens dag!

    Golfens dag syftar till att locka nya golfspelare till klubben, men det krävs mer för att få dessa att bli till nya medlemmar. Vi behöver därför utveckla våra arbetssätt och få en mer heltäckande loop i arbetet med rekrytering. Vi introducerar nu därför begreppet BRA: Behålla – Rekrytera – Aktivera:

    Behålla: För att behålla medlemmar över tid behöver de engageras, i fallet Golfens dag genom att ta med en kompis till klubben. I utvärderingarna såg vi att de klubbar som fick störst effekt i samband med Golfens dag lyckades med detta. 

    Rekrytera: Rekrytering kommer fortsatt att vara Golfens dag huvudbudskap. En positiv totalupplevelse – som innehåller ett gott mottagande, roliga aktiviteter för hela familjen och ett genomtänkt erbjudande – skapar förutsättningar för ett bra utfall.

    Aktivera: En gång är ingen gång sägs det. För att Golfens dag inte ska bli en engångsföreteelse är det viktigt att bjuda in nya besökare till uppföljningsaktiviteter och få dem att komma ut på banan och testa igen och igen. Det är kanske den avgörande punkten för att få fler att förstärka sin relation med golfspelet och golfklubben.

    Vår förhoppning är att BRA som utgångspunkt bättre ska hjälpa Golfsverige i arbetet med att rekrytera och aktivera nya, samt behålla befintliga medlemmar.