2017: Temat är klart – nu dubblar vi golfupplevelsen

Det är dubbelt så roligt att dela glädjen i golfen med en kompis eller en familjemedlem. Därför har vi valt "Dubbelt upp" som tema för Golfens dag 2017.

Sedan lanseringen av Golfens dag för tre veckor sedan har vi mötts av många positiva kommentarer. Golfsveriges största organisationer står bakom aktiviteten. Nu vill vi att Sveriges klubbar hoppar på tåget för att manifestera golfens styrkor under denna gemensamma dag. Det är på golfanläggningarna det händer!

Varje klubb/anläggning planerar och arrangerar sin Golfens dag kring ett gemensamt årligt tema. Temat för 2017 är ”Dubbelt upp”. Vi vill signalera att det är dubbelt så roligt att dela glädjen och upplevelserna från golfen med en kompis eller familjemedlem. Tänk dig känslan av att göra ett hole-in-one utan att någon ser det...!

Syftet med Golfens dag är att tillvarata det stora intresset för golf och rekrytera nya spelare. Vi hoppas att Golfsverige med gemensamma krafter kan locka upp till 15 000 besökare till landets golfanläggningar. SGF och övriga organisationer kommer att sprida Golfens dag nationellt medan klubben/anläggningen bjuder in till sitt arrangemang lokalt. De klubbar och anläggningar som är med och arrangerar Golfens dag 2017 kommer att få ta del av ett marknadsföringspaket med kampanjmaterial som ska underlätta arbetet.

Ett bra, välorganiserat och välkomnande arrangemang är viktigt men det är uppföljningen som blir det avgörande om klubben kommer att lyckas rekrytera nya medlemmar. För att få verklig effekt är ett av målen därför att deltagande klubbar ska genomföra uppföljningsaktiviteter under säsongen. Det kan handla om allt från grillkväll till provspel på banan, träningstillfällen och Grönt Kort-kurs.

Anmälan för att arrangera Golfens dag öppnar i mitten av november, men redan idag kan det vara bra att utse en lokal ambassadör på anläggningen som ansvarar för att projektleda evenemanget och blir kontaktperson gentemot SGF.

Nyheter och information kommer regelbundet att publiceras här på sajten. Redan nu finns svar på ett antal frågor som rör syfte och mål, hur en Golfens dag kan se ut och hur det kan marknadsföras att läsa här.  

Skribent

Porträttbild på Claes.

Fler nyheter

  1. Golfens dag vill få fler i rörelse
  2. Golfens dag

    Golfens dag vill få fler i rörelse

    Golfens dag 2017 blev en succé med 14 000 besökare på 320 golfklubbar runt om i landet. Lördagen den 26 maj är det dags igen. Golfen bygger vidare på förra årets framgångsrecept med ett rekordstort antal klubbar.

    Lärdomarna från debutåret 2017 är många – och positiva.
    De klubbar som "tänkte brett" och lierade sig med andra idrottsföreningar i sin närhet nådde en stor publik och ett stort intresse. Mora golfklubb är en sådan, där klubben bjöd in ortens innebandylag och ishockeylag för att vara med och inviga klubbens nya footgolfbana. De lockade fler idrottsintresserade deltagare till klubben.
    De klubbar som gjorde gemensam sak med andra evenemang nådde både en större, och delvis ny, publik. Haninge golfklubb är ett sådant exempel där Golfens dag sammanföll med målgången på ett veteranbilsrally på Haninge Slott som ligger vid golfklubben. Det gjorde att helt nya grupper människor provade på golfen på drivingrangen och bekantade sig med klubben.

    Ryder Cup-spelare hade uppvisning

    A6 golfklubb i Jönköping engagerade sina samarbetspartners, bland annat ett bilföretag. Besökarna kunde därmed både prova på golf och provköra en ny bil. Att Ryder Cup-spelaren Joakim Haeggman hade uppvisning inför cirka 500 personer blev pricken över i:et för en ovanligt lyckad Golfens dag på A6 golfklubb.

    Nu bygger Svenska Golfförbundet vidare på framgångsreceptet tillsammans med sina 21 distrikt och 324 klubbar som arrangerar Golfens dag.

    Claes Björklund, ordförande i PGA
    Claes Björklund


    – Golfens dag är ett treårsprojekt där vi tar ett steg i taget. Vi fortsätter att fokusera på att få medlemmarna att ta med sig minst en kompis till klubben på temat Dubbelt upp, och kompletterar med att visa upp vilken samhällsnytta golfen gör när det gäller folkhälsa, förklarar Claes Björklund, projektledare för Golfens dag på Svenska Golfförbundet och fortsätter:
    – Vi i har historiskt sätt varit duktiga på att prata om golfen som en prestation. Vi kan bli bättre på att prata om golfen som en viktig del att får chansen att röra på sig, uppleva naturen och vara en del av en social samvaro. Golfens dag är ett utmärkt tillfälle att göra det.

    Hoppas nå nya golfare

    Målet att överträffa antalet deltagande klubbar är uppnått, 324 mot förra årets 320. Nu är målet att locka fler än 14 000 besökare att prova på golf, och få fler artiklar i lokalpress än förra årets 318 stycken.
    Övergripande är Golfen dag en viktig del i Svenska Golfförbundets mål att locka 20 000 nya spelare till år 2020, varav 10 000 kvinnor och 5 000 juniorer.

    Claes Björklunds 3 bästa tips till klubbarna för en lyckad Golfens dag:
    1. Satsa på samarbeten: Fortsätt samarbeta med medlemmarna, och få dem att ta med minst en kompis till klubben. Samarbeta gärna också med andra idrottsföreningar och organisationer, partners samt politiker och tjänstemän i kommunen. Golfens dag är ett utmärkt tillfälle att bygga och förstärka klubbens nätverk.
    2. Mer marknadsföring: Detaljhandelskedjorna Dormy och GolfStore går i år in som centrala partners som bidrar med egen marknadsföring kopplad till Golfens dag, i samarbete med Svenska Golfförbundet. Distrikten kan ansöka om ett annonsbidrag för marknadsföring i samverkan.
    3. Uppföljning: En speciell funktion i GIT, Golfens IT-system, har skapats för att registrera besökarna på Golfens dag och därmed kunna återkoppla med ett "tack för att du kom" och eventuella erbjudanden. Använd funktionen och satsa både på ett extra välkomnande bemötande och en snabb återkoppling.

    Text: Thomas Björn

  3. En heldag med kvinnan i fokus
  4. Golfens dag

    En heldag med kvinnan i fokus

    Kårsta Golfklubb har arbetat med utvecklingsprogrammet Vision 50/50 i ett år med målsättningen att få fler kvinnor ut på banan och in i kommittéer och styrelserum. Därför passar klubben på att fokusera på kvinnor när Golfens dag arrangeras 26 maj.

    Text: Thomas Björn Foto: Kårsta GK

    Kårsta Golfklubb i Örebro deltog i den svenska golfhistoriens första Golfens dag 2017.

    – Vi valde att satsa traditionellt på bland annat puttävling, öppen drivingrange, musik och erbjudanden i vår restaurang. Vi drog en del lärdomar som vi ska använda oss av i årets upplaga av Golfens dag, berättar Åsa Eneklo Sandberg, ordförande i golfklubben.

    Åsa Eneklo Sandberg med sin golfbag.
    Åsa Eneklo Sandberg, ordförande Kårsta GK.

    Klubben satsar på kvinnorna – dagen före Mors dag som det är.

    – Vi har jobbat med Vision 50/50 i ett år och jag vågar säga att nästan alla på klubben vet vad det innebär och varför. Därför känns det naturligt att försöka nå kvinnorna på just Golfens dag, säger Åsa Eneklo Sandberg.

    Huvudnumret under dagen är Nyckelhålet – en lagtävling för kvinnor i Närkedistriktet med finalspel på Degerfors Golfklubb i september. Syftet med tävlingen är att stärka gemenskapen och lämna överskottet till Nyckelfonden, en stiftelse som samlar in pengar till forskning på Universitetssjukhuset Örebro.

    Tävlingen kommer att fungera som Kårstas ordinarie ”damdagar”.

    – Vi ger kvinnliga nybörjare, och andra nyfikna flickor och kvinnor, möjlighet att följa med tävlingsbollarna ut på banan genom att agera caddies. Nytt för i år är att nya medlemmar kommer att mötas upp både före och efter spel av för dagen icke spelande värdinnor. Möjlighet kommer även ges för medlem att spela med utanför tävlingen, utan kostnad och kanske även utan scorekort.

    Liksom vid tidigare ”damdagar” agerar Kårstas herrar som värdar, parkeringsvakter, starters samt är behjälpliga där det kan behövas.

    – Det är ett upplägg som känns bra och naturligt för oss. Damerna stöttar på herrtävlingar och herrarna på damtävlingar, säger Åsa Eneklo Sandberg.

    En heldag på klubben

    Golfens dag på Kårsta blir en heldag där restaurangen öppnar redan till frukost. Under förmiddagen kommer gästföreläsare att prata om vikten av rätt kost, muskelträning och uppvärmning. Parallellt med alla aktiviteter arrangeras en loppmarknad där överskottet går till att köpa in klubbor och bagar som kan lånas av nybörjare under en begränsad tid.

    På övningsbanan, som mäter mellan 30 och 50 meter, anordnas Golfäventyret för de yngsta. Dessa går under namnet Golfkulingarna och spelar tillsammans med sina mammor i en partävling.

    – Förutom allt detta finns det möjlighet att få rådgivning för hud och make up, samt ta del av en bilutställning med chans att provköra. Vi vill att det ska vara full aktivitet och finnas något för alla.

    Satsar på välkomnande miljö

    Att vara ny på en golfklubb kan kännas ovant. Även det har Åsa Eneklo Sandberg och hennes klubbkamrater tänkt på.

    – Vi gör allt för att skapa en miljö som känns tilltalande, även för dem som är på klubben för första gången. Det blir roligare för alla om vi kan skapa en klubbmiljö och en känsla där alla tjejer och kvinnor vill lägga sin lediga tid.

    Åsa Eneklo Sandberg känner glädje över att vara delaktig i arbetet för en ökad jämställdhet.

    – Det finns många exempel som visar att där kvinnor och män arbetar tillsammans i utvecklingen av verksamheten skapas en miljö där både kvalitativa och ekonomiska mål nås. Jämställdhet blir därmed en huvudfråga för vår klubb, ett sätt att säkra vår tillväxt, att bygga upp en organisation med medarbetare, styrelse och ideellt arbetande medlemmar av båda könen. Vi är på god väg.

    För ordförande Sandberg är det är självklart att öppna upp, jobba brett och få med alla i utvecklingen av klubben.

    – Vår vision är ”Människor ler och längtar tillbaka till Kårsta Golfklubb.” Den arbetar vi alla för för att uppnå och både jämställdhet och Golfens dag är bra verktyg för att lyckas med det, säger Åsa Eneklo-Sandberg.

    Åsa Eneklo Sandbergs tre skäl för ökad jämställdhet på en golfklubb:

    1. Ökad jämställdhet i styrelser, bland medarbetare och kommittéer genererar beslut som passar flera. Sträva gärna efter spridning i åldrar också!

    2. Det är en förutsättning för en tillväxt där alla kan känna sig välkomna.

    3. Det förväntas av människor i samhället idag att företag, organisationer och idrottsklubbar med flera ska vara jämställda. Den som inte förstår nyttan av att arbeta för jämställdhet halkar efter.

  5. Mindre än 50 dagar kvar
  6. Golfens dag

    Mindre än 50 dagar kvar

    Det är nu mindre än 50 dagar kvar till Golfens dag och allt fler klubbar börjar planera för dagen med stort G – Golfens dag!

    Även centralt börjar marknadsföringen skruvas upp med helsidor i Svensk Golf och Golf Digest och banners på svenskgolf.se, Golfbloggen Expressen, Min Golf och bokningsmejlen. Snart kommer också vår sociala medier-kampanj att dra igång på allvar.

    Kartan måste uppdateras

    Det är viktigt att alla potentiella besökare som går in på golfensdag.se efter SGF:s annonskampanj kan hitta just er på kartan. Ni som ännu inte skickat in länk till er klubbs Golfens dag-info på er hemsida eller Facebook-evenemang behöver därför gör det så snart som möjligt så att informationen blir komplett. Gå även in på kartan och se efter så att er klubb är utmärkt samt att era uppgifter stämmer. Mejla eventuella ändringar till golfensdag@golf.se.

    Vässa erbjudandet

    Ett anpassat erbjudande till besökarna om vilka aktiviteter klubben kommer att genomföra efter Golfens dag kan göra skillnaden som lockar till återbesök och ett medlemskap. Här är citat från fyra golfklubbar om hur de tänker inför den 26 maj:

     – I fjol satsade vi verkligen på att nå helt nya golfare. I år fokuserar vi på att ge alla våra medlemmar och deras kompisar en positiv upplevelse på Golfens dag. Spel på banan, några prova på-stationer och lite underhållning.

     – Efter verksamhetsseminarierna bestämde vi att spinna vidare på temat från Golfnyttan i samhället. Vi kommer att bjuda in kommunrepresentanter och boende i närområdet och en av våra tränare kommer bl.a. att hålla en fågelvandring runt banan. På så sätt visar vi upp anläggningen från mer än ett golfperspektiv.

     – Golfens dag är möjligheternas dag! Vi arbetar utifrån ett Vision 50/50-tema där vi kommer att satsa på ett föreningsutbyte med handbollsklubben för att få fler tjejer och kvinnor till golfklubben. Handbollsklubben har otroligt mycket tjejer i sin verksamhet. Golfens dag är startskottet i det utbytet.

     – Två veckor innan Golfens dag är det ett annat stort event i stan. Vi kommer att vara där med två andra golfklubbar och marknadsföra Golfens dag.


    I kommunikationspaketet finns fler tips och idéer, bland annat ett förslag på en tvåveckorsintroduktion för nya golfare.

    Reklamfilm med LPGA-stjärnor!

    Vi har nu lagt upp den första filmen av flera som kommer att kunna användas i deltagande klubbars sociala medier. I filmen hälsar våra svenska LPGA-tourstjärnor Pernilla Lindberg, Anna Nordqvist och Madelene Sagström välkomna till Golfens dag. Fler filmer kommer på samma tema, med både kända och okända ansikten som talar gott om golf och Golfens dag. 

    Dessutom finns nu Golfens dag-affischer i A3 och A4 som går att ladda ned och fylla i egen text och logotyp och sätta upp på klubben eller varför inte på anslagstavlor på orten. Sedan tidigare finns malltexter, loggor, banners och bilder deltagande klubbar och anläggningar kan använda på hemsida, nyhetsbrev och sociala medier. 

    Till kommunikationspaketet