Uppladdningen inför 2018 har inletts

Ett massivt arbete från alla inblandade under premiären av Golfens dag resulterade i en härlig manifestation för golfen i hela Sverige den 20 maj 2017. 320 klubbar deltog och samarbeten mellan klubbar, medlemmar och partners skapade nya band som stärker golfen.

Logo Golfens dag den 26 maj 2018.

2018 är Golfens dag planerad till lördagen den 26 maj. Årets genomförande och utvärdering har varit väldigt lärorik och vi arbetar nu med att utveckla konceptet och få ännu bredare uppmärksamhet nästa år.

”Dubbelt upp” kommer fortsatt att utgöra temat, med grundtanken att befintliga golfare tar med en icke-golfare, men med ett förstärkt fokus på familjen. Vi arbetar just nu med kommunikation- och marknadsföringspaketet för 2018 som vi planerar att presentera under oktober.

Alla klubbar och anläggningar som deltog 2017 behöver inte göra någon ny anmälan utan är direktanmälda. Om ni vill göra någon justering gällande er klubbs projektledare så är ni välkomna att mejla ändringen till claes.bjorklund@golf.se.

Börja redan nu att fundera över vad ni på er klubb vill åstadkomma och varför ni vill vara med på Golfens dag 2018. Som inspiration, se filmen här ovan och besökarnas bilder från årets Golfens dag på golfensdag.se

Fler nyheter

  1. Mindre än 50 dagar kvar
  2. Golfens dag

    Mindre än 50 dagar kvar

    Det är nu mindre än 50 dagar kvar till Golfens dag och allt fler klubbar börjar planera för dagen med stort G – Golfens dag!

    Även centralt börjar marknadsföringen skruvas upp med helsidor i Svensk Golf och Golf Digest och banners på svenskgolf.se, Golfbloggen Expressen, Min Golf och bokningsmejlen. Snart kommer också vår sociala medier-kampanj att dra igång på allvar.

    Kartan måste uppdateras

    Det är viktigt att alla potentiella besökare som går in på golfensdag.se efter SGF:s annonskampanj kan hitta just er på kartan. Ni som ännu inte skickat in länk till er klubbs Golfens dag-info på er hemsida eller Facebook-evenemang behöver därför gör det så snart som möjligt så att informationen blir komplett. Gå även in på kartan och se efter så att er klubb är utmärkt samt att era uppgifter stämmer. Mejla eventuella ändringar till golfensdag@golf.se.

    Vässa erbjudandet

    Ett anpassat erbjudande till besökarna om vilka aktiviteter klubben kommer att genomföra efter Golfens dag kan göra skillnaden som lockar till återbesök och ett medlemskap. Här är citat från fyra golfklubbar om hur de tänker inför den 26 maj:

     – I fjol satsade vi verkligen på att nå helt nya golfare. I år fokuserar vi på att ge alla våra medlemmar och deras kompisar en positiv upplevelse på Golfens dag. Spel på banan, några prova på-stationer och lite underhållning.

     – Efter verksamhetsseminarierna bestämde vi att spinna vidare på temat från Golfnyttan i samhället. Vi kommer att bjuda in kommunrepresentanter och boende i närområdet och en av våra tränare kommer bl.a. att hålla en fågelvandring runt banan. På så sätt visar vi upp anläggningen från mer än ett golfperspektiv.

     – Golfens dag är möjligheternas dag! Vi arbetar utifrån ett Vision 50/50-tema där vi kommer att satsa på ett föreningsutbyte med handbollsklubben för att få fler tjejer och kvinnor till golfklubben. Handbollsklubben har otroligt mycket tjejer i sin verksamhet. Golfens dag är startskottet i det utbytet.

     – Två veckor innan Golfens dag är det ett annat stort event i stan. Vi kommer att vara där med två andra golfklubbar och marknadsföra Golfens dag.


    I kommunikationspaketet finns fler tips och idéer, bland annat ett förslag på en tvåveckorsintroduktion för nya golfare.

    Reklamfilm med LPGA-stjärnor!

    Vi har nu lagt upp den första filmen av flera som kommer att kunna användas i deltagande klubbars sociala medier. I filmen hälsar våra svenska LPGA-tourstjärnor Pernilla Lindberg, Anna Nordqvist och Madelene Sagström välkomna till Golfens dag. Fler filmer kommer på samma tema, med både kända och okända ansikten som talar gott om golf och Golfens dag. 

    Dessutom finns nu Golfens dag-affischer i A3 och A4 som går att ladda ned och fylla i egen text och logotyp och sätta upp på klubben eller varför inte på anslagstavlor på orten. Sedan tidigare finns malltexter, loggor, banners och bilder deltagande klubbar och anläggningar kan använda på hemsida, nyhetsbrev och sociala medier. 

    Till kommunikationspaketet

  3. 324 klubbar anmälda
  4. Golfens dag

    324 klubbar anmälda

    Ljuset har återvänt och snart gör våren entré på riktigt. Med en sen vår är det än viktigare att vi genomför Golfens dag med full kraft. SGF har rest runt i landet med årets verksamhetsseminarier och träffat närmare 330 klubbar. Intresset för Golfens dag har varit stort vilket är väldigt roligt. Ett antal nya klubbar har anslutit vilket gör att vi i detta nu är 324 anmälda klubbar till Golfens dag lördag den 26 maj.

    Annonsbidragets utformning

    Genom ett nytt sponsorsamarbete med Golfstore och Dormy har vi erbjudit alla distrikt att samordna marknadsföringen regionalt tillsammans med anmälda klubbar. På så vis får vi tre delar som samverkar för att nå ut med budskapet om Golfens dag – centralt, distrikt och klubb.

    Varje klubb som deltar förbinder sig att satsa ekonomiskt för att bidra till annonseringen. Vill din klubb vara med? Ta kontakt med ditt distrikt  och bidra med din kunskap hur annonsbidraget kommer till användning på bästa sätt.

    Samverkan fungerar

    Flertalet klubbar lyckades skapa en Golfens dag som blev hela klubbens dag tack vare samverkan med andra föreningar, partners, klubbens entreprenörer, lokala medier och andra organisationer. När fler samarbetar och marknadsför en gemensam aktivitet skapas möjligheter att locka såväl befintliga medlemmar och nya intresserade prova-på golfare till Golfens dag.

    Som inspiration har vi en videohälsning från Mora GK som berättar om hur de genomförde en lyckad Golfens dag i samarbete med den lokala hockey- och innebandyklubben. Filmen hittar du här på sidan.  

    Börja också att fundera på ert erbjudande till besökarna och vilka aktiviteter ni kommer att genomföra efter Golfens dag. Ett anpassat erbjudande kan göra skillnaden som lockar till återbesök och ett medlemskap. I kommunikationspaketet finns tips och idéer.

  5. Utökat kommunikationspaket och fler mallar
  6. Golfens dag

    Utökat kommunikationspaket och fler mallar

    Golfens dag är ett treårigt projekt 2017–2019 som vi utvecklar tillsammans för att förbättra varje år och maximera genomslaget. Inför årets Golfens dag presenterar vi följande nyheter.

    Utvecklad marknadsföring tack vare nya partners

    I år siktar vi på ett utökat kommunikationsmaterial som blir möjligt genom ett nytt partnersamarbete med Golfstore och Dormy. Det gör att vi kan utveckla marknadsföringen och producera film för webb och sociala medier som kan användas av SGF, klubbar, partners och samarbetsorganisationer. 

    Friskvårdsbidrag + Golfens dag = oändliga möjligheter 

    Vilken fantastisk nyhet att golfen från och med i år inkluderas i friskvårdsbidraget! Det ökar bland annat möjligheterna att paketera ett bra erbjudande till besökarna på Golfens dag. Läs allt om friskvårdsbidraget.

    Mallförslag till uppföljningsaktiviteter

    En framgångsfaktor hos de klubbar som lyckades i fjol var att de skapade aktiviteter för alla besökare – medlemmar, nya golfare, nyfikna besökare och partners. Men det viktigaste kanske är det som händer efter den 26 maj. I kommunikationsmaterialet finns nu två nyheter med syfte att underlätta uppföljningen av besökarna:

    1. Ett förslag på en tvåveckorsintroduktion till golfen som ni kan bygga vidare på och skapa ert lokala erbjudande med utbildning, spel på banan, medlemskap och spelavgifter.

    2. En mall för BRA-modellen – behålla, rekrytera och aktivera med förslag på nyckeltal att följa upp under året inom respektive område.

    Dessutom finns nu en mall för projektplan samt mall för kommunikationsplan som projektledare kan använda som stöd till planeringen av Golfens dag. 

    Allt kommunikationsmaterial inklusive de nya dokumenten finns att ladda ner här.

    Skribent

    Porträttbild på Claes.