Senaste nytt om Golfens dag

Här kan du läsa nyheter om golfens egen samlingsdag som har premiär den 20 maj 2017.

Nyheter

  1. Golfens dag vill få fler i rörelse
  2. Golfens dag

    Golfens dag vill få fler i rörelse

    Golfens dag 2017 blev en succé med 14 000 besökare på 320 golfklubbar runt om i landet. Lördagen den 26 maj är det dags igen. Golfen bygger vidare på förra årets framgångsrecept med ett rekordstort antal klubbar.

    Lärdomarna från debutåret 2017 är många – och positiva.
    De klubbar som "tänkte brett" och lierade sig med andra idrottsföreningar i sin närhet nådde en stor publik och ett stort intresse. Mora golfklubb är en sådan, där klubben bjöd in ortens innebandylag och ishockeylag för att vara med och inviga klubbens nya footgolfbana. De lockade fler idrottsintresserade deltagare till klubben.
    De klubbar som gjorde gemensam sak med andra evenemang nådde både en större, och delvis ny, publik. Haninge golfklubb är ett sådant exempel där Golfens dag sammanföll med målgången på ett veteranbilsrally på Haninge Slott som ligger vid golfklubben. Det gjorde att helt nya grupper människor provade på golfen på drivingrangen och bekantade sig med klubben.

    Ryder Cup-spelare hade uppvisning

    A6 golfklubb i Jönköping engagerade sina samarbetspartners, bland annat ett bilföretag. Besökarna kunde därmed både prova på golf och provköra en ny bil. Att Ryder Cup-spelaren Joakim Haeggman hade uppvisning inför cirka 500 personer blev pricken över i:et för en ovanligt lyckad Golfens dag på A6 golfklubb.

    Nu bygger Svenska Golfförbundet vidare på framgångsreceptet tillsammans med sina 21 distrikt och 324 klubbar som arrangerar Golfens dag.

    Claes Björklund, ordförande i PGA
    Claes Björklund


    – Golfens dag är ett treårsprojekt där vi tar ett steg i taget. Vi fortsätter att fokusera på att få medlemmarna att ta med sig minst en kompis till klubben på temat Dubbelt upp, och kompletterar med att visa upp vilken samhällsnytta golfen gör när det gäller folkhälsa, förklarar Claes Björklund, projektledare för Golfens dag på Svenska Golfförbundet och fortsätter:
    – Vi i har historiskt sätt varit duktiga på att prata om golfen som en prestation. Vi kan bli bättre på att prata om golfen som en viktig del att får chansen att röra på sig, uppleva naturen och vara en del av en social samvaro. Golfens dag är ett utmärkt tillfälle att göra det.

    Hoppas nå nya golfare

    Målet att överträffa antalet deltagande klubbar är uppnått, 324 mot förra årets 320. Nu är målet att locka fler än 14 000 besökare att prova på golf, och få fler artiklar i lokalpress än förra årets 318 stycken.
    Övergripande är Golfen dag en viktig del i Svenska Golfförbundets mål att locka 20 000 nya spelare till år 2020, varav 10 000 kvinnor och 5 000 juniorer.

    Claes Björklunds 3 bästa tips till klubbarna för en lyckad Golfens dag:
    1. Satsa på samarbeten: Fortsätt samarbeta med medlemmarna, och få dem att ta med minst en kompis till klubben. Samarbeta gärna också med andra idrottsföreningar och organisationer, partners samt politiker och tjänstemän i kommunen. Golfens dag är ett utmärkt tillfälle att bygga och förstärka klubbens nätverk.
    2. Mer marknadsföring: Detaljhandelskedjorna Dormy och GolfStore går i år in som centrala partners som bidrar med egen marknadsföring kopplad till Golfens dag, i samarbete med Svenska Golfförbundet. Distrikten kan ansöka om ett annonsbidrag för marknadsföring i samverkan.
    3. Uppföljning: En speciell funktion i GIT, Golfens IT-system, har skapats för att registrera besökarna på Golfens dag och därmed kunna återkoppla med ett "tack för att du kom" och eventuella erbjudanden. Använd funktionen och satsa både på ett extra välkomnande bemötande och en snabb återkoppling.

    Text: Thomas Björn

  3. En heldag med kvinnan i fokus
  4. Golfens dag

    En heldag med kvinnan i fokus

    Kårsta Golfklubb har arbetat med utvecklingsprogrammet Vision 50/50 i ett år med målsättningen att få fler kvinnor ut på banan och in i kommittéer och styrelserum. Därför passar klubben på att fokusera på kvinnor när Golfens dag arrangeras 26 maj.

    Text: Thomas Björn Foto: Kårsta GK

    Kårsta Golfklubb i Örebro deltog i den svenska golfhistoriens första Golfens dag 2017.

    – Vi valde att satsa traditionellt på bland annat puttävling, öppen drivingrange, musik och erbjudanden i vår restaurang. Vi drog en del lärdomar som vi ska använda oss av i årets upplaga av Golfens dag, berättar Åsa Eneklo Sandberg, ordförande i golfklubben.

    Åsa Eneklo Sandberg med sin golfbag.
    Åsa Eneklo Sandberg, ordförande Kårsta GK.

    Klubben satsar på kvinnorna – dagen före Mors dag som det är.

    – Vi har jobbat med Vision 50/50 i ett år och jag vågar säga att nästan alla på klubben vet vad det innebär och varför. Därför känns det naturligt att försöka nå kvinnorna på just Golfens dag, säger Åsa Eneklo Sandberg.

    Huvudnumret under dagen är Nyckelhålet – en lagtävling för kvinnor i Närkedistriktet med finalspel på Degerfors Golfklubb i september. Syftet med tävlingen är att stärka gemenskapen och lämna överskottet till Nyckelfonden, en stiftelse som samlar in pengar till forskning på Universitetssjukhuset Örebro.

    Tävlingen kommer att fungera som Kårstas ordinarie ”damdagar”.

    – Vi ger kvinnliga nybörjare, och andra nyfikna flickor och kvinnor, möjlighet att följa med tävlingsbollarna ut på banan genom att agera caddies. Nytt för i år är att nya medlemmar kommer att mötas upp både före och efter spel av för dagen icke spelande värdinnor. Möjlighet kommer även ges för medlem att spela med utanför tävlingen, utan kostnad och kanske även utan scorekort.

    Liksom vid tidigare ”damdagar” agerar Kårstas herrar som värdar, parkeringsvakter, starters samt är behjälpliga där det kan behövas.

    – Det är ett upplägg som känns bra och naturligt för oss. Damerna stöttar på herrtävlingar och herrarna på damtävlingar, säger Åsa Eneklo Sandberg.

    En heldag på klubben

    Golfens dag på Kårsta blir en heldag där restaurangen öppnar redan till frukost. Under förmiddagen kommer gästföreläsare att prata om vikten av rätt kost, muskelträning och uppvärmning. Parallellt med alla aktiviteter arrangeras en loppmarknad där överskottet går till att köpa in klubbor och bagar som kan lånas av nybörjare under en begränsad tid.

    På övningsbanan, som mäter mellan 30 och 50 meter, anordnas Golfäventyret för de yngsta. Dessa går under namnet Golfkulingarna och spelar tillsammans med sina mammor i en partävling.

    – Förutom allt detta finns det möjlighet att få rådgivning för hud och make up, samt ta del av en bilutställning med chans att provköra. Vi vill att det ska vara full aktivitet och finnas något för alla.

    Satsar på välkomnande miljö

    Att vara ny på en golfklubb kan kännas ovant. Även det har Åsa Eneklo Sandberg och hennes klubbkamrater tänkt på.

    – Vi gör allt för att skapa en miljö som känns tilltalande, även för dem som är på klubben för första gången. Det blir roligare för alla om vi kan skapa en klubbmiljö och en känsla där alla tjejer och kvinnor vill lägga sin lediga tid.

    Åsa Eneklo Sandberg känner glädje över att vara delaktig i arbetet för en ökad jämställdhet.

    – Det finns många exempel som visar att där kvinnor och män arbetar tillsammans i utvecklingen av verksamheten skapas en miljö där både kvalitativa och ekonomiska mål nås. Jämställdhet blir därmed en huvudfråga för vår klubb, ett sätt att säkra vår tillväxt, att bygga upp en organisation med medarbetare, styrelse och ideellt arbetande medlemmar av båda könen. Vi är på god väg.

    För ordförande Sandberg är det är självklart att öppna upp, jobba brett och få med alla i utvecklingen av klubben.

    – Vår vision är ”Människor ler och längtar tillbaka till Kårsta Golfklubb.” Den arbetar vi alla för för att uppnå och både jämställdhet och Golfens dag är bra verktyg för att lyckas med det, säger Åsa Eneklo-Sandberg.

    Åsa Eneklo Sandbergs tre skäl för ökad jämställdhet på en golfklubb:

    1. Ökad jämställdhet i styrelser, bland medarbetare och kommittéer genererar beslut som passar flera. Sträva gärna efter spridning i åldrar också!

    2. Det är en förutsättning för en tillväxt där alla kan känna sig välkomna.

    3. Det förväntas av människor i samhället idag att företag, organisationer och idrottsklubbar med flera ska vara jämställda. Den som inte förstår nyttan av att arbeta för jämställdhet halkar efter.

  5. Mindre än 50 dagar kvar
  6. Golfens dag

    Mindre än 50 dagar kvar

    Det är nu mindre än 50 dagar kvar till Golfens dag och allt fler klubbar börjar planera för dagen med stort G – Golfens dag!

    Även centralt börjar marknadsföringen skruvas upp med helsidor i Svensk Golf och Golf Digest och banners på svenskgolf.se, Golfbloggen Expressen, Min Golf och bokningsmejlen. Snart kommer också vår sociala medier-kampanj att dra igång på allvar.

    Kartan måste uppdateras

    Det är viktigt att alla potentiella besökare som går in på golfensdag.se efter SGF:s annonskampanj kan hitta just er på kartan. Ni som ännu inte skickat in länk till er klubbs Golfens dag-info på er hemsida eller Facebook-evenemang behöver därför gör det så snart som möjligt så att informationen blir komplett. Gå även in på kartan och se efter så att er klubb är utmärkt samt att era uppgifter stämmer. Mejla eventuella ändringar till golfensdag@golf.se.

    Vässa erbjudandet

    Ett anpassat erbjudande till besökarna om vilka aktiviteter klubben kommer att genomföra efter Golfens dag kan göra skillnaden som lockar till återbesök och ett medlemskap. Här är citat från fyra golfklubbar om hur de tänker inför den 26 maj:

     – I fjol satsade vi verkligen på att nå helt nya golfare. I år fokuserar vi på att ge alla våra medlemmar och deras kompisar en positiv upplevelse på Golfens dag. Spel på banan, några prova på-stationer och lite underhållning.

     – Efter verksamhetsseminarierna bestämde vi att spinna vidare på temat från Golfnyttan i samhället. Vi kommer att bjuda in kommunrepresentanter och boende i närområdet och en av våra tränare kommer bl.a. att hålla en fågelvandring runt banan. På så sätt visar vi upp anläggningen från mer än ett golfperspektiv.

     – Golfens dag är möjligheternas dag! Vi arbetar utifrån ett Vision 50/50-tema där vi kommer att satsa på ett föreningsutbyte med handbollsklubben för att få fler tjejer och kvinnor till golfklubben. Handbollsklubben har otroligt mycket tjejer i sin verksamhet. Golfens dag är startskottet i det utbytet.

     – Två veckor innan Golfens dag är det ett annat stort event i stan. Vi kommer att vara där med två andra golfklubbar och marknadsföra Golfens dag.


    I kommunikationspaketet finns fler tips och idéer, bland annat ett förslag på en tvåveckorsintroduktion för nya golfare.

    Reklamfilm med LPGA-stjärnor!

    Vi har nu lagt upp den första filmen av flera som kommer att kunna användas i deltagande klubbars sociala medier. I filmen hälsar våra svenska LPGA-tourstjärnor Pernilla Lindberg, Anna Nordqvist och Madelene Sagström välkomna till Golfens dag. Fler filmer kommer på samma tema, med både kända och okända ansikten som talar gott om golf och Golfens dag. 

    Dessutom finns nu Golfens dag-affischer i A3 och A4 som går att ladda ned och fylla i egen text och logotyp och sätta upp på klubben eller varför inte på anslagstavlor på orten. Sedan tidigare finns malltexter, loggor, banners och bilder deltagande klubbar och anläggningar kan använda på hemsida, nyhetsbrev och sociala medier. 

    Till kommunikationspaketet

  7. 324 klubbar anmälda
  8. Golfens dag

    324 klubbar anmälda

    Ljuset har återvänt och snart gör våren entré på riktigt. Med en sen vår är det än viktigare att vi genomför Golfens dag med full kraft. SGF har rest runt i landet med årets verksamhetsseminarier och träffat närmare 330 klubbar. Intresset för Golfens dag har varit stort vilket är väldigt roligt. Ett antal nya klubbar har anslutit vilket gör att vi i detta nu är 324 anmälda klubbar till Golfens dag lördag den 26 maj.

    Annonsbidragets utformning

    Genom ett nytt sponsorsamarbete med Golfstore och Dormy har vi erbjudit alla distrikt att samordna marknadsföringen regionalt tillsammans med anmälda klubbar. På så vis får vi tre delar som samverkar för att nå ut med budskapet om Golfens dag – centralt, distrikt och klubb.

    Varje klubb som deltar förbinder sig att satsa ekonomiskt för att bidra till annonseringen. Vill din klubb vara med? Ta kontakt med ditt distrikt  och bidra med din kunskap hur annonsbidraget kommer till användning på bästa sätt.

    Samverkan fungerar

    Flertalet klubbar lyckades skapa en Golfens dag som blev hela klubbens dag tack vare samverkan med andra föreningar, partners, klubbens entreprenörer, lokala medier och andra organisationer. När fler samarbetar och marknadsför en gemensam aktivitet skapas möjligheter att locka såväl befintliga medlemmar och nya intresserade prova-på golfare till Golfens dag.

    Som inspiration har vi en videohälsning från Mora GK som berättar om hur de genomförde en lyckad Golfens dag i samarbete med den lokala hockey- och innebandyklubben. Filmen hittar du här på sidan.  

    Börja också att fundera på ert erbjudande till besökarna och vilka aktiviteter ni kommer att genomföra efter Golfens dag. Ett anpassat erbjudande kan göra skillnaden som lockar till återbesök och ett medlemskap. I kommunikationspaketet finns tips och idéer.

  9. Utökat kommunikationspaket och fler mallar
  10. Golfens dag

    Utökat kommunikationspaket och fler mallar

    Golfens dag är ett treårigt projekt 2017–2019 som vi utvecklar tillsammans för att förbättra varje år och maximera genomslaget. Inför årets Golfens dag presenterar vi följande nyheter.

    Utvecklad marknadsföring tack vare nya partners

    I år siktar vi på ett utökat kommunikationsmaterial som blir möjligt genom ett nytt partnersamarbete med Golfstore och Dormy. Det gör att vi kan utveckla marknadsföringen och producera film för webb och sociala medier som kan användas av SGF, klubbar, partners och samarbetsorganisationer. 

    Friskvårdsbidrag + Golfens dag = oändliga möjligheter 

    Vilken fantastisk nyhet att golfen från och med i år inkluderas i friskvårdsbidraget! Det ökar bland annat möjligheterna att paketera ett bra erbjudande till besökarna på Golfens dag. Läs allt om friskvårdsbidraget.

    Mallförslag till uppföljningsaktiviteter

    En framgångsfaktor hos de klubbar som lyckades i fjol var att de skapade aktiviteter för alla besökare – medlemmar, nya golfare, nyfikna besökare och partners. Men det viktigaste kanske är det som händer efter den 26 maj. I kommunikationsmaterialet finns nu två nyheter med syfte att underlätta uppföljningen av besökarna:

    1. Ett förslag på en tvåveckorsintroduktion till golfen som ni kan bygga vidare på och skapa ert lokala erbjudande med utbildning, spel på banan, medlemskap och spelavgifter.

    2. En mall för BRA-modellen – behålla, rekrytera och aktivera med förslag på nyckeltal att följa upp under året inom respektive område.

    Dessutom finns nu en mall för projektplan samt mall för kommunikationsplan som projektledare kan använda som stöd till planeringen av Golfens dag. 

    Allt kommunikationsmaterial inklusive de nya dokumenten finns att ladda ner här.

    Skribent

    Porträttbild på Claes.
  11. Kampanjmaterial och en "BRA" Golfens dag
  12. Golfens dag

    Kampanjmaterial och en "BRA" Golfens dag

    Nu finns första delen av kommunikationspaketet för Golfens dag 2018 tillgängligt för klubbar att använda. Dessutom introduceras begreppet BRA (Behålla – Rekrytera – Aktivera) för att utveckla arbetet med att attrahera och behålla medlemmar.

    Kampanjbild för Golfens dag 2018. På bilden syns logotypen för Golfens dag, 26 maj 2017 samt fem glada golfspelare i olika åldrar.

    Nu är det första kampanjmaterialet för Golfens dag 2018 tillgängligt. Med det som grund kan deltagande klubbar och anläggningar påbörja kommunikationen kring Golfens dag 2018 på hemsida, i nyhetsbrev och/eller i sociala medier. I paketet finns just nu:

    • Golfens dag-loggor i olika format
    • Kampanjbilder i olika format
    • Malltexter till olika kanaler

    Under första delen av 2018 kommer vi successivt att fylla på med mer material som filmer, annonsmallar, affischer, beachflaggor med mera.

    Ladda ner materialet här 

    Tips för en BRA Golfens dag!

    Golfens dag syftar till att locka nya golfspelare till klubben, men det krävs mer för att få dessa att bli till nya medlemmar. Vi behöver därför utveckla våra arbetssätt och få en mer heltäckande loop i arbetet med rekrytering. Vi introducerar nu därför begreppet BRA: Behålla – Rekrytera – Aktivera:

    Behålla: För att behålla medlemmar över tid behöver de engageras, i fallet Golfens dag genom att ta med en kompis till klubben. I utvärderingarna såg vi att de klubbar som fick störst effekt i samband med Golfens dag lyckades med detta. 

    Rekrytera: Rekrytering kommer fortsatt att vara Golfens dag huvudbudskap. En positiv totalupplevelse – som innehåller ett gott mottagande, roliga aktiviteter för hela familjen och ett genomtänkt erbjudande – skapar förutsättningar för ett bra utfall.

    Aktivera: En gång är ingen gång sägs det. För att Golfens dag inte ska bli en engångsföreteelse är det viktigt att bjuda in nya besökare till uppföljningsaktiviteter och få dem att komma ut på banan och testa igen och igen. Det är kanske den avgörande punkten för att få fler att förstärka sin relation med golfspelet och golfklubben.

    Vår förhoppning är att BRA som utgångspunkt bättre ska hjälpa Golfsverige i arbetet med att rekrytera och aktivera nya, samt behålla befintliga medlemmar.

     

  13. Uppladdningen inför 2018 har inletts
  14. Golfens dag

    Uppladdningen inför 2018 har inletts

    Ett massivt arbete från alla inblandade under premiären av Golfens dag resulterade i en härlig manifestation för golfen i hela Sverige den 20 maj 2017. 320 klubbar deltog och samarbeten mellan klubbar, medlemmar och partners skapade nya band som stärker golfen.

    Logo Golfens dag den 26 maj 2018.

    2018 är Golfens dag planerad till lördagen den 26 maj. Årets genomförande och utvärdering har varit väldigt lärorik och vi arbetar nu med att utveckla konceptet och få ännu bredare uppmärksamhet nästa år.

    ”Dubbelt upp” kommer fortsatt att utgöra temat, med grundtanken att befintliga golfare tar med en icke-golfare, men med ett förstärkt fokus på familjen. Vi arbetar just nu med kommunikation- och marknadsföringspaketet för 2018 som vi planerar att presentera under oktober.

    Alla klubbar och anläggningar som deltog 2017 behöver inte göra någon ny anmälan utan är direktanmälda. Om ni vill göra någon justering gällande er klubbs projektledare så är ni välkomna att mejla ändringen till claes.bjorklund@golf.se.

    Börja redan nu att fundera över vad ni på er klubb vill åstadkomma och varför ni vill vara med på Golfens dag 2018. Som inspiration, se filmen här ovan och besökarnas bilder från årets Golfens dag på golfensdag.se

  15. 2017: Målet är nått – över 250 klubbar anmälda!
  16. Golfens dag

    2017: Målet är nått – över 250 klubbar anmälda!

    Nästa mål är ett riktigt bra genomförande på alla anläggningar med ökat intresse för golfen och många nöjda gäster. Som inspiration har vi satt ihop ett dokument med tips på aktiviteter för en lyckad Golfens dag.

    Arbetet med Golfens dag är i full gång både nationellt och ute hos klubbarna som anmält sig. I början av mars har vi nått målet på 250 deltagande anläggningar under premiäråret 2017 vilket känns väldigt roligt! Många fler är naturligtvis välkomna att vara med. Kanske når vi närmare 300 redan i år?

    Nu är det dags att börja detaljplanera evenemanget enligt de tre faserna vi identifierat för att få önskad effekt – ökat intresse för golfen, många och nöjda gäster samt fler nya eller återvändande golfspelare.

    – Fas 1: november–maj – Planering, information och förankring
    – Fas 2: lördag 20 maj – Genomförande
    – Fas 3: juni–oktober – Utvärdering och uppföljning

    Utöver några enkla obligatoriska punkter är deltagande klubbar helt fria att arrangera och planera er egen Golfens dag, och fylla den med de aktiviteter som anser är bäst för att nå klubbens egna målsättningar med Golfens dag.

    Samtidigt vi vill gärna inspirera och stötta med tips på aktiviteter inom respektive fas. Vi har därför satt ihop ett dokument med allt från råd kring kommunikation mot olika målgrupper till förslag på program och aktiviteter, tips på hur ni arrangerar ett familjevänligt event och hur ni följer upp deltagarna efter den 20 maj.

    Läs och ladda ned dokumentet med tips här!

  17. 2017: Hallå där Ljusdals GK – 200:e klubben att anmäla sig
  18. Golfens dag

    2017: Hallå där Ljusdals GK – 200:e klubben att anmäla sig

    Optimismen inför årets golfsäsong är stor och det brinner av entusiasm ute i Golfsverige. Det finns en förväntan kopplat till att utveckla verksamheterna på landets anläggningar. Under årets SGF verksamhetsseminarier svarar över 90 procent av deltagarna att de anser att deras klubb ska vara med på Golfens dag 2017. Kul! 

    Tisdag den 21 februari anmälde sig den 200:e klubben till Golfens dag. Vi ringde upp Ljusdals GK:s projektledare och pro, Ulf Norrby, för att höra om klubbens förväntningar på Golfens dag.

    ###

    Claes Björklund: Hej Ulf, hur har ni det?
    Ulf Norrby: Här är det bra bortsett från den så kallade vintern. Tyvärr är det mycket is på banan. Vi har inlett operationen med att få bort isen så att gräset kan få lite syre. Det är hopp om det.

    CB: Vad har ni för förväntningar på Golfens dag?
    UN: Idag har vi runt 700 medlemmar. Vi har ett stort behov av nya och fler medlemmar. Golfens dag blir en viktig dag. Vi tycker att det är bra med en nationell dag för att sprida golfen. Självklart vill vi synas och hoppas att så många som möjligt kommer ut till banan och blir intresserade. Banan ligger centralt placerad vilket möjliggör att man kan cykla och promenera från stan. Vi tänker marknadsföra evenemanget på stan och i skolorna veckorna innan så att vi lockar både unga och gamla.

    CB: Kommer ni att samarbeta med någon annan golfklubb?
    UN: Det är långt till närmsta grannklubb. Men vi kommer att försöka skapa ett samarbete med andra idrottsföreningar och ska arbeta så att Golfens dag kommer med som ett evenemang i ”Ljusdal i centrum”, som är kommunens marknadssida.

    CB: De som kommer ut till er, vad kan de förvänta sig?
    UN: Vi erbjuder ett färdigt koncept till de som kommer. Dels får de testa att spela och uppleva Ljusdals GK, dels snickrar vi på ett uppföljningsprogram med spel och träning för respektive målgrupp. Det kommer helt enkelt att bli en trevlig och rolig dag!

    CB: Lycka till med arrangemanget!
    UN: Tack detsamma!

    ###

    Vi hoppas kunna samla på oss fler goda exempel från de arrangerande klubbarna. Om ni vill tipsa oss om ett gott exempel är ni välkomna att maila till mig på claes.bjorklund@golf.se.

    Lycka till med planeringen av Golfens dag!

    Skribent

    Porträttbild på Claes.
  19. 2017: Tre tips för en lyckad Golfens dag
  20. Golfens dag

    2017: Tre tips för en lyckad Golfens dag

    Anmälningarna rullar in och i slutet av januari är fler än 140 klubbar anmälda. Vi arbetar aktivt för att nå årets mål om 250 klubbar. Golfens dag är en stor rekryteringsaktivitet som i kombination med den positiva publiciteten runt golfen kan resultera i att fler människor än någonsin söker sig till en golfanläggning i Sverige under 2017!

    Det finns dock ett antal utmaningar inför Golfens dag och här är tre frågor som varje klubb redan nu bör arbeta med:

    1. Vem gör vad och när!

    För att lyckas med Golfens dag behöver klubben fördela ansvar och uppgifter samt fundera på vad ni ska göra för att följa upp alla besökare. Planera in aktiviteter, speltillfällen och träningar efter Golfens dag som kan få de nya golfarna att fastna för sporten.

    2. Vårt avlånga land!

    En del klubbar norröver har kanske inte öppnat banan den 20 maj. Ta chansen att arrangera Golfens dag i parken, på torget eller fotbollsplanen i stället. På våren är många sugna på att lära sig golf, och Golfens dag på en central plats på orten kan vara startskottet på en livslång kärlek till spelet.

    3. Låt besökarna spela!

    Att träffa bollen rent och få en känsla för spelet är en nyckel för att fastna. Låt alla besökare spela på en specialanpassad bana den 20 maj. SGF:s Golfäventyrsväska med allt material som behövs för 30- och 50-banor finns att beställa här. Klubbar som är anmälda till Golfens dag och riskerar att ha en snötäckt golfbana erhåller dessutom ett specialpris på väskan.

    Marknadsmaterial för klubbar

    SGF har tagit fram material som klubbar kan använda för att marknadsföra sin Golfens dag, som logotyp, banners, Facebook-bilder, förslag på texter samt en projektledarmall. Marknadsmaterialet finns att ladda ned här. Vi kommer under vintern att utöka med affischer, rörligt material och ett par olika annonsformat som klubbarna är fria att använda.  

    Lycka till med planeringen!

För mer information, kontakta

Porträttbild på Claes.