Paragolf i fokus när Folksam förlänger som huvudpartner

I ett nytt treårsavtal fortsätter Svenska Golfförbundet och Folksam sin gemensamma utveckling av golfen och dess unika värden som breddidrott. Folksam Paragolf Tour är en av nyheterna i nya avtalet.

– Folksam är idrottens försäkringsbolag och vi tar ansvar för att våra satsningar kommer så många som möjligt till del och där är golf ett bra exempel. Golf är en breddidrott som ger stora sociala och hälsomässiga värden – oavsett ålder, förkunskaper, bakgrund och andra förutsättningar. Extra stolta är vi för att det vi nu gör innebär en utökad satsning på paragolf, säger Lars-Inge Svensson, sektionschef Affär Företag och Idrott på Folksam.

Det nya avtalet gäller 2021–2023 med option för ytterligare tre år. Som huvudpartner är Folksam starkt bidragande till Svenska Golfförbundets (SGF) breddverksamhet med fokus på friskvård, jämställdhet och inkludering. Ett exempel är Folksams stimulansbidrag, där 200 000 kronor årligen fördelas till golfklubbar som har eller vill starta upp verksamhet för personer med funktionsnedsättning.

Folksam blir även en betydande partner till tävlingsverksamheten. En nyhet i avtalet blir en utökad satsning på paragolf. Redan från och med 2020 blir bolaget avsändare av den nationella touren som i år kommer att heta Folksam Paragolf Tour. Dessutom bidrar Folksam starkt till SGF:s nationella juniortävlingar och de svenska och nordiska proffstourerna.

– Jag är mycket glad att Folksam valt att förlänga sitt avtal med oss. I samarbete med dem kan vi nu långsiktigt fortsätta arbetet med att nå vår vision ”Världens bästa golf – för alla”, säger Gunnar Håkansson, generalsekreterare på Svenska Golfförbundet.

Folksam har varit SGF:s partner inom medlemsförsäkringar sedan 2006. 2018 växlade Folksam upp samarbetet och antog rollen som huvudpartner. Som huvudpartner kan Folksam också erbjuda förmånliga sakförsäkrings- och sparandeprodukter för klubbar och golfare.

Golf är en av Sveriges största idrotter med 454 golfklubbar, drygt 460 000 medlemskap och över åtta miljoner spelade ronder under 2019.

För mer information, kontakta:

Kajsa Moström, Presschef Folksam
E-post kajsa.forsberg-mostrom@folksam.se, telefon 0708-316407

Anders Dalered, försäljningschef Svenska Golfförbundet
E-post anders.dalered@golf.se, telefon 08-622 15 20

Om Folksam

Folksam är ett kundägt företag som erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam som är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att kunderna ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se

Om Svenska Golfförbundet

Svenska Golfförbundet (SGF) bildades 1904 och är ett av Sveriges äldsta och största specialidrottsförbund med 454 klubbar och 484 514 medlemskap (2019) fördelade på 21 distrikt. SGF:s vision är Världens bästa golf – för alla och förbundet arbetar för att öka synligheten kring golf som motions- och tävlingsidrott och golfens stora samhällsnytta. Läs mer på golf.se