Bergman och Lia guldmedaljörer i handigolf-SM på Vasatorps GK

Anneli Bergman och Rasmus Lia, så heter de svenska mästarna i handigolf 2018. Och guldmedaljörerna var förstås lyckliga efter två spännande rundor på Vasatorps GK.

Efter den första dagens spel låg Anneli Bergman, Brevikens GK, tio slag efter ledaren Maria Brodell, Borås GK i damklassen. Ett tillsynes hopplöst läge, men på den avslutande andra rundan var rollerna ombytta och spelarna bytte plats i resultatlistan.

– Jag kämpade hårt i två dagar. En sak jag tar med mig härifrån är den fantastiska gemenskapen, vilken betyder mycket, säger Bergman, efter att hon säkrat guldmedaljen.

Imponerade under press

I herrklassen utmanades Rasmus Lia, Idrefjällens GK, av flera skickliga spelare och efter 18 hål var det jämnt i toppen. Rutinerade Joakim Björkman, Frösåker GK, låg tre slag efter och sedan följde ytterligare ytterligare fyra spelare med guldvittring. Men Lia spelade grym golf den hela den avslutande rundan och gick på 71 slag – segermarginalen blev till slut tio slag.

– Jag var glad över att jag lyckades hålla ihop spelet. Jag var nervös i dag, men lyckades ändå prestera en av mitt livs bästa ronder när det verkligen gällde, säger Lia.

Felix Norrman, Köpings GK, klättrade i resultatlistan under avslutningsronden och fick med sig SM-silvret hem. Jesper Gutke, Dynekilens GK, blev trea.

Handigolf-SM 2018 var en del av Riksidrottsförbundets SM-vecka i Helsingborg/Landskrona.

Högupplösta bilder
Bilder från handigolf-SM kan laddas ner här. Får användas fritt, ange Foto: Svenska Golfförbundet om inget annat anges.

För mer information och kontakt med spelarna:
Helena Brobeck, handigolfansvarig på SGF, 070-910 09 60 eller helena.brobeck@golf.se
Patrik Lagerkvist Giertta, presskontakt på SGF för handigolf-SM 2018, 072-450 15 80 eller patrik.lagerkvist@golf.se

Information om svensk handigolf
Sedan 1996 är handigolf integrerad i Svenska Golfförbundets verksamhet med uppdraget att utveckla golf för personer med fysisk och intellektuell/neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Svenska handigolfare kan tävla på klubbnivå, spela nationella Handigolf Tour, delta i SM och representera Sverige internationellt. Sedan 1990-talet representeras Sverige av ett framgångsrikt handigolflandslag med medaljer i VM och EM på meritlistan. Mer information om svensk handigolf på golf.se/handigolf