Henrik Stenson och Fanny Sunesson startar juniortävling

Den 8–9 juli är det premiär för Stenson Sunesson Junior Challenge på Barsebäck G&CC med totalt 78 spelare. Både världsstjärnan Stenson och hans tidigare caddie Sunesson är på plats. Tävlingen arrangeras i samarbete med Svenska Golfförbundet.

– En gång i tiden började jag som juniorspelare på olika klubbar i Sverige. När jag nu genom mina framgångar skapat möjligheter att ge tillbaka känns det väldigt naturligt. Det ska bli kul att få dela med mig av mina erfarenheter, men också se hur duktiga spelarna är, säger Henrik Stenson. Jag hoppas att mina framgångar inspirerar andra att vilja träna hårdare och bli ännu bättre för att uppnå sina drömmar precis som jag. Kan jag vara en liten hjälp på vägen betyder det mycket för mig personligen.

– Juniorerna är golfens framtid och vi vill hjälpa dem att utvecklas men framför allt ha kul med sin golf. Det är inspirerande att kunna dela mina och våra erfarenheter till spelarna och skulle vara härligt att få vara med och se nästa Sörenstam eller Stenson växa fram. Det känns extra roligt att göra det här tillsammans med Henrik och vi är väldigt taggade inför den här tävlingen som vi hoppas kan tillföra något extra, säger Fanny Sunesson.

Stenson Sunesson Junior Challenge spelas den 8–9 juli med inspelsvarv fredag 7 juli. Henrik Stenson är på plats på Barsebäck under fredagen, då spelarna bjuds på middag och frågestund med de båda värdarna. Fanny Sunesson är på plats under hela tävlingen.

– Det är alltid roligt när proffs engagerar sig och ger tillbaka till svensk golf och jag ser fram emot att arrangera den här tävlingen tillsammans med Henrik Stenson och Fanny Sunesson. Det märks att de brinner för det här projektet och ser fram emot att träffa många av de duktiga juniorer som vanligtvis spelar på Skandia Tour, säger Daniel Rosendahl, ansvarig för juniortävlingar på Svenska Golfförbundet.

Internationell tävling väntar segrarna
Stenson Sunesson Junior Challenge har plats för 78 golfspelare mellan 13 och 21 år, varav 24 flickor och 54 pojkar. Det är en 54-håls slagtävling över två dagar (36+18 hål) uppdelad i två åldersklasser, 13–16 och 17–21 år. Segrarna i respektive klass, totalt fyra spelare, kvalificerar sig till finalspelet i Nick Faldos och Ernie Els internationella juniortävling Friendship Cup.

Tävlingen är öppen för spelare födda 1996–2004 med handicap upp till 15,0 för flickor och 12,0 för pojkar. Vid överanmälan gäller i första hand SGF Golf Ranking och i andra hand handicap. Henrik Stenson och Fanny Sunesson har dessutom rätt att dela ut sex wild cards till tävlingen, två flickor och fyra pojkar.

Juniorspelare och handigolfare sammanstrålar på Barsebäck
Tävlingen är en del i Henrik Stensons arbete med Henrik Stenson Foundation som han startade tillsammans med sin fru Emma för att hjälpa barn och ungdomar att nå sina drömmar och utvecklas genom idrott.

Via stiftelsen har Stenson under snart tre år stöttat svensk handigolf och samma vecka som nya tävlingen arrangeras Henrik Stenson Handicamp, ett nytt träningsläger för svenska handigolfspelare på Barsebäck G&CC som är ett samarbete mellan Henrik Stenson Foundation, R&A och SGF. Delar av fredagens schema är gemensamt för deltagarna på lägret och tävlingen, där juniorspelarna och handigolfarna kan mötas och inspireras tillsammans.

Läs mer på www.stensonsunessonjc.com. Där finns fakta om tävlingen samt en filmad intervju med Henrik Stenson och Fanny Sunesson som berättar om projektet. Följ tävlingen i sociala medier på Instagram, Twitter, Facebook och @stensonsunesson på Snapchat.

Kontakt:
Daniel Rosendahl, ansvarig för juniortävlingar på Svenska Golfförbundet, 08-622 15 34, daniel.rosendahl@golf.se

Henrik Stenson, foundation@henrikstenson.com

Fanny Sunesson, fannysunessonab@gmail.com