18 nationer i Mellerud

Två herrtävlingar är redan spelade. Nu är det damernas tur att dra igång SAS Masters Tour 2009. Premiären äger rum på Melleruds GK (21-23/5), där Dalsland Resort Ladies Open lockat deltagare från 18 nationer och alla världens kontinenter.

SAS Masters Tour är sedan några år en så kallad Feeder Tour till Ladies European Tour och därmed attraktiv för talangfulla spelare från hela världen. De två bästa på rankingen vid årets slut får automatiskt spelrätt på LET kommande år, en morot som lockar till spel i Sverige.

Det är alltså inte helt förvånande att Melleruds GK, förstagångsarrangör på touren, kan visa upp ett imponerande internationellt startfält i Dalsland Resort Ladies Open torsdag-lördag den här veckan.

På anmälningslistan finns inte bara spelare från tolv europeiska länder. Även Australien, USA, Argentina, Malaysia och Sydafrika har deltagare på plats, vilket betyder att alla världsdelar finns representerade i Mellerud.

- Det ska bli spännande. Vi har tidigare haft minitouren här men aldrig en så här stor tourtävling. Det blir ett utmärkt tillfälle att sätta Mellerud på golfkartan. Att så många internationella spelare kommer är förstås extra roligt, säger Åsa Kågeson, projektchef för Dalsland Resort.

- Vi har jobbat hårt för att kunna erbjuda spelarna en bana i topptrim. Vi vill också visa spelare och publik att det händer spännande saker i Mellerud. Bland annat har projektet Dalsland Resort, en stor rekrationsanläggning i anslutning till golfbanan och Sunnanå Herrgård, startat upp, berättar Åsa.

Melleruds GK erbjuder en inte alltför kuperad ängs- och parkbana. Ett vattendrag slingrar sig genom banan och påverkar spelet på flera av hålen. Men den största svårigheten lär bli vinden, eftersom det handlar om ett öppet landskap i anslutning till Vänerns västra strand.

78 spelare deltar i Dalsland Resort Ladies Open, av dessa är 30 internationella gäster. Eftersom det spelas en europatourtävling parallellt i Tyskland kommer inte någon av de svenska LET-tjejerna hem den här gången, men det hindrar inte att det är ett starkt startfält med många av framtidens stjärnor på banan.

Det finns också en europatourvinnare i fältet, Åsa Gottmo, kalmarstjejen som numera representerar Timrå GK. Åsa vann Wales Open 2002 men tävlar numera endast på hemmatouren.

Dalsland Resort Ladies Open spelas över 54 hål och den totala prissumman är 300000 kronor, den högsta på dametrnas SAS Masters Tour.

Pressansvarig för tävlingen:
Joakim Wik
joakim@eventpartner.org

Allmänna frågor om SAS Masters Tour hänvisas till:
Louise Permelin
VD Svenska Golftourerna