Rekrytera och behålla

Nästan 95 000 nya spelare kom till golfen under rekordåret 2020. Över en fjärdedel av dem var mellan 19 och 30 år. Vad tyckte de om introduktionen till vår idrott och hur ska vi få dem att trivas och fortsätta golfa?

Se avsnitt 2 av studioprogrammet Pitch, som handlar om att rekrytera och behålla medlemmar. Övriga delar i serien hittar du här.

Sammanfattning av programmet 

Varför har golfen så svårt att behålla nya medlemmar och vad ska golfklubben tänka på med en ny generation spelare? I avsnitt två av Pitch dyker vi bland annat ner i en helt ny rapport om unga golfare från Ungdomsbarometern, och hör vad kan golfen kan lära av Scandics sätt att behålla kunder.

  • Ungdomsbarometern tar tempen på de nya unga golfarna. 

  • Utvärderingen är klar – här är förändringarna i Grönt Kort inför 2021.

  • Framtidsspaning med Troed Troedson: Trots rekordåret 2020 – har golfen misslyckats med att rekrytera?

  • Paneldiskussion: Åkersberga GK, Norrköping Söderköping GK och Öregrunds GK om vikten av flexibilitet, bemötande och individanpassning.

  • Reportage: så jobbar Umeå Golfklubb med att behålla sina nya medlemmar.

  • Samtalet: Anna Rönnelöw, lojalitetsexpert på Scandic, om varför det är viktigt att lära känna sina kunder eller medlemmar.

En prioriterad del av verksamhetsinriktningen

Skiss över de tre verksamhetsstrategierna och de åtta prioriterade områdena i SGF:s verksamhetsinriktning 2023-2024.

Rekrytera & behålla är ett av åtta prioriterade områden i Golfsveriges verksamhetsinriktning för 2023–2024, som beslutades vid förbundsmötet 2022. 

Projektet hör till den övergripande strategin "Verksamhet för golfspelarna" och är en långsiktig satsning med syfte att hjälpa Golfsverige att bättre förstå de behov och önskningar som finns hos olika kategorier spelare – och därigenom kunna skapa bästa möjliga förutsättningar att tillmötesgå dem.

Om rekrytera & behålla, ur verksamhetsinriktningen:

SGF ska fortsatt, tillsammans med PGA, stötta möjligheterna för golfklubbarna att rekrytera medlemmar genom Grönt Kort-webben i Min Golf samt genom rådgivning och goda exempel ge förslag på bra introduktion, aktivering och bemötande av nya golfare.

För att behålla fler golfspelare som medlemmar ska SGF utveckla rådgivningen kring detta anpassat till målgrupp, efterfrågan och ambition. Arbetet ska också knyta an till projektet bättre spelupplevelse.

Hela verksamhetsinriktningen hittar du här.