Organisation och ekonomi

Hur hittar golfklubben balans mellan kvalitet, tillgänglighet och pris i en medlemsdriven organisation och vad finns det för vägar ut ur en ekonomisk kris?

Avsnitt 3 av webb-TV-programmet Pitch handlar om klubbens organisation och ekonomi. Övriga delar i serien hittar du här.  

Sammanfattning av programmet 

En återkommande fråga i Golfsverige är ledarskap, engagemang och ekonomi i balans. Hur kan en golfklubbs ledning säkerställa golfspelet över tid, genom att kommunicera tillgänglighet och ekonomi till medlemmarna? Och hur stor del av en golfklubb ska finansieras av gästspel och partners?

  • Är föreningstanken i Golfsverige död? Annica Lundström, chef för klubb- och anläggningsutveckling på SGF ger sina perspektiv.

  • Hur kommer man ur ekonomisk obalans? SGF:s expert Thomas Bergman ger sina bästa tips.

  • Framtidsspaning med Troed Troedson: Vad kan golfen lära av glassförsäljare, schackklubbar och bostadsrättsföreningar?

  • Paneldiskussion: Tre olika resor till en ekonomi i balans – Gräppås GK, Nybro GK och Ombergs Golf. 

  • Reportage: Oskarshamns framgångssaga, från rekonstruktion 2008 till en välmående golfklubb med nöjda medlemmar. 

  • Samtalet: Jörgen Kjellgren, Båstad GK, om balansen mellan kvalitet, pris och tillgänglighet. Och ska golfklubbar verkligen erbjuda sponsorpaket? 

En prioriterad del av verksamhetsinriktningen

Skiss över de tre verksamhetsstrategierna och de åtta prioriterade områdena i SGF:s verksamhetsinriktning 2023-2024.

Organisation & ekonomi är ett av totalt åtta prioriterade områden i Golfsveriges verksamhetsinriktning för 2023–2024, som beslutades vid förbundsmötet i november 2022. 

Projektet hör till den övergripande strategin "Verksamhet för golfklubbarna" med fokus på välmående golfklubbar avseende attraktiv verksamhet och ekonomi i balans, för medlemmar, gäster och medarbetare.

Om organisation & ekonomi, ur verksamhetsinriktningen:

Det ställs höga krav ställs på golfklubbarnas organisation, som förväntas styra verksamheten effektivt i riktning mot uppsatta mål. En välmående golfklubb med ekonomi i balans skapar trygghet och stabilitet, och är avgörande för att återinvestera långsiktigt i både verksamhet och anläggning.

Medlemskapet är centralt i de flesta golfklubbar, och står för en betydande del av intäkterna. Men traditionella engagemangsformer utmanas alltmer av flexibla och skräddarsydda lösningar. Mycket i klubbarnas verksamhet behöver därför utvecklas och anpassas för att attrahera nya generationer golfare. 

För att finna svar på utmaningarna och stärka klubbarnas kunskap ska SGF arbeta fram modeller, utbildning och verksamhetsstöd i rådgivningen. Dessa ska bygga på fakta och erfarenheter från klubbarnas ekonomistyrning, organisation, medlemsformer, avgifts- och prisstrategier med mera.

Arbetet ska ledas av SGF:s klubbrådgivare, med bred förankring bland och representation av klubbföreträdare, golfdistrikt och yrkesorganisationer.

Hela verksamhetsinriktningen hittar du här.