MoreGolf Mastercard ger dig mer.

MoreGolf Mastercard är ett samarbete mellan Svenska Golfförbundet och EnterCard, och är ditt medlemskort med ett integrerat betal- och kreditkort. Kortet ger dig bonus och mängder av förmåner. Scrolla för mer information.

Frågor & svar

  1. Vad är ett betal- och kreditkort och hur fungerar det?
  2. Med ett betal- och kreditkort får du en månatlig faktura istället för att köpet dras direkt från ditt bankkonto. På fakturorna redovisas alla köp och uttag under den senaste perioden. Du kan varje månad välja om du vill betala hela det belopp du utnyttjat eller dela upp betalningen över en längre tid, dock måste minst 3 % av skulden betalas varje månad, lägst 150 kr. Väljer du att betala hela skulden betalar du ingen ränta. Delar du upp den i mindre delar betalar du ränta på den kredit du utnyttjar.

  3. Vad är grundkraven för att bli beviljad ett MoreGolf Mastercard?
  4. Grundkraven för att kunna bli beviljad ett MoreGolf Mastercard är att du är medlem i en svensk golfklubb med anslutning till Svenska Golfförbundet, du har fyllt 20 år, du har mer än 125 000 kr i årsinkomst, du har fast inkomst sedan sex månader alternativt egen rörelse sedan två år tillbaka.

  5. Var beställer jag mitt MoreGolf Mastercard?
  6. Använd ansökningsformuläret på hemsidan. Ett kreditbeslut skickas till dig några dagar senare. Om din ansökan blir beviljad skickar vi ut en kopia på din ansökan för underskrift. Returnera den i det portofria kuvertet för att få ditt MoreGolf Mastercard. När vi mottagit din undertecknade ansökan tar det cirka 7 dagar innan du får kortet i brevlådan.

  7. Jag har redan ett bank/betalkort med Mastercard betalfunktion. Kan jag ta del av alla fördelar då?
  8. MoreGolf Mastercard är ett unikt kort som ges ut av Svenska Golfförbundet tillsammans med EnterCard. Du måste ansöka om MoreGolf för att kunna ta del av alla fördelar vi berättar om på den här hemsidan. Har du däremot ett bankkort med Mastercard-symbol, som du använder som bankomatkort och som är kopplat till ditt lönekonto, behåller du förslagsvis det. Kombinationen ett bankkort och ett betal- och kreditkort i plånboken är ganska vanlig och uppskattad.

  9. Vad gör jag om mitt kort blivit stulet?
  10. Om du förlorat ditt kort ska du spärra det omedelbart. Inom Sverige ringer du 0771-24 15 00 och från utlandet +46 771-24 15 00. Du kan spärra ditt kort dygnet runt.

  11. Vad gör jag om jag har tappat mitt kort?
  12. Om du misstänker att kortet har kommit i orätta händer eller inte vet var det är, ska du omedelbart ringa Spärrlinjen 0771-24 15 00. I övriga fall kontaktar du EnterCard Kundservice. Om du har förlorat ditt kort utomlands kan du i vissa fall även få hjälp med att få ett ersättningskort eller en kontant utbetalning så att du kan fortsätta din resa. Ett akut ersättningskort eller ett kontantuttag kostar 400 kronor. Kontakta Servicelinjen för tips och råd angående ditt kort, ring +46 771 36 36 36.

  13. Vad är det jag måste ansluta mig till när jag ska betala på Internet?
  14. Som ett led i att öka säkerheten vid handel med betal- och kreditkort på nätet har de flesta svenska banker och kreditinstitut infört att alla Visa och Mastercard betal- och kreditkort ska vara anslutna till Verified by Visa/Mastercard Secure Code. Det innebär att du vid varje betaltillfälle på en näthandelssajt som är ansluten till tjänsten identifierar dig med ett lösenord. Lösenordet väljer du själv vid anslutningstillfället.

  15. Hur beställer jag nytt lösenord till Mastercard Secure Code? Är lösenordet samma som jag har till MittKonto?
  16. Lösenordet till Mastercard Secure Code ska bestå av mellan 8 och 15 tecken och innehålla minst två siffror och två bokstäver. Du väljer själv lösenordet när du ansluter dig till tjänsten. Om du spärrar ditt lösenord, kommer du få e-post med instruktioner hur du väljer ett nytt lösenord. Lösenordet till Mastercard Secure Code är inte samma som den personliga kod som du använder när du loggar in på Mina sidor.

  17. Vad är "Personligt meddelande"?
  18. Det "personliga meddelande" du väljer i samband med anslutning kommer att visas när du handlar och ska ange ditt lösenord. Syftet med "personligt meddelande" är att du ska känna dig trygg när du anger ditt lösenord för att du vet att det är just ditt "personligt meddelande" som visas och som bara banken och du känner till. Att just ditt "personligt meddelande" visas innebär alltså att du är i kontakt med banken och ingen annan.

  19. Jag har bytt e-post/mobilnummer, hur gör jag?
  20. Om du byter mobilnummer eller e-post ska du uppdatera dina uppgifter hos oss. Lättast gör du det genom att logga in på Mina sidor, klicka på "Mina uppgifter" och uppdatera din e-post och mobilnummer.

  21. Var/Hur ansluter jag mig till Mastercard Secure Code?
  22. När du besöker en webbplats som är ansluten till Mastercard Secure Code och ska slutföra din betalning kommer du att bli tillfrågad. I detta skede kan du välja "Handla utan lösenord" eller välja att klicka på "Aktivera tjänsten". Observera att tjänsten är obligatorisk och du måste ansluta dig till den för att kunna slutföra din betalning. Du kommer dock att kunna handla tre gånger utan att ansluta dig till tjänsten.

  23. Var kan jag se hur mycket bonus jag har tjänat in?
  24. Bonusen du tjänar in på alla dina köp (sk MoreGolf-bonus) redovisas på din faktura varje månad. Dina intjänade bonuscheckar skickas automatiskt hem till dig. När du har spenderat 10 000 kronor får du en bonuscheck på 100 kronor hemskickad till dig som du kan använda på golfklubbar samt hos våra samarbetspartners. Läs mer vilka samarbetspartners vi har under "Om kortet".

  25. Jag har glömt/spärrat min PIN-kod, hur får jag en ny?
  26. Logga in på Mina sidor med BankID eller Mobilt BankID. Under ”Min PIN” i vänstermenyn kan du komma åt din PIN-kod. Välj "Glömt PIN-kod" och följ instruktionerna. Har du några frågor så kan du även kontakta Kundservice, 0771-36 36 36.

  27. Kan jag byta PIN-kod?
  28. Ja, när du är inloggad med BankID eller Mobilt BankID. Logga in och klicka på ”Min PIN”. Där kan du se din PIN-kod eller välja en ny PIN-kod. Tänk på att om du väljer en ny kod kommer ett nytt kort att skickas hem till dig, något som är bra att tänka på om du exempelvis köpt en biljett som är kopplad till kortnumret. Din nya PIN-kod kommer inte att börja gälla förrän du har fått det nya kortet.

  29. Jag har glömt/spärrat min kod till Kundservice, hur får jag en ny?
  30. Om du har spärrat din kod till Kundservice får du automatiskt en ny kod hemskickad per post inom ett par dagar.

  31. Vem kan få ett extrakort?
  32. Du som redan har MoreGolf Mastercard kan ansöka om ett extrakort till en annan person som är över 20 år och har ett svenskt personnummer.

  33. Hur skaffar jag ett extrakort?
  34. Gå in på Mina sidor och fyll i en ansökan eller ring Kundservice på telefon 0771-36 36 36 så skickar de ut en ansökan till dig.

  35. Hur använder jag kortet när jag ska spela utomlands?
  36. När det gäller golffunktionerna i medlemskortet går dessa att använda på golfklubbar i hela Norden. För att bevisa att du är medlem i en svensk golfklubb kan du logga in på Min Golf på golf.se och skriva ut ett hcp-bevis. Har du MoreGolf Mastercard kan du dessutom betala med kortet på golfklubbar och alla andra inköpsställen i världen som accepterar Mastercard.

  37. När jag ska betala med mitt kort utomlands får jag ibland frågan om jag vill betala i svenska kronor. Är det bra att göra det?
  38. EnterCard rekommenderar att betala i landets egen valuta.

  39. Fungerar mitt kort på resmålet?
  40. De flesta länder accepterar kortbetalningar med Mastercard. Vi rekommenderar att du för säkerhets skull hör med din resebyrå alternativt ambassaden/konsulatet för det land du tänker besöka. Information om var du kan hitta uttagsautomater finns på Mastercards hemsida.

  41. Vad är skillnaden mellan Min Golf och Mina sidor?
  42. Min Golf är din medlemssida kopplad till golfklubben. Där kan du till exempel hitta statistik som din handicap. Mina sidor är endast kopplat till MoreGolf Mastercard, det vill säga kortet. Införandet av de nya funktionerna och tjänsterna sker automatiskt för alla befintliga Golfkortsinnehavare. Det har alltså inget att göra med vilken design på kortet du har.

  43. Jag kan inte betala med mitt kort, vad kan det vara för fel?
  44. Att ett kort inte fungerar i en butik kan bero på en mängd olika saker. Är det ett engångstillfälle kan butiken för ett ögonblick ha tappat kommunikationen med EnterCard som kortutgivare och kan därmed inte kontrollera att kortet är giltigt. Det kan också bero på att du till exempel glömt att notera köp och därmed finns det mindre utrymme att handla för än du beräknat. (Du får snabbt besked om hur mycket som finns kvar att utnyttja på kortet genom att ringa Kundservice Talsvar på 0771-36 36 36). Kortets magnetremsa kan också ha blivit förstörd eller avmagnetiserad. Ring då Kundservice och beställ ett nytt kort.

  45. Giltighetstiden på mitt kort går snart ut, när och hur får jag ett nytt?
  46. Cirka två veckor innan giltighetstiden på ditt nuvarande kort går ut får du ett nytt kort hem i brevlådan.

  47. Vad är phishing?
  48. "Phishing" innebär att bedragare försöker komma över känslig information exempelvis via telefon eller e-post. Du kan som kund bli ombedd att lämna ut kortnummer och koder. Vi vill uppmana våra kunder att ALDRIG lämna ut känslig information till någon obehörig. Kom ihåg att EnterCard aldrig begär in uppgifter som kortnummer eller koder via e-post eller telefon.

  49. Vad är skimming?
  50. Skimming är kopiering av den information som finns på magnetremsan på ditt kort. Syftet är att tillverka ett falskt kort. Denna typ av bedrägeri har främst förekommit i uttagsautomater och i enstaka fall även i butiksterminaler.

  51. Vad är CVC/CVV?
  52. En kod med tre siffror som finns tryckt på signaturpanelen på baksidan av ditt kort. Denna kod efterfrågas ofta av säkerhetsskäl när du ska betala med kort på nätet.

  53. Vad är Mastercard Secure Code (3D Secure)?
  54. Mastercard Secure Code är gratis och skyddar dig mot kortbedrägerier när du betalar med ditt betal- och kreditkort på Internet. Tjänsten kommer att bli obligatorisk och då måste du vara ansluten till Mastercard Secure Code för att kunna betala med ditt betal- och kreditkort på nätet. För att kunna använda tjänsten måste du ha registrerat ditt mobilnummer och e-postadress hos oss. Detta gör du enklast genom att logga in på Mina sidor eller kontakta Kundservice på 0771-36 36 36. Ditt mobiltelefonnummer och e-postadress behövs för att vi ska kunna skicka ett temporärt lösenord som du behöver för att aktivera tjänsten.

  55. Hur delbetalar jag årsavgiften till golfklubben?
  56. Du delar upp betalningen på 6 eller 12 månader utan ränta och betalar bara en delbetalningsavgift på 29 kronor per månad. Exempel: Din årsavgift är 6 000 kronor. Då betalar du 1 029 kronor per månad i 6 månader eller 529 kronor per månad i 12 månader. Gå in under fliken Kortet och ansök om delbetalning.

  57. Hur delbetalar jag golfutrustning, resor eller andra köp?
  58. Du kan delbetala köp på 3 000-20 000 kronor utan ränta på 6, 12 eller 24 månader. Gå in på Mina sidor och omvandla ditt köp till en delbetalning. Det tillkommer en avgift för delbetalningen på 29 kronor per månad. Du väljer själv vilket eller vilka av dina inköp du vill dela upp och på hur lång tid. Det enda kravet är att inköpet är gjort under de senaste 30 dagarna.

  59. Vad är saldoöverföring?
  60. Saldoöverföring är en tjänst där EnterCard ger dig som kund möjligheten att flytta pengar från ditt betal- och kreditkort till ett annat bankkonto, istället för att göra köpet direkt med kortet. När du väljer dig att använda tjänsten så debiteras det önskade överföringsbeloppet på ditt betal- och kreditkort och aviseras precis som ett vanligt kortköp.

  61. Hur lång tid tar det innan pengarna når mitt konto?
  62. EnterCard behandlar alla saldoöverföringar och ser till att pengarna når den mottagande banken inom en bankdag. Därefter placerar banken pengarna på det angivna bankkontot. Beroende på vilken bank du valt och när banken tagit emot pengarna så kan viss skillnad i utbetalningen ske, men du bör ha pengarna på ditt bankkonto senast två dagar efter att EnterCard utfört din beställning.

  63. Vad skulle en saldoöverföring kosta mig?
  64. För varje saldoöverföring du beställer så tillkommer en dag-för-dag ränta enligt betal- och kreditkortets ordinarie räntesats. Ränta debiteras från första dagen efter överföringen.

  65. När skulle en saldoöverföring kunna hjälpa mig?
  66. Det kan uppstå många tillfällen där du inte alltid kan använda dig av en kortprodukt, därför vill EnterCard erbjuda sina kunder ett alternativ om detta skulle inträffa. Dessa tillfällen skulle t.ex kunna vara köp direkt av privatpersoner, om du förlorat ditt kort men behöver kontanter, om du förlorat din PIN-kod och inte kan genomföra ett kontantuttag med kortet m m.

  67. Vilka krav finns det för att använda tjänsten?
  68. EnterCard använder samma regler för utförande av saldoöverföring som när du handlar med ditt kort i butik eller online. Så förutsatt att du inte har en utestående inbetalning, har överskridit din kreditgräns eller missbrukat din kredit på annat sätt så har du möjlighet att använda dig av tjänsten. Observera att minimibelopp för tjänsten är 500 kronor och att summan måste finns tillgänglig inom din befintliga kreditgräns plus eventuella avgifter för räntedebitering eller dylikt.

  69. Personuppgifter
  70. Vi vill att du som MoreGolf Mastercard-kund ska känna dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter. Därför välkomnar vi nu GDPR (General Data Protection Regulation) som ersätter svenska PUL (Personuppgiftslagen) i Sverige den 25 maj 2018. GDPR kommer också att börja gälla i hela EU under året.

    Den nya lagen ger dina personuppgifter – som bland annat används för att skicka relevant och intressant information till dig – ett ännu starkare skydd. Du får även större möjlighet att påverka dina uppgifter som ligger till grund för vilken information du får av oss.

    Du kan läsa mer om hur vi samlar in, behandlar och sparar dina personuppgifter här.