Med en ny mediastrategi ska vi öka synligheten för golfklubben och golfen, diskutera frågor ur fler perspektiv och påskynda omställningen till ett digitalt medialandskap.
Övergripande handlar strategin om att:
skapa bättre möjligheter att visa upp klubben i nationell golfmedia
ta fram nya digitala verktyg för klubbens kommunikation
skapa möjligheter för klubben att synas i fler kanaler utanför vanlig golfmedia
Det nya innehållet innebär att:
tidningen Svensk Golf ersatts med den nya medlemstidningen Golfa! (Svensk Golf blev samtidigt en prenumerationstidning)
nya möjligheter att följa golf digitalt tas fram, där du som mottagare själv väljer vad du tycker är intressant att ta del av
golfklubben får bättre möjligheter att kommunicera med sina medlemmar via digitala verktyg
Golfa! är den nya medlemstidningen

Den 27–29 maj kom första numret av Golfsveriges nya medlemstidning Golfa!. Tidningen är en del av den nya bredare mediastrategin och ersätter Svensk Golf, som från och med nu är prenumerationsbaserad. Den går ut till alla golfspelare enligt samma princip som Svensk Golf tidigare gjort, det vill säga ett nummer per hushåll.
I Golfa! läser du mer om värden i golfen än vad som händer i golfvärlden. Med olika temanummer och spännande innehåll är målet att låta läsaren upptäcka fler sidor av golfen och visa vad Sveriges golfklubbar har att erbjuda.
Producerar tidningen gör byrån Make Your Mark, som är en del av Aller Media. Med kunder som bland andra Unionen, Villaägarna och Försvarsmakten har de en bred kunskap om medlemstidningar och modern kommunikation, och kan ge Golfa! en ny redaktionell inriktning med djupare reportage och fler perspektiv på golfen idag.
Vanliga frågor
Frågor från spelarna
I samband med skiftet från Svensk Golf till Golfa! kan förstås en del medlemsfrågor komma till er på klubben.
För att hjälpa till att svara på dessa frågor finns en sajt där spelaren kan läsa mer om vad den nya medlemstidningen och mediamixen innebär, utifrån spelarens eget perspektiv. Hänvisa gärna till sidan, som hittas på adressen nygolftidning.se.
Papperstidning är nu en mediamix
Svenska Golfförbundet (SGF) tror på att visa upp allt det spännande som Golfsverige innehåller. Att syna frågor från flera perspektiv och att anpassa format och distribution till moderna sätt att ta till sig nyheter.
10 nummer av en papperstidning blir därför en omfattande mediamix där tidning och digitala kanaler samsas med nya verktyg för kommunikation.
Målet med den nya mediasatsningen är att ännu bättre förvalta det uppdrag som SGF har att sköta nationell kommunikation kring golf, och att stötta golfklubbarnas vardag med relevanta och moderna funktioner.
Bakgrund till förändringen
Huvudsyftet med den nya strategin är att nyttja befintliga kommunikationsresurser bättre. Med hjälp av media och digital teknik stöttas arbetet med att genomföra de av Golfsverige fastslagna strategierna i verksamhetsinriktningen.
Med media menas inte bara traditionella tidningar, radio och TV, utan även andra former av kommunikationsmedel och kommunikationskanaler riktade från SGF till klubb, från klubb till spelare och från SGF till spelare.
Behov av en bredare mix
Med ett nutidsperspektiv på golfen finns ett behov av att förflytta kraften från en tradionell redaktionell pappersprodukt till en bred mix av både magasin, digitala tjänster och nya kommunikationsverktyg.
Det finns också en vinning i att på nya sätt lyfta fram allt det positiva som golfen bidrar med till samhället, där en bredare mediamix skapar förutsättningar att öka golfens legitimitet och skapar bättre synlighet utanför golfens egna kanaler.
Kommunikation
Golfklubbar och golfdistrikt har fått övergripande information om och deltagit i diskussioner kring mediastrategin vid ett flertal tillfällen med start augusti 2018.
Mottagare | Tillfälle | Informationsform |
---|---|---|
GK och GDF | Januari–mars 2020 | SGF:s verksamhetsseminarier |
Golfsverige | December 2019 | E-post |
GK och GDF | Okt-nov 2019 | GDF-möten |
GK och GDF | Augusti 2019 | E-post |
GK och GDF | April 2019 | Förbundsmöte + livesändning |
GK och GDF | Januari–mars 2019 | SGF:s verksamhetsseminarier |
GDF | Februari 2019 | Beredningsmöte (Stockholm) |
GDF | November 2018 | GDF-möte (Stockholm) |
GDF | Augusti 2018 | GDF-konferens (Lydinge) |
GK | Okt-nov 2018 | GDF-möten |
Har du frågor kring mediastrategin, kontakta Svenska Golfförbundet på: media@golf.se