Skrivtips för sociala medier

De ständigt föränderliga algoritmerna på sociala plattformar gör det svårare att få följare att engagera sig i våra inlägg. Men det går att skapa lockande inlägg så att folk stannar upp vid just din post.

Investera i tid och ansträngning. Om du postar inlägg utan en social media-strategi, en plan som hjälper dig att vara konsekvent och jobbar mot klubbens uppsatta mål, vision och värdegrund, tror jag dock att du anstränger dig i onödan.   

Men även om du har en genomtänkt strategi behöver du skapa inlägg som tilltalar följarna och här kommer därför några enkla tips för att varje inlägg ska träffa rätt.

1. Gör jobbet innan
För att få folk att engagera sig för dina inlägg behöver du veta vilka de är. Vad har de för behov, hinder och utmaningar. Om du kan hjälpa med att till exempel stilla ett aktuellt behov har du lyckats.

2. Prata följarnas språk
Om du vet vilka dina följare är kan du också lära dig deras sätt att skriva. Med samma språk och tonalitet som de som följer dig är vana vid blir det också lättare att skapa engagemang.

3. Utveckla din egen unika röst
Det är också viktigt att hitta din (klubbens) unika röst. Den skapas genom de val av tonalitet och språk du gör och den behöver vara konsekvent genom alla inlägg. Med den skapar du igenkänning och en känsla av trygghet bland dina följare.

4. Var positiv
Det betyder inte att alla inlägg måste vara glada, det finns en skillnad i glad och positiv. Du vill ju att dina följare ska bli inspirerade, underhållen och kanske utbildade av inläggen men det betyder inte alltid glada inlägg. Ibland kanske du vill visa din ståndpunkt eller dela en åsikt. Undvik dock att attackera eller kritisera.

5. Håll dig kort och enkelt
Folk värdesätter sin tid. 

  • Gör dina inlägg lättlästa, använd gärna lix.se för att få ett läsbarhetsindex som visar hur lättläst din text är

  • Använd rubriker, punktlistor eller andra listor

  • Var så kortfattad du bara kan om ett ämne

6. Använd bild och video
Visuellt innehåll kan ofta berätta historien snabbare och mer kortfattat. Det kan till och med räcka med en bild eller en video i ett inlägg för att folk ska förstå budskapet. Men se till att optimera det visuella till den plattform du vill posta på, alltså se till att skapa ett stående format i Instagram stories till exempel. Det visar att du är professionell.

7. Skapa en call to action
Det kan vara att ställa en fråga de kan besvara, be dem gilla eller dela inlägget, skicka dem vidare till ytterligare innehåll eller en hemsida. Få dem att börja prenumerera på ett nyhetsbrev eller be dem gilla dig på en annan social media-plattform.

Det handlar i slutändan om att skapa det innehåll som ens följare eller potentiella följare vill konsumera. Om du skapar innehåll med deras behov i baktanke, med ett språk de känner igen men som är ditt eget och med en positiv ton, inte att förväxla med glad, skulle jag våga säga att du är hemma. Gör det dessutom med bilder och videos för ett mer effektivt sätt att berätta din historia.