Skriv klarspråk på webben
Efter en väldigt intressant och givande timme med Expressivas konsult Elin Segerstedt känner jag att jag vill dela med mig om hennes tips för att skriva mer effektivt på nätet.
Vi skriver texter på vår hemsida för att svara på golfarens frågor eller för att få dem att göra något. Vi vill bygga en relation med läsaren och skapa ett gott rykte för varumärket. Vi kanske också vill vinna nya golfare och minska mängden onödiga frågor på mejl eller telefon.
Vi kommunicerar för att få en effekt, vi vill att läsaren gör rätt. Därför behöver vi instruera och motivera snarare än informera.
Innan vi börjar skriva finns det några frågor att ställa sig själv
Läsarna
Vilka ska läsa?
Hur ser deras situation och behov ut?
Vad vill de veta och vad vill de kunna göra?
Effekterna
Vad vill du att läsarna ska göra?
Vad vill du att läsarna ska känna?
Texttypen
Vilka omständigheter gäller för den här texten?
Det är bra att känna till det här om läsare och läsandet
Många är så stressade att de läser och förstår jättedåligt
De som är erfarna, duktiga läsare, har väldigt mycket att läsa och därför läser de ofta slarvigt
20 procent av befolkningen har annan språklig bakgrund än svenska
Vi läser mycket på mobilskärmen. Det som inte får plats på första skärmbilden blir inte läst lika noga
Vi vill snabbt hitta svar på våra frågor
Vi blir glada av att snabbt få överblick och vi gillar sammanfattningar
För att skriva en bra text behöver du
Stötta läsaren i att göra det läsaren vill göra. Orientera, informera, motivera, aktivera
Gör texten maximalt snabbläst. Det viktigaste syns direkt. Punktlistor. Bra rubriker
Gör språket maximalt begripligt. Så vanliga ord som möjligt. De viktigaste orden först i meningen
Här kommer en checklista när du skriver:
Skapa innehåll som är användbart och tydligt
Se till att texten svarar på de frågor som läsarna kan ha
Om läsarna ska göra något, var tydlig med vad, och varför – få dem att känna att de vill göra det
Skriv ur läsarnas perspektiv – du kan få… istället för vi ger dig…
Låt bara det som är absolut nödvändigt finnas med. (Lägg allmän info eller bakgrundsinformation sist i texten om det måste vara med)
Skapa en struktur som är användbar och tydlig
Se till att det viktigaste i texten syns direkt
Ge texten en användbar struktur – både i ordning och utseende
Använd punktlista när det är möjligt
Skriv innehållsrika rubriker och mellanrubriker
Skriv med ett språk som är enkelt att läsa och begripa
Använd ditt muntliga språk – skriv som du skulle ha sagt i ett samtal
Vänd dig till läsaren, med du-tilltal, eller uppmaningar: skicka, ring …
Skriv effektiva meningar, med gott om kommatecken
Börja fler meningar med subjekt + verb: Vi har ... Gruppen får ...