Det här händer på de största sociala plattformarna 2017

Året börjar närma sig sitt slut med rasande fart. Social Media Today förutspår de stora händelserna på de sociala plattformarna 2017 och börjar med Mark Zuckerbergs jätte som aldrig slutar växa.

Facebook

Under 2016 adderade Facebook 197 miljoner månadsanvändare, alltså människor som använder plattformen varje månad, och har nu passerat gränsen på en miljard månadsanvändare! Smått otroligt att tänka sig men jätten bara fortsätter att växa. Framtiden för plattformen är video och Facebook fortsätter utveckla sin live-streamingtjänst och innehåll visat i 360 grader.

2017 rankas video alltså högst. Facebook har precis berättat om försöket med en ny kamerafunktion som troligen kommer ersätta textboxen som statusuppdateringsverktyg. Kameran ska vara enkel att nå från hemskärmen, ha samma utseende som snapchatkameran men med flera filteralternativ och andra interaktiva verktyg som extra roliga funktioner. Ett sätt att försöka konkurrera ut snapchat alltså, plattformen som lockar de yngre generationerna. Drömmen för Facebook är att lyckas få de yngre att vilja hänga mer där än på Snapchat, och genom att erbjuda samma typ av roliga masker och lager på det nya kameraverktyget hoppas plattformen konkurrera ut Snapchat.

När det kommer till Facebook live, funktionen för att kunna sända livevideos, fortsätter Facebook att satsa på och utveckla verktyget. Sen i maj i år har antalet personer som använder livestreaming fyrdubblats. Facebook kommer troligen att samarbeta med ett antal broadcastingbolag för att kunna erbjuda livesändningar via sin plattform. Tänk dig att du kan se "Facebooks morgonshow" istället för TV4:s Nyhetsmorgon när du vaknar.

Hur blir det då med Virtual Reality, har det en framtid? Det är fortfarande väldigt dyra omkostnader för att skapa VR och dessutom finns det inte tillräckligt mycket innehåll för att hela tiden skapa nyheter och fräscha inslag i VR-världen. Men Facebook fortsätter att satsa på sitt mellansteg, 360-funktionen, som ger användarna möjlighet att visa upp sitt innehåll i 360 grader. Fler verktyg är på gång för att göra den upplevelsen ännu bättre och få fler att använda sig av funktionen. Den är också en av de som viktas högt av plattformen och hamnar alltså högt upp i flödet hos dina vänner.

Facebook Sök utvecklas ytterligare i ett försök att ytterligare stärka sitt mål om att vara den enda plattform besökare behöver befinna sig på.

Messenger är nu i fas två i utvecklandet att fungera som en online-chatt för företag, det nya kundtjänst-verktyget. Användare är vana vid att skicka meddelande mellan varandra men kanske inte lika vana vid att prata med företag på det sättet. Utmaningen ligger i att få Messenger att fungera så bra för företagen att företagen själva marknadsför verktyget som en del i sin kommunikation med sina kunder.

Reaktioner som släpptes i februari, alltså möjligheten att kunna reagera olika på inlägg, har inte blivit en dundersuccé, 93 procent av användarna väljer originalknappen för att gilla ett inlägg, tummen upp, när de reagerar. Trots det kommer de olika reaktionsalternativen finnas kvar och troligen också utvecklas med eventikoner som till exempel pumpa och spöke vid Halloween. Facebook lägger dock inte stora investeringar på reaktionerna då siffrorna talar sitt tydliga språk, människor verkar inte bry sig alltför mycket.

Instagram

Instagram genomgick stora förändringar under 2016 med Stories och flödesalgoritmen som de stora kioskvältarna. Därför borde 2017 bli ett år då de här två släppen får tid att stabilisera sig. Förbättringar kommer såklart att göras hela tiden men ytterligare stora nyheter kommer vi troligen inte att se under nästa år.

Vad gäller reklamannonserna på Instagram har nyheten i form av konverteringsknappar i samband med annonsen redan visats. Köp nu, beställ här, läs mer och så vidare. Den typen av reklam kommer att döda tanken med Instagram som bild- och konstplattform och skapa en ren shoppingupplevelse. Undersökningar visar att användare lär sig om produkter på Instagram och blir inspirerade efter att ha sett något intressant där, letar sedan upp produkten någon annanstans eller berättar för sina vänner om den. Därför är det högst osannolikt att man vill skapa den här typen av reklamannonser med konvertering direkt i plattformen, trots att den är lockande för företagen, och funktionen kommer sakteliga att försvinna från Instagram. Innehåll före business alltså, intressant och modigt men nödvändigt för att behålla sitt rykte.

Instagram Stories är Facebooks modigaste utmanare till Snapchat just nu. Stories har dock en hel del att göra innan den kan locka ännu fler att använda sig av funktionen. Kanske med Facebooks rekationsmöjligheter, de tänkta nya filtren i kameran och buggfix som rapporterats in, kan Stories växa sig större. Den som lever får se.

Alla plattformar kikar på hur de ska kunna utveckla live-upplevelsen och så också Instagram. Att livesändingar skulle fungera på Instagram är högst tveksamt men tester kommer säkerligen att göras för att ta reda på det.

Visuell sökfunktion är ett intressant element som kan tillföra en hel del värde till Instagram och som troligen kommer att provköras under första delen av 2017.

Snapchat

Det blir ett utmanande år för Snapchat när jätten Facebook inför snapchatliknande funktioner i alla sina appar med sikte på de målgrupper Snapchat inte attraherar. Än så länge har dock Snapchat vunnit kampen med sin snabba förändrings- och utvecklingstakt och sitt coolare beteende än de stora jättarna. Frågan är om den strategin håller framöver. Användarna är hängivna men möjligheten att växa ytterligare kan bli svårt.

För att locka fler företag utvecklas annonsformatet och analysdelen under 2017. Och kanske är det så att Snapchat inte behöver konkurrera med Facebooks storlek, så länge som de är den plattformen med bäst möjlighet att nå Millenium-generationen. Frågan är vad som händer när Facebook ger sig in i kriget om de yngre på allvar...