-
Hur lång tid tar olika saker att genomföra på banan?
Detta är en fråga som många gånger jag och mina bankonsulentkollegor får av framför allt styrelse och kommittémedlemmar på klubbarna vi besöker. Det är totalt omöjligt att ge ett korrekt svar på frågan, för det är så många faktorer som spelar in t.ex. Hur ser ekonomin ut, antalet anställda och vilken kunskapsnivå finns det hos dessa, vilket skick är det på maskinparken, layouten på banan, vilken gräsart skall premieras, vart i landet är banan belägen, markförhållanden, ja, listan kan göras oändligt lång som spelar in för att vi skall kunna ge ett fullödigt svar på denna komplexa fråga. Därför är det oerhört viktigt att man för statistik hur lång tid dem olika arbetsuppgifterna tar i tid att utföra. Dessa uppgifter kan sedan ligga som grund för nästa års budgetarbete och personalbehov.
Siffrorna ljuger inte, utan tar man fram verkliga fakta och ofta blir det en riktig ”aha” upplevelse när man ser års sammanställningen framför allt bland dem förtroendevalda. Det man oftast reagerar på är hur lång tid man lägger på skötsel av bunkrarna.
Det är inte frågan om att man skall kontrollera och övervaka dem anställda utan det skall vara ett hjälpmedel för alla för att se om man är på rätt väg och prioriterar rätt.
Sätt dit en dator i omklädningsrummet som alla skall gå till och knacka in sina uppgifter i en Excel fil innan dem går hem för dagen. Det tar max 1 - 2 min per person. Se exempel nedan!
Vi får heller inte glömma att det måste finnas ett skrivet måldokument som bas som beskriver hur banan skall se ut idag och i framtiden. Denna skrift skall tas fram av banpersonalen och banutvecklingsgruppen, som sedan beslutas av styrelse. Till sist presenteras den för medlemmarna på klubben och beslutas av årsmötet.
Detta måldokument skall hela tiden vara levande och förändras och justeras efter dem beslut som tas på klubben. Inför årsmötet skall detta självklart bifogas till medlemmarna likaväl som budget, verksamhetsplan, verksamhetsberättelse, val m.m. Det gör samtidigt att så fort det sker förändringar t.ex. i driftsbudget så måste man gå in i måldokumentet och ändra där. Annars så blir kravbilden snedvriden.
Som avslutning så skall man därför inte stirra sig blind på grannklubbens siffror, för förutsättningarna som jag beskrivit ovan kan vara helt olika. Utan ta fram eget underlag med egna siffror så kommer det att bli bra. Tveka inte att ta hjälp av din Bankonsulent om du känner för att komma igång med denna viktiga uppgift.
-
Golfen i medgång
En kombination av golf som smittsäker aktivitet under rådande coronapandemi, bra väder och tidig säsongsstart i stora delar av landet har lett till en rekordstark start för golfen i Sverige. Det har aldrig spelats så mycket golf som i år, och antalet medlemmar ökar stadigt. Drygt 6.000.000 bokade ronder fram till mitten på juli.
Härlig läsning men hur hanterar vi utmaningarna för banan som följer med det ökade spelet? Inte bara idag och imorgon utan över tid.
Uppslagna tee på par 3 hål. Mängder med nedslagsmärken. Slitageskador runt greener. Ökat golfbilsanvändande. Ingen plats för skötselåtgärder.
En boll = ett nedslagsmärkeGolfbanan är fullbokad från tidigmorgon till sen kväll, vardag som helg. När skall skötselåtgärder utföras? Hoppas skötselmoment över?
Hur tidigt kan man börja på morgonen? Måste allt klippas på morgonen? Rullande scheman? Klipptåg på eftermiddagen? Bättre maskinella resurser? Mer personal? Begränsningar i starttider?
Jag tror att det är oerhört viktigt att man har tänkt och gjort en plan. En plan för hur man skall hantera det ökade spelet på ett hållbart och långsiktigt sätt för både banpersonal och banans kvalité, ja för hur golfklubben som helhet skall hantera detta nya läge.