När golfen kom tillbaka på OS-schemat och med svenska medaljchanser fanns en riktigt bra möjlighet att öka intresset för golf i Sverige. Men det är strikta regler att följa vid marknadsföringsaktiviteter.

Vi uppmuntrar alla golfklubbar, anläggningar och distrikt att aktivt marknadsföra OS-golfen och sprida information och nyheter från OS i Rio 2016.

Eftersom det finns strikta regler kring rättigheter och associering kring OS har vi satt ihop tips på godkända kommunikationsaktiviteter, till exempel att hjälpa till att sprida reklamfilmen om OS här ovan. Dessutom finns en lista på saker som inte är tillåtna.

Tips på godkända aktiviteter:

  1. Dela OS-nyheter i digitala kanaler
  2. Informera era medlemmar och besökare om OS-golfen genom att sprida information och nyheter i era digitala kanaler som webbsajter och sociala medier. För inspiration, följ senaste nytt om OS-golfen via bland annat Svenska Golfförbundets OS-sidapressrum och Facebooksida.

  3. Lägg fram SGF:s OS-broschyr
  4. En fyrsidig informationsbroschyr om golfen i OS skickades i juli ut till alla klubbar i fem exemplar. Lägg gärna fram den i fikarum eller dylikt så att medlemmar får tillgång till den. Den går också att ladda ned digitalt för att läsa, lägga upp på klubbens egen hemsida eller i sociala medier. 

  5. Sprid dokumentärserien Road to Rio
  6. Sprid SGF:s dokumentärserie Road to Rio om förbundets OS-satsning från 2014 fram till OS i Rio 2016 och Tokyo 2020. Sex avsnitt finns publicerade. Välkomna att länka till YouTube-filmerna på era webbsidor och sociala media. Dessutom finns sedan i juli 2016 en 45 minuter lång dokumentärfilm, Golf to Rio, baserat på samma material att se på TV10 Play. Även den filmen är klubbar och anläggningar välkomna att sprida så mycket som möjligt i Golfsverige. 

  7. Använd reklamfilmen om OS-golfen på anläggningen och events
  8. I Svenska Golfförbundets Youtube-kanal hittar ni en peppande film om golfens återkomst i OS-sammanhang. Ni hittar den även i på vårt Vimeo-konto. Denna får gärna användas på webben, i sociala medier samt sändas på tv-skärmar på golfanläggningar och vid events. Fritt att ladda ner och använda alltså, hänvisa gärna till golf.se/os.

  9. Nyhetsrapportering om OS-spelare
  10. Klubbar och distrikt som har en anknytning till OS-aktuella spelare (just nu Anna Nordqvist och Henrik Stenson), exempelvis spelarnas hemmaklubbar, kan vilja öka nyhetsrapporteringen om ”sin” spelare eller samla innehållet på ett ställe. Det är då fritt att exempelvis skapa en OS-sida på sajten av typen ”Följ allt om spelare X väg till OS”.

    Den sidan måste i så fall vara helt fri från koppling till sponsorer och partners, dvs inga sponsorlogotyper eller hälsningar från sponsorer får synas. 

  11. Aktiviteter med OS-spelare
  12. Vid eventuella klubb- eller distriktsaktiviteter där OS-aktuella spelare och/eller landslagscoacher deltar, innan och efter OS, får klubbar/anläggningar och distrikt nämna OS i generell löptext samt exempelvis ha bild på hedersgästen i OS-kläder. OS-relaterade ord och formuleringar får dock inte användas i rubriken i inbjudningar eller marknadsmaterial. Det får heller inte på något sätt vara kopplat till partners och får inte vara del av ett partnerevent.

    Exempel på godkänd rubrik/text: Välkommen på clinic med proffsspelaren X. Vi på klubben XYZ välkomnar alla medlemmar på clinic med OS-aktuella spelare X [...].  

  13. Medlemsaktiviteter under OS-veckorna
  14. Under tävlingsdagarna, 11-14 augusti för herrarna och 17-20 augusti för damerna, kan ni anordna medlemsaktiviteter, exempelvis tävling eller familjedag följt av middag och avslutning med att titta gemensamt på OS (OBS – kontrollera era tv-rättigheter vid visning av OS-golfen!). Eventet får dock inte döpas till ”OS-dagen”, ”OS-tävlingen” eller liknande, OS får inte stå med i rubriken i inbjudningar eller information och sponsorer får inte vara en officiell del av arrangemanget eller sponsra med priser. 

Aktiviteter som inte är tillåtna:

  1. Användning av OS-loggan
  2. Det är inte tillåtet för klubbar/anläggningar och distrikt att använda OS-ringarna eller Rio 2016-loggan i något sammanhang. Det gäller digital publicering på webbsajter och sociala medier och även tryckt material såsom affischer eller vepor på klubben. Undantaget är i nyhetsrapportering, där loggor kan synas i relaterade bilder, på spelarnas kläder eller liknande.

  3. Tävlingar och events med OS-koppling
  4. Det är inte tillåtet att döpa events eller tävlingar med tydlig OS-koppling av slaget ”Rio 2016-tävling” eller ”OS-dag på klubben X”. Se dock sista punkten under ”tips på aktiviteter” – det är ok att anordna tävling/event och/eller middag under någon av OS-dagarna som avslutas med att titta på OS tillsammans i klubbhuset. OBS: Kolla upp era TV-rättigheter om ni planerar att sända OS på anläggningens tv-skärmar. 

  5. OS-koppling i sponsoraktiviteter
  6. Det är inte tillåtet att koppla sponsorer och partners till några aktiviteter som på något sätt nämner OS.

  7. Marknadsföring med OS-koppling
  8. Det är inte tillåtet att använda OS eller hänvisningar till de olympiska spelen i marknadsföring av slaget ”Kom till klubben X och lär dig OS-sporten golf av vår PGA Pro”. Det är heller inte tillåtet att trycka affischer, vepor eller dylikt med OS-koppling att sätta upp på anläggningen.