5de48c30b50c3

Följa

Välkommen tillbaka, TaylorMade

Återkomsten. Det känns som en vettig summering av TaylorMades senaste metalwoodlansering, där vi bland annat får bekanta oss med nya R15-drivern. För visst känns det lite som att ingenjörerna i Carlsbad kastade ner R11, R1 och SLDR i kitteln och ut kom R15. R-namnet är tillbaka – efter det tillfälliga avbrottet med SLDR. Den vita

Text: Svensk Golf • 2014-11-13 Uppdaterad 2014-11-13

Återkomsten.

Det känns som en vettig summering av TaylorMades senaste metalwoodlansering, där vi bland annat får bekanta oss med nya R15-drivern.

För visst känns det lite som att ingenjörerna i Carlsbad kastade ner R11, R1 och SLDR i kitteln och ut kom R15.

R-namnet är tillbaka – efter det tillfälliga avbrottet med SLDR.

Den vita kronan är tillbaka – efter SLDR-driverns silvergråa topp.

Bild 1132517
Nya R15-drivern går att få i både vitt och svart utförande.

Kvar är dock viktskenan och budskapet om att det är en låg tyngdpunkt, långt fram i klubbhuvudet (nära träffytan), som ska ge oss högre launch, mindre spinn och (jodå) mer längd.

Om vi snabbt gör en okulär jämförelse med SLDR-drivern ser vi att viktskenan nu sitter betydligt närmare träffytan i R15-drivern. TaylorMade talar om att det handlar om en positionsförflyttning på 12 mm, vilket placerat 40 gram längre fram och bidragit till att sänka och flytta fram tyngdpunkten.

Vi ser också hur det nu sitter två viktskruvar (á 12,5 gram vardera) i skenan. Den korta versionen är att dessa kan placeras ihop i mitten för att sänka tyngdpunkten så mycket som möjligt, i vardera ändan för att göra klubban stabilare (mer vikt i perimetern, högre MOI-värde), eller tillsammans i varsin ände (hälen för mer “draw”, ett mer slutet huvud i träffen, och vice versa).

Drivern kommer i ett par olika modeller – R15, R15 TP, R15 430 och R15 430 TP. Det 460-kubikcentimeter stora R15-huvudet finns i fyra olika loft (9,5, 10,5, 12 och 14 grader) medan det något kompaktare huvudet erbjuds i loften 9,5, 10,5 och 12 grader. Standardskaftet är ett TM Fuji Speeder 57/67 Evolution (45,5 tum), medan TP-skaftet är ett Fujikura Speeder 661/757 Evolution TS (45,25 tum).

Sin vana trogen spar TaylorMade inte på krutet när det gäller justerbarhet utan har slängt in en hoselkonstruktion som kan ställa skaftet i tolv olika positioner, med vad TaylorMade säger ska vara ett fyrgradigt loftspann mellan ytterligheterna.

Prismässigt landar R15 och R15 430 på 4 499 kronor, medan TP-varianten kostar 5 699 kronor. Vi märker alltså hur TaylorMade hakar på trenden inför 2015 där ett par tillverkare (Titleist, Nike och Callaway t ex) trissar upp driverpriserna några hundralappar.

R15-serien kompletteras också med fairwaywoods och hybrider. R15 fw blir de första fairwaywoodsen som TaylorMade begåvar med SLDR-teknologin. Dessa har alltså också fått en viktskena längst fram på sulan, där det sitter en 25 gram tung vikt som kan positioneras efter önskad bollflykt.

Bild 1132518

AEROBURNER
Den andra nyheten heter AeroBurner.

Även den här metalwoodfamiljen bär tydliga drag av sina föregångare. Vi hittar lite klassiska Burner-drag (formen, namnet) och även en dos RocketBallz (fartskåran, den vita kronan).

Fartskåran i sulan har i fairway-huvudet på AeroBurner skurits hela vägen igenom sulan (och sedan fyllts med ett rött polymer-material för att undvika att få in smuts) för att göra träffytan mer flexibel, framför allt i utkanterna där mest bollhastighet förloras relativt en träff i mitten.

Bild 1132519
Bild 1132520

TaylorMade har också jobbat för att finjustera den aerodynamiska profilen för att minska luftmotstånden för klubbhuvuden i AeroBurner-serien och förhoppningsvis ge lite mer fart.

AeroBurner-drivern rekommenderas kosta 3 299 kronor i butik och med TP-skaftet är priset 4 299 kronor. 

Till skillnad från R15, som kommer i både svart och vitt utförande är det vitt med röda detaljer som gäller för AeroBurner-serien.

Vad tycker ni? Kommentera nedan.

Bild 1132521


Text: Svensk Golf • 2014-11-13
FöljaBloggar
Scroll to Top