Följa

Testat: Ping G30-drivern

Bloggen fick som sagt en möjlighet att testa nya G30-drivern i veckan och om vi ska börja med att adressera turbulatorerna (se filmen ovan för förklaring) på ovansidan av kronan så är det förstås svårt att ge en rak dom huruvida de funkar eller inte. Bloggens tester i TrackMan visade att svinghastigheten med G30 var på

Text: Svensk Golf • 2014-07-05 Uppdaterad 2014-07-05

Bloggen fick som sagt en möjlighet att testa nya G30-drivern i veckan och om vi ska börja med att adressera turbulatorerna (se filmen ovan för förklaring) på ovansidan av kronan så är det förstås svårt att ge en rak dom huruvida de funkar eller inte. Bloggens tester i TrackMan visade att svinghastigheten med G30 var på par med vad den brukar vara, men hur den står sig mot föregångaren G25 är förstås svårt att svara på.

Det som sticker ut med den här drivern i mina ögon är dock hur snäll den är. Pings G-seriedrivers har genomgående byggt på en strävan att flytta tyngdpunkten i klubbhuvudet djupare, alltså längre bak och ner. Resultatet är ett högt MOI-värde (vridmoment i träffögonblicket) vilket gör den stabil och förlåtande på träffar utanför mitten av träffytan. Det här märks verkligen, för G30 är härligt snäll när bollträffen sviktar och levererar resultat som kan rädda ett och annat vatten- eller skogsbesök och utan att du tappar förfärligt mycket längd heller.

När Bloggen plus testpanel prövade G25-drivern förra året författades följande på plussidan: “Stor, snäll och pålitlig. Dessutom en snygging enligt de flesta. Vi har lätt att se hur många spelare kan hitta en trogen vän i G25:an.”

Allt det där stämmer fortfarande, förmodligen i ännu högre grad. För något som sticker ut med G30 är hur anpassningsbar den är. G30 finns ju nämligen i allt från SF Tec-modellen i 12-gradigt loftutförande som också går att ställa upp till 13 grader hittar man en driver som säkert kommer göra nytt i slicande och inte alltför snabbsvingande spelares bagar till en 9-gradig driver som med exempelvis Pings nya egentillverkade tourskaft blir ett kompetent vapen i händerna på en snabbsvingande spelare. Typ Bubba Watson.

Personligen hade Bloggen gärna sett att G30 begåvats med samma racingränder som i25-drivern, men med hänsyn till att turbulatorerna nu pryder kronan hade det förstås blivit allt för rörigt att ha bägge. På minussidan med G25 noterades ett något uppskruvat ljud, som kanske inte faller alla i smaken. G30 har fått ett något softare ljud, fortfarande inte lika skönt som i25-drivern dock.

Har ni en G25 i bagen idag behöver ni givetvis inte springa och byta ut den mot en G30 – även om det skett små finjusteringar och förbättringar så är grundkonceptet fortfarande detsamma. Men är ni på jakt efter en stor, snäll och pålitlig driver bör G30 absolut finnas med på er shortlist.


Text: Svensk Golf • 2014-07-05
FöljaDriversUtrustning
Scroll to Top